رییس شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان گفت: جامعه ارامنه همواره طی ماه محرم در عزاداری امام حسین(ع) سهیم می‌شوند.
کد خبر: ۷۷۸۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵ 08 September 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی «روبیک جانانه»  افزود: ارامنه ساکن در جای جای ایران در این روزها همانند برادران مسلمان خود به دسته‌های عزاداری احسان و نذری می‌دهند.

وی با بیان اینکه بسیار از آنان از هم‌اکنون برای روزهای تاسوعا و عاشورا آماده می‌شوند، گفت: جامعه ارامنه برای اهدای نذورات خود به عزاداران حسینی و سهیم شدن در سوگواری‌ ماه محرم آماده می‌شود.

«جانانه» با بیان اینکه ارامنه نیز از احسان‌ کردن در ماه محرم هدیه‌های خوبی گرفته‌اند، اظهار داشت: دختر بچه هشت ساله‌ای که توان حرف زدن نداشت، پس از حضور در عزاداری حسینی و دسته‌های عزاداری سلامت خود را به دست آورد و توانست حرف بزند.

وی به نمونه دیگری اشاره کرد و افزود: خانمی که به گفته پزشکان مبتلا به بیماری سخت و لاعلاج بود در عزاداری تاسوعا و عاشورا احسان کرد و سلامت خود را بازیافت.

رییس شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان به زندگی مسالمت‌آمیز مردم در سرزمین موسوم به رنگین کمان اقوام و ادیان الهی اشاره کرد و ادامه داد: ارامنه در هفت مسجد ارومیه نذورات نقدی خود را پرداخت می‌کنند و هیات‌های عزاداری هم از نذری‌ها و ‌احسان‌های خود برای ارامنه می‌فرستند.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) آگاهانه مسیر خود را انتخاب کرد و ‌به مبارزه با ظلم پرداخت و راهی روشن برای بشریت ترسیم کرد تا با حرکت در این مسیر خود را از جور ظالمان نجات دهد.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) پس از ۱۴ قرن امروز به الگوی ایستادگی در برابر ظالم تبدیل شده است و برای تمام ملت‌های مظلوم منطقه از جمله سوریه، یمن، عراق و سایر ملت‌های زیر سلطه و ستم اسوه به شمار می‌رود.

«جانانه» امام‌حسین‌(ع) را الگویی برای تمامی بشریت خواند و اضافه کرد: امام حسین(ع) بزرگترین شخصیت آزادیخواه تاریخ بشریت است و قیام او درس ایستادگی و آزادگی دارد.

وی بیان کرد: نه گفتن او به ظالم و مقاومت در برابر ظلم باید مورد توجه نسل جوان جامعه قرار بگیرد؛ جمله معروف ایشان مبنی بر اینکه «اگر دین ندارید لااقل آزاده مرد باشید» امروز مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان ملل را نشانه گرفته است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران پس از گذشت ۴۰ سال با تکیه بر فرهنگ عاشورا پابرجا مانده است و همچنان با اقتدار پیش می‌رود.

برادر شهید هرمز باباخانی: نذری دادن سنت هرساله ماست

«بنیس باباخانی» برادر شهید هرمز باباخانی از شهروندان آشوری ارومیه‌ای نیز گفت: نذری دادن در ایام محرم به ویژه عاشورا سنت هر ساله ماست و ما از هم‌اکنون برای پذیرایی از عزاداران آماده می‌شویم.

وی اظهار داشت: هر ساله طی دهه اول محرم در محوطه کلیسای روستای (علی‌آباد ارومیه) جایی که مزار برادر شهیدم « هرمز باباخانی» قرار دارد به دسته‌های عزاداری نذری و احسان می‌دهیم.

وی ادامه داد: تاسوعا و عاشورای حسینی برای ما بسیار عزیز و محترم است؛ در این ایام حتی از گردش و تفریح و کار روزمره خودداری می‌کنیم و در محل‌های عزاداری حاضر می‌شویم.

«باباخانی» که پیراهن سیاه به نشانه عزای حسینی را بر تن داشت، افزود: امام‌حسین‌(ع) برای مقابله با ظلم قیام کرد؛ جهان امروز و ملت‌های مظلوم به شخصیتی چون امام‌حسین‌(ع) نیازمند است تا از سیطره ظلم نجات یابد و نابرابری و بی‌عدالتی رنگ ببازد.

امام‌حسین (ع) همواره مورد ارادت و محبت تمامی پیروان ادیان الهی به ویژه آیین مسیحیت بوده و ارومیه طی ماه محرم هر سال شاهد نذری‌های آنان بوده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار