تسليح عشاير عراق به سلاحهاي آمريكا از سال 2014 از سوي مقامات واشنگتن مورد بررسي قرار گرفته است. آمريكا سعي دارد با تسليح عشاير سني مذهبي عراق، با نفوذ نيروهاي بسيج مردمي در اين كشور مقابله كند. چرا كه نيروهاي حشدالشعبي مخالف حضور امريكايي ها در عراق هستند و بارها هشدار داده اند كه در صورتي كه آمريكايي ها خاك عراق را ترك نكنند به زور متوسل خواهند شد.
کد خبر: ۷۴۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸ 20 May 2019

با نابودي گروه تروريستي داعش در عراق، به نظر می رسد آمريكا با طرحهاي جايگيزين در پي ايجاد اختلاف و تفرقه در بين عراقي ها است. به ویژه آنکه تلاش های زیادی برای کاهش نفوذ ایران در عراق انجام داد و تقریبا با شکست مواجه شد.

به گزارش تابناک، پس از آنکه آمریکا نتوانست دولت مرکزی عراق را برای کاهش نفوذ ایران در این کشور متقاعد کند و همچنین پس از آنکه فشارها بر دولت این کشور برای خلع سلاح حشدالشعبی بی نتیجه ماند، اکنون با همراهی برخی از جریانات عراقی همسو، در پی طرح های جایگزینی در عراق است که می تواند زمینه های بی ثباتی مجدد در عراق را فراهم آورد.

در همین رابطه، چندی پیش یکی از از فرماندهان سازمان حشد الشعبی عراق اعلام کرد که آمریکا قصد دارد عشایر استان الانبار و عناصر تکفیری را که در بند زندان هستند، زیر نظر خود سازماندهی کند. اقدامي كه براي مقابله با نيروهاي مردمي عراق انجام مي شود كه خواهان خروج آمريكايي ها هستند.

تسليح عشاير عراق به سلاحهاي آمريكا از سال 2014 از سوي مقامات واشنگتن مورد بررسي قرار گرفته است. آمريكا سعي دارد با تسليح عشاير سني مذهبي عراق، با نفوذ نيروهاي بسيج مردمي در اين كشور مقابله كند. چرا كه نيورهاي حشدالشعبي مخالف حضور امريكايي ها در عراق هستند و بارها هشدار داده اند كه در صورتي كه آمريكايي ها خاك عراق را ترك نكنند به زور متوسل خواهند شد.

از سوی دیگر، سرتیپ «نجم الجبوری» فرماندهی ارتش عراق در نینوی که خود از بزرگان عشایر این استان است در تاریخ 20 اردیبهشت خبر از مسلح کردن برخی از عشایر توسط دولت خبر داد.

او مدعی شد که دولت عراق تصمیم دارد برخی از عشایر استان نینوی (تعداد 50 روستا) در نزدیکی مرز با سوریه و همچنین جنوب موصل را برای مقابله با حملات هر از چندگاه داعش مسلح کند.

«اثیل النجیفی» استاندار سابق نینوی که در زمان حمله داعش، حرف و حدیث‌های بسیاری در خصوص نقش وی در سقوط موصل مطرح شد نیز از مسلح کردن عشایر استقبال کرده و آن را «گام مثبت» دانسته است.

پشت پرده طرح ضد ایرانی و خطرناک آمریکا برای تسلیح عشایر عراق

مقامات رسمی و دولتی عراق تا کنون واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند اما برخی گروههای سیاسی عراق در خصوص این مسأله ابراز نگرانی شدیدی کرده‌اند؛ به خصوص اینکه طرح مورد نظر حمایت تمام قد آمریکا را نیز در بر دارد. مسأله مسلح کردن عشایر عراق یک بار نیز در سال 2014 مطرح شد که آن زمان نیز حمایت کامل آمریکا و رسانه‌های سعودی را در پی داشت اما ناکام ماند.

به نوشته پایگاه خبری العربی الجدید، برخی از سیاسیون عراقی در مورد تکرار تجربه «شبه نظامیان عشایر» که در سال 2010 از سوی «نوری المالکی» منحل شد، ابراز نگرانی کرده‌اند. شبه‌نظامیانی که بسیاری از آن‌ها سپس به گروههای تروریستی از جمله داعش پیوستند.

چند تن از بزرگان عشایر در استان الانبار به العربی الجدید گفتند که آمریکا از موضوع مسلح کردن عشایر حمایت می‌کند و اخیرا نشستی میان فرماندهان آمریکایی با رهبران عشایر در پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار برگزار شده و آمریکایی‌ها وعده دادن سلاح را به عشایر داده‌اند. طبق گفته آن‌ها آمریکایی در صدد افزایش نقش عشایر در استان الانبار تا مرزهای استان بغداد هستند.

«سعد المطلبی» عضو شورای استانداری بغداد از مخالفان اصلی این طرح است و به العربی الجدید گفت که مسلح کردن عشایر در استان‌های مجاور بغداد همچون الانبار، عراق را به دوره «شبه‌نظامیان عشایر» باز می‌گرداند.او در ادامه افزود: مسلح کردن عشایر، قدرت آن‌ها را در برابر حکومت افزایش می‌دهد و عشیره‌ها اگر خواهان مبارزه با تروریسم هستند به عضویت نیروهای مسلح رسمی در آیند بدون اینکه نیازی به تجربه کردن دوباره شبه‌نظامیان عشایر باشیم.»المطلبی همچنین گفت که مسلح کردن عشایر، به گروههای سیاسی مرتبط است که منافع خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهند و در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها در پی این مسأله هستند، از هرگونه سوءاستفاده آمریکا از این موضوع در خلال بحران به وجود آمده میان این کشور با ایران، هشدار داد.

در این میان «محمد خلیل» از رهبران حزب «دموکرات کردستان» نیز از توزیع سلاح میان عشایر ابراز تعجب و نگرانی کرد و گفت که این اقدام موجب بحرانی شدن اوضاع می‌شود.

العربی الجدید در پایان نوشت که مطرح شدن مسأله توزیع سلاح در میان عشایر اهل سنت در استان نینوی و دیگر مناطق با برخی خواسته‌های از سوی برخی گروههای سیاسی برای خروج نیروهای الحشد الشعبی از این مناطق همراه شده و این موضوع در میان بحران میان آمریکا و ایران سؤالات بسیاری را ایجاد می‌کند.

بسیاری از ناظران، تسلیح گروه های عشایر سنی و نیروی حشد الوطنی را در راستای مقابله با نیروهای طرفدار ایران ارزیابی می کنند. نیروهایی که بخش عمده ای از آن ها جزوی از ارتش عراق هستند و بخشی دیگر نیز همچنان ماموریت مبارزه با داعش را برعهده دارند.

از سوی دیگر، یکی دیگر از اهداف احتمالی آمریکایی ها، استقرار این نیروها در مرزهای عراق و سوریه است. جایی که نیروهای حشدالشعبی حضور دارند و نقش عمده ای در مبارزه با داعش در جنوب و شمال غرب عراق و همچنین شرق سوریه ایفا کردند.

در نهایت اینکه، تسلیح این نیروها در شرایطی که داعش تقریبا به صورت کامل موجودیت خود در عراق را از دست داده، توجیهی ندارد و قطعا منجر به تنش ها و بی ثباتی هایی در عراق پسا داعش خواهد شد. تنش هایی که بار دیگر می تواند منجر به قدرت گیری داعش و گروه های تروریستی دیگری شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار