صداي ويراژ دادن‌هاي بي‌مهابا و دلهره‌اي عجيب كه در ساعات مختلف روز و شب در كوچه پس كوچه‌ها و خيابان‌ها امان مردم، عابران پياده و حتي رانندگان خودروها را بُريده است...
کد خبر: ۶۰۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸ 12 July 2015
صداي ويراژ دادن‌هاي بي‌مهابا و دلهره‌اي عجيب كه در ساعات مختلف روز و شب در كوچه پس كوچه‌ها و خيابان‌ها امان مردم، عابران پياده و حتي رانندگان خودروها را بُريده است...

به گزارش ایسنا؛ جواناني كم سن و سال سوار بر ترك موتورهايي بدون امكانات ايمني با سرعت مافوق صوت از مقابلت عبور مي‌كنند و صداي قهقهه خنده‌اي كه در فضا مي‌پيچد و كُري‌خواني‌هاي بچه‌گانه، غافل از اينكه هر لحظه امكان دارد اين آخر دنيا باشد ... و بعد اعلاميه‌هايی كه بر ديوار نقش مي‌بندد تحت عنوان "جوان ناكام!"

آمارها از رشد چشمگیر استفاده از موتورسیکلت در کشور و وضع نامناسب استفاده از این وسیله حکایت دارد چراکه همیشه در فصل‌های بهار و تابستان به طرفداران موتورسیکلت اضافه شده و آمار حوادث موتورسواران هم بالاتر می‌رود.

مجروحیت 60 درصد راکبین فاقد کلاه ایمنی

فرمانده انتظامی شهرستان ملایر به خبرنگار ایسنا گفت: تعداد تصادفات منجر به جرح راکبین موتورسیکلت در سه ماهه نخست امسال به میزان 3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که در برسی‌های به عمل آمده از مجروحین مشخص شد میزان 60 درصد از راکبین در اثر بی‌احتیاطی و عدم‌استفاده از کلاه ایمنی مجروح شده‌اند.

سرهنگ "شعبان ترک‌نیا" با اشاره به اینکه که در صورت استفاده از کلاه ایمنی درصد این جراحات بسیار پایین می‌آمد، افزود: در این راستا در سه ماهه نخست امسال توقیف موتورسیکلت‌های متخلف به میزان 3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و اعمال قانون تخلف عدم‌استفاده از کلاه ایمنی در سه ماهه نخست امسال به میزان 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع و اینکه سالیانه تعداد زیادی از راکبین موتورسیکلت در اثر بی‌احتیاطی و عدم‌رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و عدم‌استفاده از کلاه ایمنی فوت و یا به شدت مجروح می‌شوند ضروری به نظر می‌رسد تا شهروندان نسبت به آگاه‌سازی فرزندان خود در خصوص خطرات و عواقب استفاده نادرست از موتورسیکلت هوشیار باشند.

ترک‌نیا افزود: خوشبختانه آمار تصادفات منجر به فوت راکبین موتورسیکلت سه ماهه نخست سال 94 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 300 درصد کاهش داشته است که این امر با رعایت قوانین و مقررات راهور از سوی راکبین موتورسیکلت و اجرای سلسله طرح‌های برخورد با راکبین موتورسیکلت های متخلف به ویژه برخورد با تخلف عدم‌استفاده از کلاه ایمنی، محقق شد.

وی ادامه داد: پلیس راهور ملایر در سه ماهه نخست سال 94 و در راستای قانونمند شدن راکبین موتورسیکلت به منظور ارتقای فرهنگ ترافیک به ویژه رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، اقدامات متعددی را انجام داده است.

ترک‌نیا به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای راکبین موتورسیکلت‌های توقیفی و ارائه توصیه‌های لازم به ویژه استفاده از کلاه ایمنی، اعزام کارشناسان راهنمایی و رانندگی به مدارس مساجد و محافل عمومی و آگاه‌سازی خانواده‌ها و راکبین به استفاده صحیح و بهینه از موتورسیکلت و برخورد قاطع با راکبین موتورسیکلت‌های متخلف و توقیف آن‌ها به ویژه راکبینی که از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند، اشاره کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان ملایر بر لزوم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، استفاده از کلاه ایمنی استاندار راکب، پرهیز از انجام حرکات نمایشی و آکروباتیک در سطح معابر، بازدید از وضعیت فنی موتورسیکلت از حیث سیستم روشنایی، ترمز و...، پرهیز از سوار کردن بیش از ظرفیت (یک نفر) و خودداری از جابجایی و حمل بار، توسط راکبین موتورسیکلت‌ها تأکید کرد.

چشم تيزبين قانون در پي‌متخلفان

رئيس پليس راهنمايی و رانندگي شهرستان ملاير نیز به ایسنا گفت: استفاده نادرست از موتورسيكلت باعث شده كه اكثراً تصور شود موتورسوار‌ها مصون از رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هستند.

سرهنگ "ايرج حقاني‌فر" ‌افزود: راكبان متخلف برای رسیدن به هدف كه همانا رسیدن زود‌تر به مقصد باشد قوانین را زیر پا می‌گذارند، غافل از اینكه چشم تیزبین قانون همواره در پی آن‌هاست.

وي ‌اظهار كرد: سر انسان در برخورد‌ها و تصادفات رانندگی بیشترین آسیب را می‌بیند و به همین علت همراه داشتن كلاه ‌كاسكت ایمنی برای راكب موتورسیكلت و همراه او در همه معابر شهری الزامی شده است.

حقاني‌فر ‌ادامه داد: مطابق قانون، هم راكب و هم سرنشین باید از این قانون تبعیت كرده و سرشان را با كلاه ‌كاسكت استاندارد محافظت كنند.

وي‌ تصريح كرد: عدم‌‌رعایت این قانون حیاتی علاوه بر اینكه تهدیدی بالقوه برای سلامتی راكب و سرنشین به شمار می‌‌رود برایشان جریمه ۳۰ هزار تومانی و توقیف موتورسیكلت را به همراه خواهد داشت.

موتورسیکلت؛ خطرناک‌ترین وسیله نقلیه در ایران

مسئول فوریت‌های پزشکی ملایر نیز به ایسنا گفت: بیشترین صدمات و تلفات ناشی از تصادف موتورسیکلت به علت وارد شدن ضربه به ناحیه سر و گردن است که این امر ضرورت بکارگیری قطعی از کلاه ایمنی را به صورت یک عادت مطلوب و مهم نشان می‌دهد.

"حمید دارابی" افزود: عدم‌استفاده از کلاه ایمنی، خطر و شدت صدمات سر، زمان بستری در بیمارستان و احتمال فوت در اثر صدمه به سر را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در تصادفات رانندگی موتورسواران کلاه ایمنی، تلفات را 32 درصد کاهش می‌دهد، اظهار کرد: استفاده از کلاه ایمنی سبب کاهش حدود 72 درصد خطر و شدت صدمات، کاهش 39 درصدی مرگ با توجه به سرعت و کاهش هزینه مراقبت‌های بیمارستانی ناشی از تصادفات می‌شود.

دارابی خاطرنشان کرد: طبق آمار اعلام شده تعداد کل تصادفات رخ داده در طول سال 93، هزار و 860 مورد بوده که از این تعداد 465 مورد تصادف متعلق به موتورسیکلت بوده که 9 کشته و 456 مجروح به همراه داشته است.

وی افزود: در سه ماه اول امسال نیز 536 مورد تصادف در سطح شهرستان رخ داده که از این تعداد 121 مورد متعلق به موتورسواران بوده و 121مجروح داشته است.

مسئول فوریت‌های پزشکی ملایر ادامه داد: استفاده از کلاه ایمنی به عنوان یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین شیوه‌های ایمن‌سازی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این در حالیست که 75 درصد از کشته‌شدگان در این حوادث در اثر وارد شدن ضربات به ناحیه سر و گردن، جان خود را از دست می‌دهند و به این ترتیب موتورسیکلت، خطرناک‌ترین وسیله نقلیه در ایران به شمار می‌رود.

دارابی افزود: از شهریورماه سال 83 که طرح استفاده از کلاه ایمنی به وسیله موتورسواران و سرنشینان موتورسیکلت اجباری شد، این آمار با کاهش نسبتاً محسوسی مواجه بوده است اما با وجود مشکلات کلاه‌های ایمنی موجود در بازار، نمی‌توان توقعی بیش از این داشت.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد در مقابل فروش روزانه 200 موتورسیکلت در کشور، فقط 20 تا 40 کلاه ایمنی ویژه موتورسیکلت سواران به فروش می‌رسد بنابراین باید سعی شود قوانینی وضع شود که در قبال فروش هر موتورسیکلت، کلاه ایمنی هم به صورت اجبار فروخته شود.

دارابی یادآورشد: بنابر اظهارنظر کارشناسان، کلاه‌های ایمنی تولید داخل دارای مشکلاتی مانند کمبود میدان دید، تناسب نداشتن کلاه با فصول سال و کیفیت پایین شیشه است چراکه در ساخت شیشه کلاه‌های ایمنی اغلب از مواد بازیافتی استفاده می‌شود و به این مسأله که این شیشه مستقیم با سیستم و جریان تنفس در ارتباط است، توجهی نمی‌شود.

مسئول فوریت‌های پزشکی ملایر گفت: بر اساس استاندارد، الزاماتی وجود دارد که یک کلاه ایمنی استاندارد باید آن‌ها را داشته باشد.

دارابی افزود: به گفته کارشناسان کلاه ایمنی استاندارد باید در برابر اشیاء مقاوم باشد، توانایی جذب ضربات را داشته باشد و آن‌ها را بر سر فرد انتقال ندهد، ضدآب و کندسوز بوده و حفاظ فک داشته باشد.

وی ادامه داد: کلاه ایمنی باید از یک لایه فلزی اصلی، کمکی و یک لایه ابری در داخل برخوردار باشد، لبه پشتی کلاه باید کمی بالا باشد، طوری‌که وقتی سر به عقب کشیده می‌شود با مُهره‌های گردن تماس پیدا نکند.

وی تأکید کرد: کلاه‌های ایمنی استاندارد، سنگینی غیرقابل تحمل ندارند و برای عینک به اندازه کافی جا دارند.

بهانه‌هايي براي استفاده نكردن از كلاه ايمني!

يك دارنده فروشگاه موتورسيكلت ‌به ايسنا ‌گفت: خريداران موتورسيكلت انگار دلشان به حال خودشان نمی‌سوزد چراکه تهیه یک کلاه ایمنی استاندارد هزینه زیادی برای آن‌ها ندارد.

"حميد اميدي" افزود: شاید در نگاه اول مبلغی حدود 60 هزار تومان گران باشد اما همین افراد هم با یک حساب سرانگشتی می‌توانند به این نتیجه برسند که برای حفظ جان خود و به دردسر نیفتادن خانواده‌شان بهتر است از کلاه ایمنی استفاده کنند.

وي گفت: البته گران بودن کلاه ایمنی قسمتی از مشکل موتورسواران است و آن‌ها در کنار ایرادهای واقعی برخی از کلاه‌ها مانند کمبود میدان دید و طراحی نامناسب، گرمای تابستان را بهانه کرده و ادعا می‌کنند کلاه کاسکت رفت و آمد را برای آن‌ها دشوار می‌کند.

اميدي اظهار كرد: این در حالیست که کارشناسان هشدار می‌دهند که با استفاده از کلاه ایمنی مناسب می‌توان آمار مرگ و میر موتورسواران را تا 50 درصد کاهش داد.

‌وي خاطرنشان كرد: علاوه بر این امروز بیشتر موتورسواران از کلاه‌هایی استفاده می‌کنند که در بازار به نام کلاه چینی معروف شده است که بیشتر به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود در صورتی‌که موتورسواران می‌توانند از سه نوع کلاه ایمنی استاندارد که به آن‌ها کلاه ایمنی با پوشش کامل، پوشش سه چهارم و پوشش یک دوم می‌گویند، استفاده کنند.

به گزارش ايسنا، در پايان بايد اذعان داشت با توجه به ایمنی پایین موتورسيكلت و درصد بالای کشته‌‌ها، مجروحان، مصدومان و معلولان ناشی از تصادفات اين وسيله نقليه كه بیشترین آن‌ها نوجوانان و جوانان هستند، بنابراين توجه جدی دستگاه‌های ذيربط، ‌امري ضروري است.

از سوي ديگر بايد قبول كنيم كه نوجوان و جوان نيازمند عرصه‌اي براي تخليه هيجانات خويش است بنابراین بايد با ايجاد پيست‌هاي استاندار موتورسواري تا حد قابل توجهي از حضور ناامن و خطرساز اين افراد در سطح كوچه‌ها و خيابان‌هاي شهر كاسته شود.

در ملاير در دوره قبلي شهرداري، بارها ايجاد پيست موتورسواري در محل بام ملاير و جاده سلامت وعده داده شد اما هنوز محقق نشده است. افزايش اعمال قانون و نظارت والدين بر عملكرد فرزندان و آموزش مهارت‌هاي استفاده از امكانات ايمني و رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي نيز بايد توسط نيروي انتظامي، خانواده‌ها و موتوسواران لحاظ شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار