متخصص گیاهان دارویی اردبیل و عضو کارگروه گیاهان دارویی مرکز نخبگان اردبیل از ارائه طرح استانداردسازی گیاهان دارویی به استانداری اردبیل برای تصویب و کمک به رونق تولید گیاهان دارویی ارائه شد.
کد خبر: ۶۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶ 12 July 2015

شیوا اسبقیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: به دلایل مختلف کارگروه گیاهان دارویی در سال‌های اخیر فعال نبوده در حالی که در اکثر دانشگا‌ه‌های استان اردبیل در حوزه گیاهان دارویی کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی و کارشناسی فعال شده‌اند.

وی با بیان اینکه پژوهشکده گیاهان دارویی راه‌اندازی شده و به تناسب آن شرکت‌های دانش بنیان در حال شکل‌گیری هستند، افزود: رؤسای دانشگاه‌های استان قول داده‌اند تا در باب سرمایه‌گذاری و حمایت از صادرات و بازاریابی محصولات تولیدی از محل گیاهان دارویی حمایت‌های لازم را انجام دهند که در این باب دانشگاه محقق اردبیلی در فعال کردن شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه پیشقدم بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات ترکه داروی جالینوس همراهی و همت مدیران دستگاه‌های مختلف را با نگاه و نگرش کلان به مسئله گیاهان دارویی و بهره‌گیری از این ظرفیت در ارتقای شرایط اقتصادی واشتغال جامعه ضروری اعلام کرد و گفت: اگر به این موضوع و تامین منابع تولید و عمل‌آوری گیاهان دارویی در بخش تأمین آب و دیگر امکانات مورد نیاز توجهی جدی شود، به سهولت می‌توانیم از طریق تولید، بسته‌بندی و فروش گیاهان دارویی درآمد بیشتری را نصیب استان اردبیل کنیم.

اسبقیان تصریح کرد: با همکاری اتاق بازرگانی و همسو کردن تجار و صادرکنندگان در این حوزه می‌توانیم با توجه به ظرفیت تولید متنوع محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی مختلف صادرات خوبی را نیز شاهد باشیم که قطعاً در این زمینه بازاریابی مناسب همراه با راهکارهای منطقی در مقابله و رفع بحران‌های احتمالی در این زمینه مدنظر قرار می‌‌گیرد.

وی به بحران کم‌آبی در دنیا و به تبع آن در کشور و استان اردبیل اشاره کرد و یادآور شد: ما در کشت و عمل‌‌آوری گیاهان دارویی به سهولت می‌توانیم از شرایط اقلیمی مناطق مختلف استان در کاهش کم‌مصرف آب و در مقابل بازدهی مناسب محصول استفاده کنیم که با این روند می‌توان این استان را به قطب تولید و عرضه گیاهان دارویی تبدیل کرد.

عضو مرکز تحقیقات طب سنتی ابن سینا فندقلو و دامنه‌های سبلان را بستر مناسب برای جذب گردشگران با رویکرد تولید و عرضه متنوع گیاهان دارویی معرفی کرد و گفت: ما طرح استانداردسازی گیاهان دارویی را از سال‌های گذشته ارائه کردیم ولی متأسفانه این طرح همچنان مورد بی‌مهری قرار گرفته و آرشیو شده است.

اسبقیان عنوان کرد: ما این بار از طریق مرکز نخبگان طرح‌مان را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم طرح استانداردسازی گیاهان دارویی تولید و عرضه آن به شکل مطلوب مورد توجه قرار گیرد تا با استاندارد مناسب و کسب پروانه تولید محصول فرآوری شده وارد بازار شود.

کارشناس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه محقق اردبیلی یادآور شد: این کار ماندگار در توانمندسازی تولید و عرضه گیاهان دارویی خواهد بود که در آن استانداردهای لازم برای تعیین خاک مناسب و تولید محصول با تنوع خاص و شاخص‌ها و معیارهای مصرف درست در نظر گرفته شده است که به سهولت می‌توانیم زمینه تولید استاندارد و کیفی را فراهم آوریم.

عضو شورای پژوهش دانشگاه آزاد ادامه داد: به هیچ‌وجه خام‌فروشی و خرده‌فروشی گیاهان دارویی دردی از دردهای ما را دوا نمی‌کند، چراکه گاه با خرید خام و فله‌ای گیاهان دارویی این محصولات به خارج از کشور راه یافته و آنها با فرآوری و بسته‌بندی مناسب با چندین برابر قیمت آنها را به خودمان می‌فروشند.

اسبقیان یادآور شد: در این عرصه به یک حرکت جهادی و بسیجی‌وار نیاز داریم تا عرضه تولید گیاهان دارویی را به عنوان عرصه توانمندی اقتصاد مقاومتی در خودکفایی کشور تبدیل کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار