هشجینی ها قانع می شوند؟!
جمعی از فعالین فرهنگی و اجتماعی منطقه خلخال و اعضای شورای شهر هشجین، در اعتراض به انتقال آب منطقه خلخال، به دیدار استاندار، به عنوان مقام عالی اجرایی استان رفتند. آنها می گویند این طرح تبعات اجتماعی بسیار زیادی در میان مردم منطقه خواهد داشت.
کد خبر: ۵۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵ 08 July 2015

جمعی از فعالین فرهنگی و اجتماعی منطقه خلخال و اعضای شورای شهر هشجین، در اعتراض به انتقال آب منطقه خلخال، به دیدار استاندار، به عنوان مقام عالی اجرایی استان رفتند. آنها می گویند این طرح تبعات اجتماعی بسیار زیادی در میان مردم منطقه خواهد داشت.

به گزارش تابناک اردبیل، در روزهای اخیر بحث انتقال آب قزل اوزن به شهر اردبیل به صورت جدی از طرف مسئولان مرکز استان دنبال می شود که این مسئله باعث نگرانی اهالی شهرستانهای خلخال و کوثر شده است.

نشست اعتراضي هشجینی ها با استاندار در مورد انتقال قزل اوزن

به همین خاطر، جمعی از دلسوزان و فعالان فرهنگی و اجتماعی منطقه خلخال و اعضای شورای شهر هشجین، به دیدار استاندار، به عنوان مقام عالی اجرایی استان رفتند.

در این جلسه که علاوه بر مجید خدابخش استاندار اردبیل، داود نجفیان مدیر عامل آب منطقه ای استان هم حضور داشت، در ابتدا سجاد رجبی هشجین یکی از اهالی خلخال، با بیان نگرانی های مردم شهرستانهای خلخال و کوثر از انتقال آب قزل اوزن به اردبیل، گفت: «در حالی که هشجین آب آشامیدنی ندارد و دشتهای فیروز، لمعه دشت و هشجین نیازمند آب برای توسعه کشاورزی هستند و همچنین صنایع خلخال در آینده، به آب، نیاز مبرم خواهند داشت، انتقال آب قزل اوزن به اردبیل غیر قابل توجیه می باشد و از استاندار محترم خواهان متوقف کردن اجرای این طرح هستیم.

خدابخش استاندار اردبیل در جواب گفت: امروز اولویت اول در کشور، در بحث تامین آب، تامین آب شرب برای سراسر کشور می باشد و بعد از شرب، اولویت به ترتیب، صنعت و کشاورزی می باشد. این انتقال حتمی بوده و به خاطر تامین آب شرب مردم نیر، نمین و اردبیل می باشد و بایستی این طرح اجرا گردد.

استاندار اردبیل با ابراز تعجب از شنیدن بی آبی برخی مناطق خلخال بخصوص شهر هشجین، گفت: هر جا شما نیاز به آب شرب دارید بفرمائید ما تامین کنیم و بعد از آن هم برای صنایع این کار را خواهیم کرد و فعلا برای کشاورزی هیچ آبی وجود ندارد.

در ادامه خدابخش افزود: شما با مسیر انتقال کاری نداشته باشید اگر کمبود آب شرب دارید بفرمایید آب شرب شما را تامین کنیم. شما چکار به مسیر انتقال آب قزل اوزن به اردبیل دارید؟

در ادامه نشست، محمد صادق داداشی یکی از اهالی خلخال، از سکوت فرماندار خلخال انتقاد کرده و به استاندار یادآور شد که این سکوت همراه با رضایت احتمالی به حساب شما نوشته می شود و گفته می شود هدف استاندار از انتصاب ایشان، اجرایی کردن طرح انتقال آب می باشد.

در ادامه، منوچهر آقایی رییس شورای اسلامی شهر هشجین گفت: دستکاری در طبیعت، اکوسیستم منطقه را از بین می برد و طبیعت منطقه و حیات وحش آن آسیب خواهد دید و کسی در منطقه نخواهد ماند که آب شرب آنها تامین شود.

خدابخش در مقابل احتمال تغییرات محیطی سکوت کرده و مجددا گفت: «سیاست فعلی دولت تامین آب شرب می باشد و هرجا شما مشکل آب شرب دارید گزارش کنید تا تامین نماییم و الویت دولت قبل از کشاورزی تامین آب شرب مردم است.

در ادامه جلسه جواد نعمتی شهردار سابق خلخال خواستار استفاده از حقابه خلخال برای خود منطقه شد و گفت: بایستی با بهره برداری اصولی از مسیر 90 کیلومتری قزل اوزن در خاک خلخال، به سه دشت فیروز، لمعه دشت و هشجین واقع در حاشیه این رودخانه، توجه ویژه گردد و کشاورزی آنها احیا شود.

استاندار اردبیل در ادامه افزود: این انتقال قطعی است و تنها نفعی که منطقه خلخال و کیوی می توانند داشته باشد این است که در مسیر این انتقال به روستاهایی که مشکل آب شرب دارند به آنها آب شرب داده خواهد شد و اگر هم صنایعی در این مسیر قرار بگیرد آب آن را هم تامین خواهیم کرد.

حسن صدیقی از اعضای تحریریه سایت خلخالیم با انتقاد از پنهان کاریهای انجام گرفته در این زمینه گفت: چرا تمام مطالعات در خفا انجام گرفته است و الان هم که در مرحله انتخاب سرمایه گذار قرار دارید کسی از جزئیات طرح، بخصوص از مسیر انتقال خبر ندارد؟

استاندار با رد حرفهای صدیقی، جواب وی به را به توضیحات نجفیان ارجاع داد و گفت نقشه های اجرائی در اختیار رسانه ها قرار بگیرد.

صدیقی با ارائه مدارکی از سایت شرکت آب منطقه ای اردبیل این سئوال را مطرح کرد که چرا با توجه به اینکه بعد از انقلاب 47 سد در استان اردبیل مورد بهره برداری قرار گرفته است، از این تعداد، تاکنون هیچ سدی در منطقه خلخال نبوده است؟

استاندار و مدیر عامل آب منطقه ای استان اردبیل درباره این سئوال پاسخی نداشتند و مسئولیت آن را متوجه مسئولین قبلی دانستند.

تایماز نظمی نویسنده و پژوهشگر منطقه گفت: «اردبیل نباید کمبود خود را از حوضه دیگر تامین نماید و این خلاف قوانین یونسکو و خلاف مصوبه شورای عالی آب می باشد». در پاسخ به این مورد خدابخش با اشاره به بحث انتقال آب زرینه رود به تبریز گفت: آن قوانین در بحث کشاورزی و صنعت هست و در بحث شرب هیچ محدودیتی وجود ندارد و ما به جد پیگیر این انتقال هستیم.

در ادامه جلسه، نجفیان مدیر عامل آب منطقه ای اردبیل، به بحث و تبادل نظر با حاضرین پرداخت.

نجفیان مدیر عامل آب منطقه ای اردبیل، ابتدا به توضیحات کلی اشاره کرده و گفت: جهت تامین آب اردبیل سه حوضه ارس، خزر و قزل اوزن از دوازده سال پیش مطرح بود که در نهایت بعد از مطالعات بعمل آمده و کارشناسی های صورت گرفته مسیر قزل اوزن بهترین و کم هزینه ترین مسیر تشخیص داده شد.

نجفیان اضافه کرد: «در بحث قزل اوزن 9 استان سهیم و شریک هستند که سهم هرکدام ار استان ها مشخص شده است و سهم استان اردبیل حدودا 250 الی 300 میلیون متر مکعب می باشد».

نجفیان با رد نگرانی خلخالیها از بابت انتقال آب قزل اوزن به اردبیل گفت: همه این توضیحات را به دکتر جعفری نماینده محترم خلخال و کوثر داده ایم و ایشان هم قانع شده است و یکبار دیگر خدمت شما هم توضیحات را ارائه می دهم.

مدیر عامل آب منطقه ای اردبیل اضافه کرد: اولا به جد می گویم حتی یک متر مکعب از آب خلخال و کوثر به اردبیل نخواهیم آورد. خلخال و کوثر می توانند از سرشاخه های قزل اوزن بهره مند شوند در حالی که آب انتقالی به اردبیل، مستقیم از خود قزل اوزن خواهد بود و اگر هم به اردبیل منتقل نشود هیچ فایده ایی برای منطقه خلخال نخواهد داشت.

نجفیان با تکرار گفته های استاندار گفت: ولو اگر یک روستا هم در مسیر، از این آب بهره مند شود فایده اش برای خلخال و کوثر هست و بایستی خلخال به سمتی برود که صنایع خود را در مسیر این انتقال تمرکز کند و گرنه هیچ فایده ایی برای خلخال نخواهد داشت.

مدیر عامل آب منطقه ای اردبیل با اشاره به مطالعات جامع آب شرب و صنایع استان اردبیل در افق 1425 شمسی گفت: بر اساس این چشم انداز، ما نیازهای آب شرب و صنایع استان از جمله خلخال و کوثر را بررسی و تامین می کنیم.

نجفیان با رد احتمال توقف سد های خلخال، به جهت تامین آب انتقالی به اردبیل گفت: هیچ گونه ضرری به سدهای در حال مطالعه حوزه خلخال و کوثر وارد نخواهد شد و بنده حاضرم با گرفتن تاییدیه مکتوب از مقامات ارشد کشوری این را به شما ضمانت کنم.

وی در پاسخ به اعتراض به مصرف زیاد آب پتروشیمی اردبیل، گفت مقرر شده است پتروشیمی اردبیل همانند دیگر صنایع کشور از آب پساب اردبیل استفاده کند.

نجفیان با ابراز تاسف از اینکه از 50 سد در حال بهره برداری در استان، تاکنون هیچ سدی در منطقه خلخال مورد بهره برداری قرار نگرفته است گفتند به همین منظور الان 85 درصد مطالعات ما در خلخال هست که موافقت نامه «زاویه کرد» و «اندبیل» اخذ شده است و احتمالا امسال موافقت «هشجین»، «نیاخرم»، «زرج آباد» و «سنگ آباد» هم اخذ می شود.

وی در ادامه متذکر شد که سد «خمس» از نظر ساختار مشکل دارد و «میریش» هم به خاطر راه آهن دچار اشکال می باشد.

نجفیان در پاسخ به اعتراض به پنهان کاری در این زمینه گفت که بزودی مسیر انتقال آب را در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار خواهد داد و در ادامه خاطر نشان کرد که مبدا انتقال، سد استور (شهریار) و سد پیرتقی مدنظر می باشد ولی بعد از انتخاب سرمایه گذار، مسیر دقیق مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به علت مخالفت مدیر کل محیط زیست استان اردبیل با این انتقال گفت: طبق مصوبه نباید هیچ انتقالی بدون مطالعات زیست محیطی انجام شود و مطالعات زیست محیطی این پروژه هم هنوز انجام نشده است و مخالفت محیط زیست اردبیل به همین خاطر بود و ابراز امیدواری کرد که بعد از انجام مطالعات زیست محیطی این انتقال انجام شود و افزود اگر محیط زیست مخالفت کند اصولا نباید انتقال صورت گیرد.

نجفیان در مورد نحوه اجرای پروژه گفت: این طرح توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد و دولت خرید تضمینی را به عهده خواهد گرفت.

در پایان هیچ کدام از حاضرین از توضیحات استاندار و مدیر عامل آب منطقه ای قانع نشدند و به دلایل زیر، مقرر گردید از طریق مقامات ارشد کشوری پیگیری های لازم بعمل آید:

1- مسیر تعیین شده هیچ نفعی برای خلخال و کوثر ندارد.

2- می خواهند با بهانه آب شرب، آب قزل اوزن را به اردبیل برده و در آنجا به گفته خودشان در اختیار صنایع و کشاورزی اردبیل قرار دهند.

3- با توجه به اینکه حقابه قزل اوزن بین 9 استان تقسیم شده است و سهم استان اردبیل هم ثابت هست هر میزان آب به اردبیل منتقل شود از حقابه استان که در حقیقت حقابه خلخال و کوثر می باشد کسر خواهد شد.

4- این طرح تبعات اجتماعی بسیار زیاد در میان مردم منطقه خواهد داشت.

گزارش: تایماز نظمی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
میریش نام محلی روستاست. نام رسمی اش مرشت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
نام درست و اصیل آن میریش است مرشت نام جدید و غیر اصیل است. لطفا از نام های اصیل استفاده شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار