رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: نباید به دنبال دعواهای داخلی حرکتی را انجام دهیم تا فرش معروف شیخ صفی‌الدین اردبیلی به نام دیگران تصاحب شده و به ثبت برسد.
کد خبر: ۶۷۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹ 27 July 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حمید کارگر صبح امروز در نشست مشترک با فعالان حوزه فرش اردبیل اظهار داشت: همه اذعان دارند که فرش شیخ صفی‌الدین اردبیلی با برند اردبیل هم‌اکنون در موزه لندن نگهداری می‌شود، اما اینکه ما بخواهیم با دعواهای داخلی خود قصور و کوتاهی کرده و از ثبت جهانی آن غفلت کنیم به یقین فضایی را فراهم می‌آوریم تا دیگران این فرش را به نام خود به ثبت برسانند.

وی افزود: سال قبل در نمایشگاه چین نیز تأکید کردیم تا فرش شیخ صفی‌الدین اردبیلی در موزه لندن با برند و نام اردبیل به ثبت رسیده و شاهد طی شدن مراحل برگرداندن این اثر تاریخی به ایران باشیم.

* مشکل حذف بیمه قالیبافان را حل می‌کنیم

رئیس مرکز ملی فرش ایران درباره بیمه قالیبافان گفت: پوشش بیمه‌ای قالیبافان خواسته به حق فعالان این بخش است که متأسفانه از چندین سال پیش این کار دچار وقفه شده و بعد از پنج سال اجرای قانون و تحت پوشش قرار گرفتن قالیبافان و شاغلان این حوزه به صورت رسمی و شناسنامه‌دار در حمایت از پوشش بیمه‌ای امسال اعتبار لازم و کافی برای پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته نشد تا به مانند سال گذشته با نارسایی‌هایی روبه‌رو باشیم.

کارگر از حل مشکل حذف بیمه قالیبافان و ادامه روند پوشش بیمه‌ای آنها خبر داد و عنوان کرد: با افزایش اعتبارات و حذف افرادی که قالیباف نیستند از لیست افراد تحت پوشش بیمه، امیدواریم چالش به وجود آمده در این حوزه برطرف شود.

* اتحادیه‌های روستایی باید از حق و حقوق خود دفاع کنند

این مسئول درباره پرداخت 20 میلیارد تومان منابع اعتباری به اتحادیه‌های روستایی یادآور شد: به دنبال طرح دعوی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفت، رأی نهایی بر برداشت این مبلغ از حساب وزارت بود که در این زمینه انتظار داریم خود متولیان اتحادیه روستایی پیگیر موضوع باشند تا به حق و حقوقشان برسند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: با طرح شکایت ابزار نظارتی و حمایتی نیز در این زمینه که باید از سوی مرکز فرش انجام می‌شد، نادیده گرفته شد که امیدواریم با برداشت شدن این مبلغ از حساب وزارتخانه این 20 میلیارد تومان بین اتحادیه فرش روستایی توزیع شود که خود آنها باید این موضوع را پیگیری کنند.

کارگر اجرا نشدن ماده 77 را به همراه ابطال شیوه‌نامه جدید و طرح دعوی و ارجاع آن به دیوان عدالت یادآور شد و گفت: با ابطال شیوه‌نامه امیدواریم آیین‌نامه جدید ماده 77 نظام صنفی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شود.

* اقتصاد فرش کوچک و حقیر است

وی به روند تجارت و اقتصاد فرش با عدد کم و قلیل در سطح کشور اشاره کرد و افزود: کل تجارت این حوزه 1.5 میلیون دلار است که یک ظرفیت اندک محسوب می‌شود؛ ما انتظار داریم تبادلات اقتصادی در صنعت فرش به عددی بزرگتر از این رقم افزایش یابد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ضرورت گرایش به تولید فرش هنری را یادآور شد و تصریح کرد: البته این گرایش به معنای حذف زیرانداز یا سایر ملزومات تولید فرش نیست بلکه برگ برنده ما در صنعت فرش ایران تنوع و سبک‌های مختلف تولید فرش ایران است.

کارگر ادامه داد:‌ واقعیت این است که هر کاری کنیم، نمی‌توانیم بخشی از بازار را که در اختیار هند، پاکستان و افغانستان است تصاحب کنیم، چراکه اگر می‌خواهیم با کیفیت تولید کنیم هزینه تمام شده ما با توجه به دستمزد بالا رقمش بالاتر از تولید فرش سایر کشورها است.

این مسئول امکان پایین آوردن قیمت‌ها را در بازار رقابت غیرممکن دانست و عنوان کرد: مزیت فرش تولیدی ما کیفیت مواد اولیه و استاندارد آن است که قطعاً این مزیت قابل قبول و قابل توجه خواهد بود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز ملی فرش قصد تصدی‌گری در این حوزه را ندارند، گفت: ما قصد ورود و رقابت در این عرصه را با فعالان تولید فرش نداریم بلکه وظیفه ما تشویق، حمایت و هدایتگری است.

کارگر افزود: اگر قرار است یارانه‌ای نیز به تولیدکننده برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی بدهیم باید این حمایت‌ها و پرداختی‌ها در شان فرش ایرانی انجام شود تا تولید بی‌کیفیت و تقلبی را شاهد نباشیم.

وی حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی را در این حوزه یادآور شد و گفت: 22 اولویت پژوهشی برای استان‌ها پیش‌بینی شده بود که ما در فراخوانی عمومی این محورهای پژوهشی را مورد توجه قرار دادیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار