آنچه مهم است این که با سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب، "تکلیف روشن شد": مذاکره ای در کار نیست و اگر هم روزگاری قرار شد ایران و آمریکا با یکدیگر گفت و گو کنند، قطعاً با دولت کنونی واشنگتن نخواهد بود.
کد خبر: ۶۴۳۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵ 15 August 2018
 

عصر ایران - "نه جنگ - نه مذاکره" ؛ این خلاصه مواضع رهبر معظم انقلاب درباره آمریکاست که روز گذشته به صراحت اعلام کردند. 
چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته بود آماده مذاکره بی قید و شرط با ایران است و سپس در یک سخنرانی گفته بود: وضع اقتصادی ایران خوب نیست؛ آنها با ما تماس خواهند گرفت برای آغاز مذاکره.

دعوت ترامپ، در ایران واکنش های مختلفی داشت، گروهی مانند سردار جعفری، فرمانده سپاه، بر نفی کامل مذاکره تاکید کردند، برخی مانند علی اکبر ناطق نوری گفتند که درخواست ترامپ نباید بدون بررسی رد شود و عده ای خواستار مذاکره شدند.

در این میان اما همه منتظر تصمیم رهبری بودند تا به این حالت تعلیق و بلاتکلیفی پایان داده شود، خاصه آن که سفر روحانی به نیویورک - برای شرکت در اجلاس سازمان ملل - نزدیک بود و ای بسا زمینه ای برای گفت و گو در مقر سازمان ملل پیش می آمد. در سال 92، روحانی در سفر نیویورک اش مکالمه تلفنی کوتاهی با باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا داشت و پیشتر نیز رئیس جمهور دوره اصلاحات، از روبرو شدن با بیل کلینتون در راهروی سازمان طفره رفته بود. بنابر این، ممکن بود باز هم زمینه دیدار و گفت و گو فراهم شود.
سخنان رهبری درباره مذاکره با آمریکا؛ نقطه پایان بر وضعیت تعلیق
هر چند نظرات موافق و مخالف متعددی در داخل راجع به مذاکره با آمریکا وجود دارد ولی فارغ از تعدد دیدگاه ها، آنچه مهم است این که با سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب، "تکلیف روشن شد": مذاکره ای در کار نیست و اگر هم روزگاری قرار شد ایران و آمریکا با یکدیگر گفت و گو کنند، قطعاً با دولت کنونی واشنگتن نخواهد بود.    

هم اکنون دولتمردان، سیاستمداران و فعالان اقتصادی می دانند که دورنمای روابط ایران و آمریکا، مذاکره و رابطه نیست و باید مأموریت ها و کارهایشان را بر این اساس تنظیم کنند. اینک مشخص است که تحریم های آمریکا، همچنان ادامه خواهد داشت و برنامه ها باید برای دوران تحریم های آمریکا چیده شود.

ترامپ، قطعاً از سخنان دیروز رهبری خوشحال نیست؛ او به مذاکره با ایران، نیاز "سیاسی" داشت، همان گونه که برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از آمریکا به سنگاپور رفت. ترامپ که چند روز پیش گفته بود ایرانی ها برای مذاکره، به ما زنگ خواهند زد، اینک می داند که هیچ کدام از زنگ های تلفن کاخ سفید، از تهران نخواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار