فرماندار خوی در مراسم اختتامیه بخش موسیقی جشنواره شمس و مولانا گفت : شمس با اصالت اندیشه و زبان سحرآفرین خود ، آنچنان مولانا را شیفته خود کرد که آثار آن بعد از قرنها تا به امروز باقی مانده است
کد خبر: ۷۷۳۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱ 20 August 2019

به گزارش خبرنگارتابناک آذربایجان غربی از خوی:سید محمد عابدی فرماندار خوی در مراسم اختتامیه بخش موسیقی دومین جشنواره بین المللی شمس و مولانا گفت : امروزه همگان پذیرفته اند که شمس تبریزی ، عامل تحول روحی و زایش فکری و هنری مولانا بوده است .

عابدی اضافه نمود: او با اصالت اندیشه و زبان سحرآفرین خود ، آنچنان مولانا را شیفته خود کرد که آثار آن بعد از قرنها تا به امروز باقی مانده است .

وی ادامه داد:شمس تبریزی تقلید را سبب همه فسادها می دانست ، به قواعد و اعتبارات از پیش معین و تفکرات قالبی توجهی ندارد .

چنان که خود می گوید : اورا با عوام هیچ کاری نیست و تنها انگشت بزرگ بزرگان می نهد . بنا براین بعداز طی طریق بسیار ، مولانا بزرگ را بر می گزیند تا به واسطه او آتش برهمه سوختگان عالم زند .

عابدی اظهارداشت :مولانا با تاثیر پذیری از آموزه های شمس در تمام حکایت های خود از تمثیل و نمادهای مربوط به هنر استفاده کرده تا مفاهیم خود را ارائه دهد ، بنابراین ارتباط هنر و مولانا بسیار عمیق و تنگاتنگ است .

اوادامه داد:در رابطه با ارتباط مولانا با هنر همین بس که مهمترین کتاب وی با هنر آغاز و با هنر به پایان می رسد ، یعنی مثنوی با نی نامه آغاز و با نقاشی به پایان می رسد .

عابدی با اشاره به اینکه نگاه مولانا به موسیقی دو ویژگی دارد، گفت : یکی اینکه می گوید : موسیقی از دل طبیعت زاییده شده و به همین دلیل با فطرت آدمی سازگار است . دوم آنکه موسیقی در اصل ، ریشه ایی بهشتی و ماورایی دارد .

عابدی افزود: چنانکه مولانا می گوید : این نغماتی که با انواع سازها می نوازند و یا حنجره های خدادادی و در عین حال پرورش یافته و ریاضت کشیده ، ترنم می کنند ، یادآور نغمه های بهشتی است .یعنی در مراتب عالم قدسی ، غوغایی از نغمات برپاست .


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار