رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: شهروندان در ایام محرم و صفر مراقب استفاده از صفحات جعلی با موضوع مذهبی نظیر فروش اقلام و اجناس مخصوص ماه‌های محرم و صفر، تور و کاروان‌های زیارتی ارزان باشند.
کد خبر: ۷۷۹۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴ 14 September 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی سرهنگ اکبر نصرتی  افزود: مجرمان سایبری با استفاده از مناسبت‌های مختلف به دنبال سوءاستفاده از کاربران فضای مجازی بوده و هر بار موضوع و عنوان کلاهبرداری خود را تغییر می‌دهند و در زمان مناسبت‌های مذهبی نیز با استفاده از احساسات هموطنان، اقدام به کلاهبرداری از این طریق می‌کنند که موارد متعددی از شکایات در این خصوص وجود دارد.

وی اضافه کرد: راه اندازی صفحات فروش اقلام و اجناس مخصوص ایام محرم با قیمت های وسوسه‌انگیز برای کاربران، جمع‌آوری نذری و خیریه، تور و کاروان‌های مذهبی، طراحی نرم‌افزارهای جعلی و ارسال پیامک برنده شدن در برنامه های رادیویی و تلویزیونی ویژه محرم از جمله مواردی است که مجرمان با هدف هدایت کاربران اینترنتی به صفحات جعلی پرداخت آنلاین بانکی، سرقت اطلاعات بانکی و تخلیه آنها اقدام می‌کنند.

وی بیان کرد: این مجرمان با طراحی و انتشار آگهی‌هایی با عنوان تور و کاروان برای اماکن زیارتی مانند مشهد مقدس، کربلا و قم و وعده بلیط‌های رفت و برگشت، محل اقامت مناسب و نزدیک به حرم و وعده‌های غذایی کامل در فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی کاربران را فریب میدهند که باید با دقت در خصوص آنها تحقیق شود.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: شهروندان باید دقت کنند که بسیاری از این موارد، جنبه تبلیغ داشته و تضمینی برای کاربران وجود ندارد تا اطلاعات وارد شده آنان در امان باشد زیرا کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی در قبال دریافت وجه اقدام به قرار دادن تبلیغ کرده و هیچگونه نظارتی بر صحت آن ندارند.

سرهنگ نصرتی گفت: مراجعه شهروندان به شرکت‌های دارای مجوز برای پرداخت هرگونه نذر، دانلود برنامه‌های مذهبی از طریق سایت‌های معتبر، خودداری از ارسال مدارک هویتی از جمله پاسپورت، کارت ملی و شناسنامه از طریق اینترنت برای افراد ناشناس، استفاده از رمز یکبار مصرف کارت‌های بانکی و در دسترس قرار ندادن شماره کارت، تاریخ انقضا و رمز دوم اینترنتی از جمله مواردی است که مردم برای جلوگیری از سوء استفاده اینترنتی باید به آنها توجه کنند.

وی افزود: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را  از طریق بخش ارتباطات مردمی به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  گزارش کنند.

پلیس فتا در راستای انجام اقدامات پیشگیرانه سوء‌استفاده‌ها و جرایم اینترنتی و همچنین کشف پرونده‌های مربوط به این بخش در کشور و آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شده و یکی از پلیس‌های موفق در کشف جرم بوده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار