مسئول هماهنگی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی: 41درصد سهم رودخانه‌ها در درياچه اروميه مربوط به زرينه رود و 10درصد مربوط به سيمينه رود است
کد خبر: ۷۷۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶ 16 August 2015
به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی ،مسئول هماهنگی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: طرح لایروبی و اتصال رودخانه‌های مهاباد، گدار و زرینه‌رود به سیمینه‌رود و ادامه آن تا پیکره آبی دریاچه ارومیه به طول ۲۶کیلومتر و عرض ۴۵متر در دست اجراست و تاکنون ۶۲درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
سعيد شكاري با اعلام اين خبر افزود: تلاش مي‌كنيم اين طرح را تا پايان تابستان امسال به پايان ببريم تا زمينه رسيدن اين آب به پيكره آبي دریاچه ارومیه و رهاسازي آب از رودخانه‌ها در زمستان امسال فراهم شود.
41درصد سهم رودخانه‌ها در درياچه اروميه مربوط به زرينه رود و 10درصد مربوط به سيمينه رود است كه با اجراي اين طرح بيش از نيمي از آب وارده از رودخانه‌هاي آذربايجان غربي به درياچه اروميه، وارد آن خواهد شد.
 آب زرينه رود پيش از اين به‌دليل مسطح بودن محل ورود آن به درياچه اروميه، كمكي به اين درياچه نمي‌كرد كه با اجراي طرح اتصال و وصل شدن آب زرينه رود به سيمينه رود، آب وارد پيكره درياچه مي‌شود. اين طرح با 122ميليارد ريال اعتبار در حال اجراست. وي راه‌اندازي 80گروه بازرسي آب‌هاي سطحي و زيرزميني، برق رساني به 3 هزار حلقه چاه فاقد برق، نصب كنتور هوشمند به 9هزار حلقه چاه، جلوگيري از كندن چاه‌هاي جديد و حتي پركردن چاه‌هاي غيرمجاز و تعويض شيرهاي پروانه‌اي سد بوكان براي افزايش حجم آب رها‌شده از سد براي احياي درياچه اروميه را ازجمله پروژه‌هاي ديگر براي احياي درياچه اروميه دانست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار