مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: تئاتر فولکلوریک، آداب و رسوم گذشته را مطرح می‌کند اما نمی‌خواهد ما را به گذشته برگرداند و باید از آن الگوبرداری شود.
کد خبر: ۷۱۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱ 16 February 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی حجت‌الاسلام ناصر خدایاری عصر امروز در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر فولکلوریک آذربایجان به زبان ترکی، ویژه متون نمایشی علی صابررضایی تصریح کرد: زیبایی این جشنواره در این است که برای بیان فرهنگمان بوده و در این راستا اخلاق، آداب، رسوم و زبان به نمایش گذاشته شده بود و این جشنواره از تمامی هویتمان حفاظت کرده و باعث انتقال به آیندگان می‌شود.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی زمانی که با شعار نه شرقی و نه غربی به صحنه جهان قدم گذاشت یک ایدئولوژی جدید بیان کرد و دو تفکر غربی و شرقی را کنار گذاشت و فرهنگ، سیاست و مناسبت‌های اجتماعی پیش از خود را به چالش کشید و چنان مطرح شد که با جایگاه جدید باید سازگاری داشته باشد تا موتور انقلاب به راه بیافتد و از ابزار مهم آن هماهنگی فرهنگ و هنر با انقلاب بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی افزود: باید موسیقی، هنر و نمایش به پیش برد انقلاب کمک کرده و باعث پیشرفت آن شود و تئاتر فولکلوریک، آداب و رسوم گذشته را مطرح می‌کند اما نمی‌خواهد ما را به گذشته برگرداند و باید از آن الگوبرداری شود.

وی گفت: وقتی چنین برنامه‌هایی را افراد تحصیل کرده پیش می‌برند ستودنی است و تمام محسنات از آنان و قصورها از ما است و در این رابطه، کوتاهی‌هایی وجود داشت و باید بیشتر از این‌ها کمک انجام می‌شد اما مشکلات مادی مانع می‌شود.

خدایاری بیان کرد: در همه زمینه‌‌ها از جمله تئاتر، سینما، والیبال و فوتبال باید همکاری انجام شود تا بتوان باعث پیشرفت هنر و ورزش در استان شویم و به آن شکوه و جایگاه قبلی خود برگردانیم.

فرهنگ اصیل آذربایجان قدرتمندترین فرهنگ است

محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه در ادامه گفت: باید هنر را به عنوان بهترین وسیله انتقال فرهنگ دانسته تا بتوان در این زمینه پیشرفت کرد و علاقمندی به فرهنگ نیازمند از خود گذشتگی است.

وی ادامه داد: 2 اسفند روز زبان مادری است و باید گرامی داشته شود و با زبان هنر نباید اجازه داده شود که نسل جدید از فرهنگ نسل‌های گذشته جدا شود.

شهردار ارومیه بیان کرد: فرهنگ‌های مختلف در کنار فرهنگ اصیل آذربایجان اگر عرضه شود قطعا فرهنگمان قدرتمند تر خواهد بود.

تئاتر ارومیه از جایگاه قبلی خود عقب مانده است

علی صابررضایی، دبیر نخستین جشنواره تئاتر فولکلوریک در ادامه گفت: در مجموعه تئاتر تلاش می‌کنیم تا تئاتر شهر را به پیش‌رفت برسانیم و تئاتر ملی درختی است که تئاترهای بومی شاخه‌های آن به شمار رفته و باعث زنده نگهداشتن آن می‌شوند.

وی ادامه داد: در ابتدا 16 گروه اعلام آمادگی کردند و 12 گروه خود را به بازبینی رساندند و در نهایت 9 گروه منتخب شده و با حضور 140 بازیگر به جشنواره راه یافتند.

نمایش‌نامه نویس پیشکسوت آذربایجان‌غربی افزود: چندسال پیش تئاتر ارومیه در رده سوم چهارم کشوری بود اما امروزه جایگاه خود را از دست داده و باید تلاش کنیم به جایگاه قبلی خود بازگردیم.

وی برگزاری جشنواره فیلم‌نامه نویسی به زبان ترکی و نمایش‌نامه خوانی را پیشنهاد داد و گفت: اعلام آمادگی می‌کنیم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تئاتر ترکی کودک برگزار و در راستای تقویت تئاتر خیابانی در پارک‌های شهر تئاتر اجرا شود و در خواست می‌کنیم دوره دوم این جشنواره سال آینده نیز برگزار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار