معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی:
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی واگذاری اجرای تاسیسات آبی به بخش خصوصی را در راستای کاهش چالش های آبی موجود ضروری دانست و گفت: از سرمایه گذاری در این بخش استقبال می کنیم.
کد خبر: ۶۷۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰ 27 July 2015
به گزارش خبرنگار تابناک تبریز محمد صادق پورمهدی روز دوشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان، لوله گذاری و مرمت لوله های فرسوده همچنین ایجاد تصفیه خانه را از طرح های قابل واگذاری به بخش خصوصی عنوان و پیشنهاد کرد: بهره برداری سدها به تعاونی های آب بران واگذار شود.

وی با بیان این که مشکل کمبود آب هنوز اجتماعی نشده و همراهی کافی در بخش های مختلف مصرف وجود ندارد، بر مشارکت مردمی در مدیریت آب تاکید کرد.

پورمهدی با اشاره به آینده نگری هایی که در سایر استانها در خصوص تامین آب وجود دارد از جمله آبرسانی از خلیج فارس به کرمان، گفت: در صورت سهل انگاری در آینده ای نزدیک توان پاسخگویی به نیاز آبی استان را نخواهیم داشت.

وی در کنار اجرای خط دوم انتقال آب زرینه رود و ارس بر توسعه و اصلاح شبکه آب تبریز و تسریع در اتمام مخازن در حال احداث به منظور تعادل بخشی منابع آب (زرینه رود، نهند و چاه ها) و امکان توزیع آب به مناطق مختلف شهر در شرایط بحرانی همچون ترکیدگی خط لوله زرینه رود تاکید کرد.

معاون استاندار در عین حال مصرف بهینه آب را ضروری دانست و گفت: هر چند اعتقادی به سهمیه بندی نداریم ولی چاره ای جز قطع آب مشترکان پرمصرف وجود ندارد.

پورمهدی با بیان اینکه مسایل اجتماعی همچون آب در صورت مدیریت نادرست ممکن است به مسئله ای امنیتی تبدیل شود، بر استفاده از توان تشکل ها و رسانه ها در فرهنگ سازی مصرف آب در بخش های مختلف شرب و کشاورزی تاکید کرد.

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به وجود 25 هزار حلقه چاه مجاز و 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان، از تجهیز یکهزار و 100 حلقه چاه مجاز استان به کنتورهای هوشمند به منظور کنترل اضافه برداشت آب خبر داد و افزود: 500 حلقه چاه در سالجاری تجهیز شده است.

غلامرضا هاشمی از خرید چهار هزار کنتور هوشمند خبر داد و گفت: این تعداد کنتور تا پایان سال توسط بخش خصوصی نصب می شود.

وی با اشاره به وجود 25 هزار کیلومتر رودخانه در استان گفت: تا کنون هفت هزار و 800 کیلومتر نقشه برداری و تعیین بستر و 710کیلومتر مسیرگشایی شده است.

هاشمی با اعلام اینکه مسیرگشایی 60 کیلومتر از رودخانه های استان در دست اجراست، یادآوری کرد: تجاوز به حریم رودخانه ها علاوه بر تشدید خسارات سیل مانعی در برابر تخلیه آب رودخانه ها به منابع آبی همچون دریاچه ارومیه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آزادسازی دو هزار و 500 کیلومتر از حریم رودخانه های استان در اولویت برنامه های این شرکت می باشد، گفت: بخشی از اعتبار مورد نیاز این طرح از اعتبارات احیای دریاچه ارومیه تامین می شود.

وی با اشاره به حادثه ترکیدگی لوله انتقال آب زرینه رود به تبریز در آخر هفته گذشته، گفت: با وجود اینکه عملیات تعمیر خط به موقع انجام شد ولی به علت اینکه ظرفیت پشتیبانی مخازن آب تبریز کمتر از نیاز جمعیتی این شهر است برای ساعاتی از روز افت فشار و قطعی آب در نقاطی که از خط زرینه رود تغذیه می شود، اتفاق افتاد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان هم با اعلام اینکه ظرفیت 495 هزار متر مکعبی مخازن شهر تبریز در فصل تابستان برای مدت 25 ساعت پاسخگوی نیاز موجود است، گفت: تکمیل لینک تعادل بخشی منابع آب تبریز از طریق احداث مخازن و ایجاد خطوط انتقال، نیازمند دو هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار است.

علیرضا ایمانلو با اشاره به اقداماتی که در خصوص تعادل بخشی آب موجود و توزیع آب در شرایط کنونی صورت می گیرد، اظهار کرد: در صورت تکمیل لینک شهر تبریز امکان اختلاط منابع آبی فراهم شده و تعادل بخشی در مواقع بحران به صورت مناسب تری صورت می گیرد.

در این نشست فرماندار شهرستان مرند گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این شهرستان در راستای حفاظت از منابع آب از جمله نصب کنتورهای هوشمند و بازگشایی حریم رودخانه ها ارایه داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :