رئیس سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه هشت هزار و 673 تن کلزا از ابتدای فصل برداشت این دانه روغنی در استان از زارعین خریداری شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 14 هزار تن دانه روغنی کلزا در استان برداشت شود.
کد خبر: ۷۶۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴ 16 July 2019

پیش‌بینی برداشت 14 هزار تن دانه روغنی کلزا در آذربایجان‌غربی
به گزارش تابناک آذربایجان غربی رسول جلیلی  با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی مباشر خرید کلزا در استان است، افزود: هشت هزار و 673 تن کلزا از ابتدای فصل برداشت این دانه روغنی در استان از زارعین خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود امسال 14 هزار تن دانه روغنی کلزا در آذربایجان‌غربی از  پنج هزار و  200 هکتار سطح زیر کشت این محصول برداشت شود.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا 34 هزار و 398 ریال در سال جاری تعیین شده است، اظهار کرد: برداشت کلزا از مورخه 27 خردادماه در سطح استان آغاز شده که کار برداشت در سطح چهار هزار و 50 هکتار از مزارع کلزا به اتمام رسیده و تعداد 30 دستگاه کمباین نیز به طور مستمر در سطح شهرستان‌ها در این خصوص به کارگیری شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تعداد 10 مرکز خرید دولتی جهت تسهیل در امر خرید و رفاه حال زارعین کلزای استان در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: تاکنون مراکز خرید مستقر در شهرستان‌های پلدشت، بوکان، نقده، میاندوآب و پیرانشهر بیشترین میزان دانه روغنی را از زارعین استان خریداری کرده‌اند.

وی یادآور شد: در سال گذشته هشت هزار و 197 تن کلزا از زارعین استان خریداری شد که پیش‌بینی‌ها بیانگر افزایش 6 درصدی خرید محصول تاکنون نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بوده وعملیات خرید نیز همچنان تداوم دارد.

جلیلی تاکید کرد: تاکنون مقدار هفت هزار و 411 تن از کلزای خریداری شده به مقصد کارخانه روغن‌کشی اصفهان حمل شده است.

وی بیان کرد: مبلغ هفت میلیارد تومان از کل بهای خریداری شده به حساب زارعین واریز شده و همچنان این روند ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال بذر یارانه‌ای به کشاورزان ارائه شده و دستگاه‌های ریزکارنده و هد برداشت نیز به صورت یارانه‌ای در اختیار زارعین قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه انواع سموم حشره‌کش مورد نیاز نیز به کشاورزان ارائه و نظارت‌ها برمراحل کاشت، داشت و برداشت محصول انجام شده است، افزود: در تمامی مزارع ارقام هیبریدی و دارای گواهی داخلی و خارجی کشت شده و در تمامی شهرستان‌ها ارقامی یکسان بین زارعین توزیع شده است.

جلیلی همچنین از خرید تضمینی 81 هزار تن گندم مازاد بر نیاز زراعین استان توسط 63 مرکز خرید دولتی خبرداد و گفت: تاکنون 16 میلیارد تومان از بهای گندم خریداری شده به حساب گندم‌کاران استان واریز شده است.

به گزارش فارس، کشاورزان با توجه به خشکسالی‌های پی‌درپی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی و کمک به روند احیای دریاچه ارومیه، باید به سمت کشت‌ها و تولیدات استراتژیک با آب‌بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه‌های روغنی از جمله کلزا است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار