رئیس پنجمین دوره انجمن کلام حوزه گفت: یکی از مهم‌ترین تلاش‌های ائمه اطهار(ع) در پیدایش و گسترش علم کلام تربیت متکلمان توانمند بوده است.
کد خبر: ۶۰۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ 11 May 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار عصر امروز در نشست کمیسیون کلام_علوم عقلی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در تولید و گسترش علوم اسلامی که در سالن جلسات اویس قرنی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، طی سخنانی در ارائه مقاله نقش ائمه اطهار(ع) در پیدایش و گسترش علم کلام عنوان کرد: اگر نسبت به سیره زندگانی این بزرگواران نگاه جامعی داشته باشیم به‌خوبی متوجه نقش آن‌ها در گسترش عرصه‌های علوم اسلامی می‌شویم.

وی با اشاره به روش درست و علمی پرداختن به علم کلام از دیدگاه ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: در علم کلام باید از عقل و وحی در کنار یکدیگر استفاده کنیم هر چند اهل‌بیت(ع) بدون آگاهی و مراجعه به وحی وارد مناظره‌های مختلف می‌شدند.

رئیس پنجمین دوره انجمن کلام حوزه با بیان اینکه استفاده از روش‌های نادرست همانند تمثیل و تفسیر به رأی از رسیدن افراد به هدف مورد نظر در علم کلام جلوگیری می‌کند، گفت: در دوران اهل‌بیت(ع) برخی از افراد به علت قدرتی که در مناظرات پیدا کرده بودند طرف مقابل را محکوم و مورد تمسخر قرار می‌دادند اما ائمه اطهار(ع) آن‌ها را از این کارها نهی می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای ائمه اطهار(ع) در پیدایش و گسترش علم کلام تربیت متکلمان توانمند بوده است؛ ائمه اطهار(ع) این افراد را در سه محور فهم و استنباط، تبیین آموزه‌های دینی و دفاع و پاسخ به شبهات تربیت می‌کردند.

برنجکار ادامه داد: متکلمان تربیت شده توسط اهل‌بیت(ع) با الهام‌گیری از روایات و تبیین آن‌ها توانستند در دوران خود در مناظره‌های مختلف مقابل نگاه‌های انحرافی و دیدگاه‌های اشتباه ناآگاهان ایستادگی کنند.

وی با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) روش‌های مناظره را تغییر دادند، عنوان کرد: این بزرگواران گاهی در قالب کارگاه‌های آموزشی روش‌های مناظره را به پیروان خود آموزش می‌دادند.

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: ائمه اطهار(ع) این موضوع را بیان کرده که در علم کلام باید به دنبال روش‌های عقلی و نقلی باشیم و در این راستا نیز باید به گستره استفاده از عقل و وحی و تعامل میان این دو عنصر توجه لازم را داشته باشیم چراکه عقل و وحی در کنار یکدیگر می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار