وزیر ارتباطات از ۳۰برابر شدن توان دفاع سایبری کشور خبر داد و گفت: در سال ۹۷ بیش از ۳۳ میلیون حمله در شبکه سایبری کشور شناسایی شد.
کد خبر: ۷۴۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶ 19 May 2019

 محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه مراسم روز جهانی ارتباطات گفت: با استفاده از توان بومی و بومی سازی تجهیزات مخابراتی، هم اکنون تجهیزات خارجی شبکه انتقال مخابراتی در ۴ استان تهران، آذربایجان غربی، هرمزگان و فارس از دسترس خارج شد و تجهیزات بومی جایگزین این تجهیزات شده است.

۷۰ درصد تجهیزات مخابراتی به تجهیزات بومی مجهز شدند

جهرمی ادامه داد: براساس برآوردهای انجام شده هم اکنون ۷۰ درصد تجهیزات شبکه مخابراتی کشور به تجهیزات بومی مجهز شده اند و موفق شده ایم که ۳۰ درصد از تجهیزات شبکه پهن باند موبایل را نیز در کشور تولید کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در راستای توسعه خدمات دیجیتال موضوع آزادسازی داده‌های دولتی را با سامانه «سروا» اجرایی کرده ایم، افزود: امروز را روز ملی شدن داده‌های دولتی نامگذاری می‌کنیم. چرا که امروز اطلاعات و داده‌های دولتی از طریق این سامانه می‌تواند در اختیار استارت آپ ها قرار گیرد و شاهد رونق کسب و کارهای دیجیتال باشیم.

سه بسته حمایتی دولت در حوزه ICT رونمایی می‌شود

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در ۲۰ خردادماه سه بسته حمایتی دولت را رونمایی می‌کنیم، تصریح کرد: طرح ۱۳ گانهاشتغال، بسته نوآفرین و طرح توانمندسازی منطقه کسب و کارها در این سه بسته دیده شده است و هدف گیری ما آن است که رونق تولید و گسترش خدمات دیجیتال را در این بخش داشته باشیم.

جهرمی با اشاره به بهره برداری از پروژه دژفا، به عنوان سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات، تأکید کرد: امروز با راه اندازی ۱۰ زیر پروژه در قالب این پروژه شاهد تأمین امنیت زیرساخت‌های حیاتی کشور در شبکه ملی اطلاعات خواهیم بود و ۷زیرپروژه دیگر نیز در قالب این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

توان دفاعی سایبری کشور ۳۰ برابر شد

وی با بیان اینکه طرح دژفا با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان با هدف شناسایی با حملات سایبری به بهره برداری رسیده است، افزود: دو سال گذشته میزان شناسایی حملات سایبری که به کشور شده است، کمتر از یک میلیون حمله بوده است اما سال گذشته و با اقدامات امنیتی و سامانه دفاعی طراحی شده موفق شدیم میزان شناسایی حملات سایبری را به ۳۰ برابر قبل برسانیم. به بیان دیگر در سال ۹۷ بیش از ۳۳ میلیون حمله در شبکه سایبری کشور شناسایی شد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اتصال ۷۲۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات نیز اظهار داشت: با توسعه پهنای باند روستایی فاصله ۵ برابری مصرف اینترنت شهرها نسبت به مناطق روستایی را به ۲.۵ برابر رساندیم و شکاف دیجیتال در کشور نصف شد.

جهرمی ادامه داد: در سال ۹۶ متوسط میزان مصرف دیتای شهری ۵.۹ گیگ بود و میزان مصرف دیتا در روستاها ۶۰۰ مگابایت بود اما هم اکنون میزان مصرف دیتا به صورت ماهانه در روستاها به ۲.۹ گیگابایت رسیده است.

انجام ۱۴۲ آزمایش برای تاب آوری در قطع اینترنت

وی با بیان اینکه نمی‌توان مردم را از تکنولوژی محروم کرد و ما تلاش خود را برای توسعه زیر ساخت‌ها به کار گرفته ایم، تصریح کرد: کسانی که متولی حوزه محتوا هستند باید تلاش بیشتری برای ارائه خدمات و محتوا برای شبکه ملی اطلاعات انجام دهند و نمی‌توان به مطالبه علما و مردم نسبت به محتوای فضای مجازی بی تفاوت بود.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه مسئولیت حوزه محتوا برعهده وزارت ارتباطات نیست، تصریح کرد: ما دستاوردمان مربوط به زیرساخت ارتباطی است و استقلال شبکه ارتباطی کشور را در دستور کار داریم.

جهرمی گفت: ۱۴۲ آزمایش برای راستی آزمایی استقلال شبکه ملی اطلاعات در صورت قطع اینترنت انجام شد که این آزمایش‌ها موفق بود و ما برآورد می‌کنیم که در برابر تهدیدات می‌توانیم مقابله کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت امنیت شبکه ملی اطلاعات ۳۰ برابر افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: مصرف اینترنت داخلی از طریق شبکه ملی اطلاعات افزایش پیدا کرده است و ما شاهد ۸۰ برابر شدن کیفیت دسترسی به ارتباطات داخلی نسبت به سایت‌های خارجی هستیم.

وزیر ارتباطات یادآور شد: به صورت آتش به اختیار در حوزه فضای مجازی کودک وارد شدیم چرا که این حوزه بسیار حساس بود و هم اکنون آمارها نشان می‌دهد که یک میلیون و ۳۰۰ هزار کودک وارد اکوسیستم فضای مجازی کودک شدند و مخاطرات فضای مجازی از طریق این اکوسیستم برای آنها به حداقل رسیده است.

جهرمی همچنین با تأکید بر لزوم توانمندسازی قدرت انتظامی کشور در برخورد با تخلفات در فضای مجازی و ایجاد امنیت در این بخش، خاطرنشان کرد: تا هفته آینده تفاهم نامه‌ای با پلیس ناجا امضا خواهیم کرد تا بتوانیم با اخلالگران فضای مجازی برخورد درست و قاطعی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید به جای سیاه نمایی و مطالبه یک جانبه با حرکت جمعی و همدلی با استفاده از ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات در برابر مشکلات ایستادگی کنیم و شاهد رونق این بخش باشیم، تأکید کرد: رشد تکنولوژی منتظر ما نمی‌ماند و باید بتوانیم از فرصت‌ها در زمان تحریم استفاده کنیم. هم اکنون نیز شاهد هستیم که به رغم رکودهای اقتصادی و تحریم‌ها، تعداد اپلیکیشن‌های بومی طی یک سال رشد دوبرابری داشته است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید به چهار سرویس سلامت الکترونیک، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک و توسعه کشاورزی الکترونیک تجهیز شوند، خاطرنشان کرد: امروز با اتصال ۷۲۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات و سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی در جهت تحقق این هدف و کاهش شکاف دیجیتالی گام برداشته ایم. در همین حال با تجهیز شبکه انتقال درون استانی مخابرات، ۳۱۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش انجام شد و ۲۶ میلیارد ریال نیز برای ملی سازی اطلاعات دولتی در پروژه سروا هزینه کرده ایم که تمامی اینها در راستای عمل به الزامات شبکه ملی اطلاعات بوده است.

جهرمی ادامه داد: با ملی شدن اطلاعات دولتی اپراتورهای ارتباطی می‌توانند بانک اطلاعات کاربرانشان را با رعایت حریم خصوصی افراد با استارت آپ ها به اشتراک بگذارند و استعلام وب سرویس از این طریق ممکن می‌شود. این موضوع می‌تواند از بر هم زنی فضای روانی جامعه توسط عده‌ای در فضای مجازی جلوگیری کند و امنیت اطلاعات در این بخش افزایش یابد.

وی افزود: ۸۰ درصد اهداف شبکه ملی اطلاعات تا کنون محقق شده است و گزارش خود را در این زمینه برای ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی ارائه کرده ایم.

سامانه مقابله با فیشینگ راه اندازی می‌شود

وزیر ارتباطات از راه اندازی سامانه مقابله با فیشینگ و جعل صفحات پرداخت اینترنتی خبر داد و گفت: در راستای کاهش تخلفات در فضای مجازی، سامانه مقابله با فیشینگ (صفحات جعلی) به عنوان یکی از ۱۰ سامانه سپر امنیتی شبکه اطلاعات راه اندازی می‌شود. به این ترتیب سایت‌هایی که با هدف جعل راه اندازی می‌شوند از طریق این سامانه شناسایی شده و سطح تخلفات و کلاه برداری‌هایی که از مردم می‌شود، کاهش خواهد یافت.

جهرمی با اشاره به ادامه بررسی پرونده تخلفات ارزش افزوده در پلیس فتا اظهار داشت: پرونده تخلف ۵۰۰ اپلیکیشن در پلیس فتا در جریان است و به محض آنکه رقم ضرر و زیان مشخص شد، مطالبات مردم را عودت خواهیم داد.

وی یادآور شد: در زمینه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های ارزش افزوده بخت آزمایی نیز به اپراتورها تذکر جدی دادیم تا جلوی این گونه خدمات از سوی شرکت‌های ارزش افزوده گرفته شود و کلاهبرداری در این حوزه کاهش یابد.

وزیر ارتباطات درباره افزایش قیمت اینترنت ثابت از سوی برخی اپراتورها، تأکید کرد: گزارشی در این زمینه به ما انعکاس داده نشده است اما موضوع را از رگولاتوری پیگیری خواهیم کرد.

برای تأمین پهنای باند بین الملل مشکلی نداریم

جهرمی در مورد اختلالات شبکه اینترنت ثابت طی یک ماه گذشته، خاطرنشان کرد: اختلالی در این زمینه گزارش نشده است و این موضوع که کشور در تأمین پهنای باند به مشکل خورده و یا به دلیل تحریم‌ها، لینک‌های ارزان قیمت خریداری می‌کند، درست نیست.

وی افزود: حدود یک ماه و نیم پیش در فرآیند عقد قراردادهای بین المللی زمانی میان عقد قرارداد جدید و پایان قرارداد قبلی فاصله افتاد که حدود دو هفته زمان برد و طی این فاصله پرووایدر بین المللی ارائه خدمات را به زیرساخت قطع کرد. این موضوع سبب شد ۲۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت زیرساخت از بین برود. ما در این زمینه از رگولاتوری خواسته ایمگزارش مبسوطی به ما ارائه دهد و با شرکت ارتباطات زیرساخت نیز برخورد خواهیم کرد چرا که همواره باید یک و نیم برابر ظرفیت موجود را پشتیبانی کند و در این زمینه باید مدیریت به خرج می‌داد. اما این موضوع که به دلیل تحریم‌ها، کشور در تأمین پهنای باند با مشکل مواجه شده به هیچ عنوان درست نیست و هم اکنون نیز این قرارداد روال عادی خود را طی می‌کند.

وزیر ارتباطات همچنین از صدور پروانه جدید برای اپراتور شبکه ارتباطات ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات خبر داد و گفت: این پروانه با هدف توسعه سرویس VDSL ارائه شده است چرا که عمر ADSL به پایان رسیده و ما نمی‌توانیم توسعه را متوقف کنیم تا شرکت‌های FCP در این حوزه سرمایه گذاری کنند./مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار