پیشنهاد می کنیم مدیران محترم که از همراهی خود و خانواده شان با مردم در جریان مشکلات اقتصادی می گویند، برای نشان دادن یک اقدام عملی و عزم جدی در این راه، بخشی از حقوق های دریافتی خود را برای رسیدگی به وضعیت اقشار ضعیف جامعه اختصاص داده و از دریافت مزایایی مانند پاداش سالیانه مدیران که در بیشتر شرکت ها 10 برابر حقوق ماهانه در نظر گرفته می شود و مسائلی از این دست اجتناب کنند...
کد خبر: ۷۴۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳ 16 May 2019

«مقاومت» کلیدواژه ای است که از شب گذشته و پس از سخنان رهبر انقلاب در صدر اخبار رسانه های ایران قرار گرفته است. آنطور که رهبری در جریان دیدار با مسئولان نظام عنوان کردند، جمهوری اسلامی ایران قصد مذاکره با آمریکایی ها را حداقل در شرایط کنونی و با دولتمردان فعلی این کشور ندارد و از طرفی هم خواهان جنگ با آمریکا نیست؛ از آنجایی که مقامات آمریکایی هم تاکید کرده اند که قصدی برای جنگ با ایران ندارند، این عدم ابراز علاقه طرفین به درگیری نظامی؛ حاکی از آن است که جنگی بین آنها در نخواهد گرفت.

به گزارش «تابناک»، آنچه به عنوان استراتژی ایران در مقابل فشارهای بی سابقه اقتصادی آمریکا علیه مردم و نظام تعیین شده «مقاومت» است. مقاومتی که یا به تغییر رویکرد آمریکایی ها خواهد انجامید یا در نهایت راه های جدیدی پیش روی ایران برای بی اثر کردن تحریم ها قرار خواهد داد، اما آنچه در این بین مسئولان، کارشناسان، رسانه ها و ... به آن اذعان دارند؛ فشاری است که از این ناحیه بر مردم به ویژه اقشار ضعیف تر جامعه وارد خواهد شد.

فقط مردم در مقابل فشارهای اقتصادی مقاومت نکنند!

برخی مسئولان طی روزهای گذشته و پس از سخنان رهبر انقلاب تاکید کرده اند که همه ملت ایران باید در کنار یکدیگر علیه فشارهای آمریکا مقاومت کنند نه اینکه فقط مردم فشارها را تحمل کنند تا شرایط رو به بهبود برود. روز گذشته «محسن هاشمی رفسنجانی» رئیس شورای شهر تهران در همین خصوص گفته بود که «اگر هم قرار است مردم در سختی زندگی کنند انتظار دارند این سختی را در زندگی شخصی مسئولان و خانواده‌های آنها هم ببینند.»

این حرف و سخن درستی است، اما مردم نمی پذیرند که مسئولان فقط حرف های قشنگی از این دست بزنند و در عمل شرایط به گونه ای دیگر باشد. متاسفانه در بین اکثر مسئولان شرایط اینگونه است که آنها فقط انتظار تحمل مشکلات از سوی مردم را دارند. مسئولی که حرف از تحمل مشکلات و مقاومت در کنار مردم می زند باید در عمل نشان بدهد که اگر مشکلی هست، او و خانواده اش هم در کنار سایر مردم عادی آن مشکل را تحمل می کند تا رفع بشود.  

تا زمانی که مردم اقدام عملی از مسئولان در این راستا نبینند، سخنان آنها را در خصوص اینکه آنها هم آمادگی دارند خود و خانواده شان بخشی از مشکلات را تحمل کنند و به دوش بکشند، باور نخواهند کرد. چون اکثر آقایان مسئول در جنوب شهر ساکن نیستند و اکثر قریب به اتفاق شان در محلات شمالی و بالای شهر زندگی می کنند و لذا نمی توانند به درک درستی از مشکلاتی که پیش روی مردم به ویژه طبقات آسیب پذیر قرار دارند، برسند.

مسئولان حقوق کمتری بگیرند و پاداش نگیرند

باتوجه به مشکلاتی که از ناحیه فشارهای اقتصادی دامن گیر کشور شده در اکثر شرکت ها، کارخانه ها، صنایع و ... به ویژه در بخش خصوصی نه تنها برای سال جاری شاهد افزایش درآمدها نیستیم، بلکه برخی به دلیل مشکلات اقتصادی نسبت به تعدیل نیروهای شان اقدام کرده اند و تعدادی را به جامعه بیکاران کشور اضافه کرده اند و برخی هم در بهترین حالت نسبت به تعدیل نیرو اقدام نکرده اند، اما توانی برای افزایش میزان حقوق کارکنان خود ندارند. این موضوع با توجه به شرایط اقتصادی نامساعد، فشار مضاعفی را بر افرادی که حقوق دریافتی ثابتی دارند و دچار این وضعیت شده اند، وارد می کند.

پیشنهاد می کنیم مدیران محترم که از همراهی خود و خانواده شان با مردم در جریان مشکلات اقتصادی می گویند، برای نشان دادن یک اقدام عملی و عزم جدی در این راه، بخشی از حقوق های دریافتی خود را برای رسیدگی به وضعیت اقشار ضعیف جامعه اختصاص داده و از دریافت مزایایی مانند پاداش سالیانه مدیران که در بیشتر شرکت ها 10 برابر حقوق ماهانه در نظر گرفته می شود و مسائلی از این دست اجتناب کنند.

توصیه دیده نشده رهبر انقلاب به مسئولان؛ از اشرافیت و تجملات دوری کنید

رهبر انقلاب هم شب گذشته در دیدار با مسئولان راهکار خود خطاب به مسئولان برای همراهی با مردم در شرایط اقتصادی فعلی را ارائه کردند. از جمله‌ی جاهایی که تقوا باید خودش را نشان بدهد اینجا است؛ یکی مسئله‌ی رعایت بیت‌المال است، یکی مسئله‌ی خویشتن‌داری در برابر طغیان نفْس است؛ مال‌اندوزی، مشکلات اخلاقی، میل به زندگی تجمّلاتی و اشرافیّت؛ اینها چیزهایی است که ما مسئولین جمهوری اسلامی باید خیلی مراقب باشیم.  وَ سَکَنتُم فی مَساکِنِ الَّذینَ ظَلَموِّا؛ خب، اینکه ما در همان ساختمانی که آن طاغوت حکمرانی میکرد حکمرانی کنیم، مثل او هم عمل بکنیم که نشد، [در این صورت] ما با او فرقی نداریم. روشمان بایستی با روش بندگان شیطان و اَتباع شیطان متفاوت باشد.

کسانی که مسئولیّتی دارند در نظام جمهوری اسلامی، یکی از چیزهایی که باید واقعاً به آن اهتمام داشته باشند و لازمه‌ی تقوا است، این است که دنبال زندگی تجمّلاتی و تشریفاتی و مانند اینها نروند. زندگی معمولی داشته باشند، اسراف و مانند اینها نداشته باشند.

اقتصاد را به این وابسته نکنیم که ببینیم آیا آمریکا آن معافیّتها را تمدید خواهد کرد یا نخواهد کرد؛ اصلاً هیچ؛ از اوّل یکی از مشکلات کار ما همین است؛ در این چندساله مکرّر این اتّفاق افتاد. خود ما که مسئولین حکومتی هستیم، خیلی از فعّالیّتهای خودمان را به این موکول کرده‌ایم که ببینیم آن طرف که در اختیار ما نیست چه تصمیمی خواهد گرفت؛ خب وقتی ما این کار را میکنیم، فلان تاجر، فلان سرمایه‌گذار، فلان کار‌آفرین هم همین‌ جور ملاحظه خواهد کرد؛ خیلی از کارهای مهم و اقدامات لازم عمرانی همین ‌طور معطّل مانده که ببینیم دیگران چه تصمیمی میگیرند؛ نه، اقتصاد را نباید شرطی کرد نسبت به کارهای دیگران.

برای اصلاح امور هم چشم به خارج از کشور نداشته باشید؛ دیگران به ما کمکی نخواهند کرد [بلکه] ضربه میزنند؛ خارج به ما ضربه [میزند]. اروپا را ملاحظه میکنید؟ این کشورهای اروپایی که دیگر آمریکا نبودند، ما با اینها که دعوایی نداشتیم، ما که با اینها اختلاف نداشتیم، با بعضی‌شان به‌اصطلاح روابط خوبِ دوستانه هم داشتیم. ملاحظه میکنید چه جوری برخورد کردند در همین قضیّه‌ی برجام و تعهداتشان و مانند اینها. حالا جالب هم این است که مدام هم تکرار میکنند که «ما پایبند برجامیم». اصلاً معنای پایبندی آلمان و فرانسه و انگلیس به برجام چیست؟ یکی از اینها سؤال کند که شما پایبندید، یعنی چه کار میکنید؟ شماها چه تعهدی در مقابل برجام دارید؟ به کدام تعهّد عمل میکنید؟ همین طور مدام میگویند ما متعهّدیم، ما پایبندیم. یعنی چه پایبندید؟ خب این [جور] است. بنابراین به بیرون نباید نگاه کرد. برای اصلاح کار باید درون را نگاه کرد. اصل اینجا است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار