مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه فشار خون بالا را عارضه‌ای بی علامت دانست و آن را زمینه ساز بسیاری یبماری ها و سکته‌های قلبی و مغزی عنوان کرد.
کد خبر: ۷۴۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱ 19 May 2019

سارا شاه آبادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه فشار خون بالا عارضه یا علامت است و بیماری محسوب نمی‌شود، گفت: این عارضه زمینه ساز مشکلات و بیماری‌های بسیاری از جمله نارسایی کلیه، خونریزی مغزی، سکته قلبی و مغزی، تاری دید، کوری و … است.

وی افزود: فشار خون به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خونِ در جریان، به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود و یکی از علائم حیاتی است و هرچقدر این میزان فشار به دیواره رگ بیشتر باشد، فرد دچار فشار خون بالا است.

مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: فشار خون کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ یا به اصطلاح عامه ۱۲ روی ۸ فشار خون نرمال است، از ۱۲۰ تا ۱۳۹ روی ۸۰ تا ۸۹ پیش فشار خون بالا محسوب می‌شود، از ۱۴۰ تا ۱۵۹ روی ۹۰ تا ۹۹ فشار خون بالای مرحله یک، از ۱۶۰ تا ۱۷۹ روی ۱۰۰ تا ۱۰۹ فشار خون بالای مرحله دو و از ۱۸۰ تا ۲۱۹ روی ۱۱۰ تا ۱۲۹ فشار خون بالای مرحله بحرانی محسوب می‌شود.

وی افزود: افرادی که فشار خون آنها از ۲۲۰ روی ۱۳۰ یا به اصطلاح عامه از ۲۲ روی ۱۳ بیشتر شود در مرحله فشار خون بالای اورژانسی قرار دارند و باید سریعاً به مراکز درمانی منتقل شوند.

شاه آبادی با بیان اینکه علت مشخصی برای بروز فشار خون بالا وجود ندارد، عواملی مانند سن بالا، چاقی، مصرف زیاد نمک، دیابت، وراثت و مصرف سیگار و الکل را در بروز این عارضه مؤثر دانست.

شاه آبادی همچنین فشار خون را عارضه‌ای بی علامت دانست و افزود: تنها در برخی موارد که فشار خون بیش از حد بالا رود، افراد دچار علائمی از جمله سردرد در ناحیه پشت سر، سرگیجه و تاری دید می‌شوند.

وی تصریح کرد: تنها راه تشخیص فشار خون بالا سنجش آن بوسیله دستگاه فشار خون است و افراد باید دقت داشته باشند که با توجه به بی علامت بودن این عارضه، سنجش فشار خون را باید بصورت دائم انجام دهند.

این مسئول افزود: برای افراد سالم بالای ۳۰ سال توصیه می‌شود سنجش فشار خون هر شش ماه یکبار انجام شده و مبتلایان به فشار خون بالا باید هر ماه این کار را انجام دهند.

شاه آبادی فشار خون را عارضه‌ای قابل کنترل و پیشگیری دانست و افزود: علی رغم عوارض بسیار فشار خون بالا، به راحتی می‌توان با اصلاح تغذیه از جمله کاهش مصرف نمک و چربی و نیز با ترک استعمال دخانیات و مصرف الکل و نیز کاهش وزن و انجام ورزش روزانه از بروز این عارضه پیشگیری و یا آن را کنترل کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار