هوشنگ فلاحتیان معاون وزارت نیرو در بازدید از نمایشگاه مطبوعات کشور از بیشترین تلفات انرژی در کشور می گوید که به استان های خوزستان، شیراز و توابع تهران اختصاص دارد. او با اشاره به اینکه عمده افزایش میزان مصرف برق در کشور به بخش صنعت اختصاص دارد، این روند را صعودی عنوان می کند.
کد خبر: ۵۱۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸ 29 October 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:این مقام مسئول تاکید می کند که تلفات برق در ابتدای دولت 15 درصد و اکنون با تلاش صورت گرفته به 11 درصد رسیده و در سند چشم انداز برنامه ششم توسعه این رقم به 8 درصد خواهد رسید. با توجه به اظهارات این مقام، به نظر می رسد شهر شیراز با قرار گرفتن در جایگاه دوم، تلفات برق قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، در حالی که مسئولین شرکت توزیع برق شیراز از کاهش 9 درصدی تلفات انرژی در 9 ماه گذشته می گویند.

« با نظارت و اقدامات اثرگذار توانسته ایم از استفاده برق غیر مجاز به میزان قابل توجهی در شهر شیراز جلوگیری کنیم.» این صحبتی است که مدیر روابط عمومی توزیع برق شیراز در توضیح خود به خبرنگار ما می گوید. لیاقت مدیر روابط عمومی توزیع برق شیراز با اشاره به اینکه ما در دو بخش فنی و غیر فنی با تلفات انرژی مواجه هستیم، به « افسانه » می گوید: اقدامات پیشگیرانه و مقابله کننده در بخش های مختلف سبب شده که در هر دو بخش فنی و غیر فنی به نتایج مطلوبی دست یابیم. او بیشترین تلفات برق در شهر شیراز را در بخش غیر فنی و مربوط به سرقت انرژی یا دستکاری در کنتورها دانسته و اضافه می کند: در بخش فنی تلفات انرژی کمی داریم که به قسمت انتقال انرژی مربوط شده و ناشی از عبور جریان در سیم ها و ترانس ها است. این مقام مسئول تصریح می کند: اولویت ما در زمستان بر تلفات انرژی است زیرا که قیمت تمام شده برق را تحت تاثیر قرار می دهد و در واقع تلفات انرژی سبب می شود اختلاف قیمت فروش انرژی نسبت به دریافت انرژی کاهش پیدا کند.

لیاقت از ایجاد ستادی برای جلوگیری از تلفات انرژی بیشتر در شیراز خبر داده و اظهار می کند: ستادی برای ساماندهی و جمع آوری برق غیرمجاز در شیراز تشکیل شده که با جدیت مسئولیت جمع آوری برق غیرمجاز را عهده دار خواهد بود.

**با استانداردهای جهانی فاصله داریم

پیشتر، سید رضا میرزازاده حسینی مجری طرح کاهش تلفات شرکت توانیر درجلسه بررسی کاهش تلفات در شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، گفته بود بحث کاهش تلفات در صنعت برق بشدت مورد توجه و تاکید شرکت توانیر است و از این رو شرکت هایتوزیع نیروی برق کشور پیوسته مورد رصد و پایش قرار دارند.

او با بیان اینکه در بخش کاهش تلفات اعتبارات، مدیریت و اعتقاد مدیران و دست اندرکاران به کاهش میزان تلفات بسیار حائز اهمیت است، تصریح می کند: اگرچه تاکنون فعالیت های بسیارخوب و اثربخشی دربحث کاهش تلفات درکشور انجام گرفته، اما هنوز با استاندارد های جهانی فاصله داریم و باید کارهای بیشتر و بزرگتری دراین حوزه انجام گیرد.مسئولان توزیع برق فارس معتقدند با اقدامات پیشگیرانه توانسته اند تلفات برق را در استان فارس 8 درصد کاهش داده و آن را به شکلی ثابت نگه دارند. مدیر شرکت توزیع برق منطقه فارس نیز با اشاره به اهمیت مسئله کاهش تلفات انرژی می گوید: تحول مهندسي، كاهش يا حذف شعاع تغذيه، ارتقاء كيفيت شبكه هاي توزيع، استاندارد سازي لوازم و تجهيزات و نظارت دقيق و كامل جهت بكارگيري آنها و هوشمند سازي شبكه هاي توزيع از جمله راهكارهاي بخش فني كاهش تلفات است که این اقدامات با دقت و حساسیت در این شرکت درحال پیگیری است.

زینل قنبری توجه به اهمیت حوزه مشترکین، برگزاری جلسه با مامورین قرائت، نصب لوازم اندازه گیریجهت مشترکین فاقد کنتور، جمع آوری برق های غیرمجاز متفرقه، نصب کنتور مرجع، ساماندهی و ثبت انرژی شبکه روشنایی معابر، کاهش شعاع تغذیه، رفع موانع مشاهده شده توسط مأمورین قرائت و بازرسی لوازم اندازه گیری را از جمله فعالیت های مهم انجام پذیرفته طی سال های اخیر در زمینه کاهش تلفات در استان بر می شمارد که سبب شده توزیع برق فارس بتواند میزان تلفات را 8 درصد کاهش داده و آن را به شکل ثابت نگه دارد.در کنار این اقدمات به نظر می رسد نصب کنتور برای متقاضیان در انتظار و جدید، متعادل سازی بار شبکه فشار متوسط و افزایش قدرت مانور، تست و بازرسی لوازم اندازه گیری عادی، قرائت از راه دور مشترکین دیماندی، تست و بازرسی لوازم اندازه گیری دیماندی، اصلاح تابلوهای لوازم اندازه گیری مجتمع های تجاری و مسکونی، هرس درختان، تعویض کنتورهای معیوب عادی(تکفاز/سه فاز)، تعویض کنتورهای معیوب دیماندی، ساماندهی و اصلاح شبکه فشار ضعیف با استفاده از کابل خود نگهدار از دیگر اقداماتی است که می تواند در جهت کاهش میزان تلفات انرژی در شهر شیراز موثر واقع شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار