کد خبر: ۶۶۵۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶ 09 October 2018

آشنایی با انواع سوغات یزد

استان یزد یکی از مناطقی است که به دلیل جاذبه های تاریخی و دیدنی که دارد بسیار در بین عموم مردم در داخل و خارج از کشور بسیار محبوب است. از همین رو سالانه گردشگران زیادی به خصوص در فصل پاییز و زمستان قصد سفر به سمت یزد را دارند تا از اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان است و با عناوینی چون «شهر بادگیرها»، «عروس کویر»، «دار العلم» و «شهر دوچرخه‌ها» دیدن کنند. اما به رسم عادت خرید سوغاتی یکی از هیجان انگیزترین و قشنگ ترین کارهایی است که در بین جوامع بین الملل وجود دارد تا زمانی که از شهری دیدن می کنید برای عزیزانتان یا حتی برای خود برای یادگار سنبل هایی از آن شهر تهیه کنید. قطعا می دانید که یزد به شیرینی های بسیار شیرینی که دارد معروف است اما سوغات یزد تنها در شیرینی خلاصه نمی شود و موارد دیگری هم هست که می توانید هنگام سفر به این استان تهیه کنید. در ادامه ی این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت می خواهیم به سوغات یزد اشاره داشته باشیم، با ما همراه باشید.

سوغات یزد

شیرینی های یزدی

مطالب مرتبط:
معرفی ۱۰ مورد از جاذبه های گردشگری اردکان یزد
روستای قطرم، ماسوله ای ۵۰۰۰ ساله در بافق یزد
کاروانسرای زین الدین، اقامتگاهی ۴۰۰ ساله در دل کویر یزد

همانطور که گفتیم شیرینی جات از اصلی ترین سوغات یزد به شمار می رود و به دلیل تعدد در تعداد شیرینی هایی که برای انتخاب وجود دارد بسیار مشهور می باشد. در ادامه می خواهیم به معرفی انواع شیرینی های یزدی بپردازیم.

  • کیک یزدی

محبوب ترین نوع شیرینی یزدی کیک یزدی است به طوری که در بسیاری از استان های دیگر نظیر تهران نمونه هایی از آن زده می شود اما آن عطر و طعمی که از خوده یزد می توانید تهیه را نمی دهد. این نوع شیرینی را معمولا در مراسم های مهم جهت پذیرایی استفاده می کنند.

  • پشمک یزدی

پشمک هم از دیگر سوغات یزد محسوب می شود که نمونه های آن در سراسر ایران پیدا می شود اما این نمونه یکی از بهترین ها آن است و شما از خوردن آن خسته نمی شوید؛ شما می توانید پشمک یزد را در طعم های مختلف هم تهیه کنید.

شیرینی-یزدی

 

  • قطاب یزدی

از دیگر سوغات یزد که بسیار هم دوست داشتنی است، قطاب می باشد. درون این شیرینی های کوچک قلقلی پر از مغز، هتل و پودر بادام می باشد که طعم بسیار دلچسب و خوشمزه ای دارد. این شیرین ارزش غذایی بالایی دارد و یکی از آن ها ضعف ناشی از گرسنگی را در شما از بین می برد.

  • باقلوا

شیرینی دیگری که یار و یاور همیشگی قطاب است باقلوا نام دارد. همواره در ظرف هایی که مخلوط هستند ترکیب این دو خوشمزه ی دوست داشتی وجود دارد که می توانید با یک تیر دو نشان بزنید و با یک ظرف هر دوی آن ها را داشته باشید. البته هر کدام را به تنهایی هم می توانید تهیه کنید که آن دیگر به سلیقه و اولویت خودتان باز می گردد. باقلوای یزد به شکل ‌های گوناگون چون لوزی، مربع و لوله‌ای و با طعم‌ های متفاوتی از جمله پسته‌ ای، بادامی و نارگیلی تولید می‌شود. در تهیه‌ ی این شیرینی از گلاب، شکر، هل، آرد، بیکینگ پودر، زرده‌ی تخم‌ مرغ، خاک قند، شیر و روغن استفاده می ‌کنند، از همین رو بسیار مقوی و پر انرژی است.

باقوا
  • نقل

نقل در یزد سابقه بسیار طولانی دارد و جالب است بدانید که با توجه به این که اغلب ما نقل را به یک خاص می شناسیم در یزد انواع مختلفی از این شیرینی را تولید می کنند. شما می توانید به عنوان سوغات یزد نقل هایی با مغزهای مختلف تهیه کنید.

از انواع نقل می ‌توان به انواع گردویی، بادامی، پسته ‌ای و خلال بادام با طعم‌های وانیلی، زعفرانی، گل محمدی، آلبالویی، گشنیز و  بیدمشک اشاره کرد؛ نقل به خاطر شیرین و نرم بودن می‌ تواند جایگزین مناسبی برای قند در نوشیدن چای باشد.

  • شیرینی حاج بادومی یا حاجی بادام

با توجه به شیرینی زیادی که شیرینی های یزدی دارند خیلی خوب است که حجم آن ها کوچک است، شیرینی حاج بادومی هم از آن کوچک قلقلی هایی است که اگر به شما تعارف شد باید یک مشت از آن بردارید چرا که حجم بسیار کوچک اما خوشمزه ای دارد.

نقل
  • نان برنجی

نون برنجی شیرینی محبوب ایرانی ها است و نمونه های آن را می توان در کرمانشاه، قزوین، اراک و دیگر شهرها مشاهده کرد پس به قطع نمی توان گفت که جز سوغات یزد محسوب می شود اما خوب نمونه ی یزدی آن به دلیل عطر گلاب و هلی که در آن وجود دارد در بین عموم مردم بسیار محبوب است.

  • نان پنجره ‌ای

خاتون پنجره یا نان پنجره ای از جمله شیرینی های قدیمی است که در یزد همچنان جز اصلی ترین شیرینی ها در شیرینی فروشی ها به فروش می رسد. مواد تشکیل دهنده ی این شیرینی آرد سفید گندم، تخم مرغ، پودر نشاسته، گلاب و روغن است که آن را با قند تزئین می کنند.

  • سوهان‌ آردی و سوهان خانی

انواعی از سوهان در در یزد پخته می شود که از آن با عنوان های آردی و خانی نام برده می شود. هر کدام از این شیرینی ها جز مواردی هستند که شما می توانید به عنوان سوغات آن را برای عزیزانتان ببرید.

نون-برنجی
  • انواع لوز

یکی دیگر از سوغات یزد لوزهایی هستند که بسیار متنوع هستند و در استان های دیگر ایران به مواد متفاوت و خواست آن شهر تهیه می شود. از انواع لوز می توان به لوز بادام، لوز نارگیل و لوز بیدمشک اشاره کرد.

برای تهیه شیرینی های گفته شده بهترین شیرینی فروشی های یزد عبارتند از حاج خلیفه رهبر و شیرینی فروشی سنتی یزد که هر دو بهترین و با کیفیت ترین شیرینی ها را به شما ارائه می دهند.

لوزهای یزدی
  • حلوا ارده اردکان

آخرین شیرینی که از سوغات یزد می خواهیم معرفی کنیم حلوا ارده اردکان است که یک وعده ی غذایی بسیار مقوی است و مواد تشکیل دهنده ی آن عبارتند از کنجد، ارده، شکر، گلوکزمایع، شیرین‌کننده‌های مجاز خوراکی، اسید سیتریک، پودر سفیده‌ی تخم‌مرغ و آب چوبک، ارده، کنجد بدون پوست، بوداده و آسیاب شده ‌ای است که روغن ‌گیری نشده باشد.

برای تهیه حلوا ارده ی یزد حتما حتما توصیه می شود که به شهرستان اردکان بروید و از مغازه های پر فروش آن تهیه کنید که فاقد هر گونه مواد نگهدارنده باشد.

حلوار ارده

صنایع دستی یزد

همانطور که گفتیم شیرینی جز اصلی ترین سوغات یزد به شمار می رود اما در این شهر صنایع دستی هم وجود دارد که می توانید به عنوان یادگاری از این شهر همراهتان باشد.

  • سفال و سرامیک

تا چشم شما کار می کند در این شهر خاک وجود دارد از همین یکی شهر میبد یکی از عمده ترین تولیدکنندگان محصولات سفالی و سرامیکی در ایران است. سفال هایی که در این منطقه تهیه می شوند لعاب دارد و سرامیکی هستند و نقش های ساده ولی هنرمندانه ای بر روی آن وجود دارد که هر کجا شما ببرید ظرف های سفالیتان را می گویند از یزد خریدی؟!

ظروف سفالی

 

  • دارایی ‌بافی

بعد از ظروف سفالی از دیگر موارد که در لیست سوغات یزد قرار می گیرد محصولاتی است که با پارچه تهیه می شود. یک صنعت بسیار قدیمی در این استان وجود دارد به نام دارایی بافی که قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش باز می گردد و آن نوعی پارچه از جنس ابریشم و رنگ های طبیعی می باشد. نام این پارچه دارایی است چرا که در آن زمان تنها افرادی که دارایی بالایی داشتند می توانستند این پارچه را تهیه کنند. از این پارچه برای رولحافی، سوزن زنی و … استفاده می شود.

دارایی بافی
  • ترمه

پارچه ای بسیار معروف و محبوب در بین ایرانی ها ترمه است. اما ترمه بافی در یزد قدمت ۴۰۰ ساله دارد و با توجه مرکزیت زرتشیان که در این استان بوده از پارچه ترمه برای دوخت نوعی شلوار در جشن ها استفاده می شده است. شما می توانید به عنوان سوغات یزد یا پارچه ترمه را تهیه کنید برای اقوامتان یا خودتان و یا این که محصولاتی که با آن تهیه می شود را تهیه نمایید که این محصولات عبارت از شال بندی، شال چارقدی، شال راه‌راه، شال اتابکی، شال محرمات، شال رضایی، شال کشمیری، شال یزدی و… هستند، بازار ترمه امروزه در شهر یزد رونق خوبی دارد.

ترمه
  • چادرشب

چادر شب شاید آن چنان به عنوان سوغات یزد به کارتان نیاید اما ما به منظور این که مطلب کامل باشید به آن اشاره خواهیم کرد، این چادر دو نوع دارد که نوع اول آن نازک و پرنقش است و نوع دیگر آن ضخامت دیگری دارد و از آن برای چادرشب صحرایی و حمل علوفه استفاده می شده است.

  • زیلو

زیلو یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی یزد است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام بر می‌گردد. همچنین زیلو یکی از کالاهای تجاری ایران نیز بوده است. این زیرانداز به علت خنکی، در فصل تابستان بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یکی از مهم‌ترین مراکز زیلوبافی شهر میبد یزد است که قدیمی‌ترین زیلو در حال حاضر به این منطقه نسبت داده می‌شود و می‌توان آن را در مسجد جامع شهر میبد دید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار