براثر گرمای زودرس هوا به‌ویژه از نیمه‌دوم خردادماه امسال و افزایش میزان رطوبت، مقدار زیادی از میوه‌های درختان مرکبات در مازندران دچار ریزش شدند که انتظار می‌رود به منظور رفع این مشکل، سیستم‌های حمایتی و به‌ویژه بیمه محصولات به فریاد کشاورزان رسیده و کارآمدتر از گذشته عمل کنند.
کد خبر: ۵۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 22 June 2015
به گزارش تابناک، شکوفه‌دهی بیش از حد درختان مرکبات در بهار امسال خرسندی کشاورزان را در پی داشت، اما افزایش دما، کاهش رطوبت و وزش بادهای گرم، باعث ریزش میوه‌چه‌های درختان به‌ویژه نارنگی شد و بر خستگی باغداران افزود.طبق گزارشات آغاز تنش گرمایی و ریزش مرکبات به علت روبه‌رو شدن با افزایش ناگهانی دمای هوا در روزهای هفتم و هشتم خردادماه بوده است.



محمدتقی شکوهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران می‌گوید: 30 هزار هکتار از باغات این استان در سال گذشته دچار کم‌باری شدند اما از آغاز فصل امسال‌، درختان مرکبات با شکوفه‌دهی بیش از حد روبه‌رو شدند.کم‌باری باغات مرکبات در سال گذشته به دلیل سرمازدگی سال پیش از آن بود و امسال پیش‌بینی بر این است که محصول  به دلیل شکوفه‌دهی بیش از حد، بالاتر از سال گذشته باشد.
 


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران می‌افزاید: افزایش ناگهانی دما در دو روز یادشده با کاهش میزان رطوبت هوا و باد گرم همراه بوده است که رطوبت هوا به زیر30 درصد رسیده بود و این رویداد موجب شد تا میوه‌چه‌های مرکبات که بیشتر از ارقام نارنگی بودند، دچار ریزش شوند.




این کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: بخشی از باغات عمده و اصلی که محصول آنها مرکبات به‌ویژه پرتقال است و تامین این محصول را در کشور به‌ویژه در ایام نوروز برعهده دارند، با مشکل روبه‌رو نشدند.




وی ادامه داد: آن‌ دسته از باغدارانی که نسبت به آبیاری و تغذیه مناسب باغات خود از اوایل بهار امسال اقدام کردند، با این معضل مواجه نشدند.




شکوهی معتقد است امسال‌ نسبت به سال گذشته، با توجه به شکوفه‌دهی فراوان،افزون بر دو برابر محصول مرکبات را داریم.




هادی ایزدی‌امیری کارشناس ارشد ترویج باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران می‌گوید: برخی عوامل محیطی، نقش محدود کننده در پرورش مرکبات داشته و بر توانایی کامل رشد و تولید درختان تاثیر می‌گذارند؛ به طوری که اگر میزان محصول در مناطق مساعد، 100 تن در هکتار باشد، در مناطقی با شرایط محیطی نامناسب، به کمتر از 15 تن در هکتار می‌رسد.
 



هادی ایزدی‌امیری افزود:  دمای بالا در وضعیت نمو و ریزش میوه، به‌طور مستقیم دخالت دارد و ریزش میوه بین ماه‌های خرداد تا تیر، به علت رقابت میوه‌ها در جذب کربوهیدرات، آب، تنظیم کننده‌های رشد و سایر مواد متابولیکی است که وجود درجه حرارت بین 35 تا 40 درجه سانتی‌گراد و بالاتر در این شرایط رقابتی، باعث تسریع در ریزش می‌شوند.




وی می‌افزاید: بخش کشاورزی به دلیل مواجهه مستقیم با شرایط محیطی، در معرض بیشترین صدمات و خطرپذیری قرار دارد و در چنین شرایطی، کشاورزی سنتی نمی‌تواند دوام بیاورد بلکه گرایش و چرخش به سوی کشاورزی علمی و فنی،تنها راه چاره و بدون جایگزین به‌شمار می‌رود.




این کارشناس جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: با این وجود، برخی از عوامل محیطی غیرقابل کنترل بوده و در چنین شرایطی سیستم‌های حمایتی و به‌ویژه سیستم‌های بیمه محصولات باید به فریاد کشاورزان رسیده و کارآمدتر از گذشته عمل کنند.




ایزدی‌امیری ادامه داد: تغییرات آب و هوایی در سطح جهانی در حال تشدید بوده و همه کره زمین را متاثر ساخته است و مهم‌ترین عامل ایجاد این معضل نیز افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش مصرف سوخت و انرژی و افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای است.




وی تصریح کرد: در مراحل گل‌دهی و رشد و نمو میوه مرکبات در زمان گرمای هوا، وجود رطوبت  تعیین کننده است، لذا آبیاری منظم، سبک و با فاصله زمانی کوتاه، نقش تعیین کننده در کاهش ریزش‌ها دارد.




این کارشناس ارشد باغبانی اظهار کرد: بادهای گرم همراه با رطوبت پایین خاک نیز موجب ریزش میوه‌های نارس می‌شود، لذا در مورد ارقام نارنگی، به علت تاخیر در گل‌دهی و تشکیل میوه، آسیب‌پذیری در اواسط خردادماه به دلیل آنکه در این ارقام مصادف با اوایل رشد میوه است، بیشتردیده می‌شود.




 ایزدی‌امیری گفت: این موضوع به‌ویژه در مورد درختان کم‌سن نارنگی‌های پیش‌رس و پیج به علت تاج محدود و تراکم پایین شاخ و برگ، در باغات با تراکم پایین و فاقد بادشکن، میزان خسارت چشم‌گیرتر است.




وی معتقد است که ازجمله این شرایط، درجه حرارت محیط به همراه رطوبت نسبی هوا و وزش باد را می‌توان نام برد. که مجموعه واحد حرارتی سالانه 3 هزار و 500  ساعت و مجموعه ماهانه حدود 300 ساعت برای تولید مرکبات بهینه و مجموعه حرارتی سالانه در مناطق مرکبات‌خیز دنیا نیز بین 1600 تا 3 هزار و 900 ساعت در نوسان است.




کارشناس ارشد ترویج باغبانی سازمان جهادکشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه در مناطق دارای حد مطلوب واحد حرارتی، به‌ویژه در مناطقی با رطوبت بالا همراه با بارندگی و کم بودن نوسانات حرارتی، مرکبات مطلوبی تولید می‌شود، تصریح کرد: فرآیند ساخت مواد قندی، در تاثیر افزایش درجه حرارت قرار داشته و درجه حرارت سطح برگ‌ها، حدود هفت تا 10 درجه بالاتر از درجه حرارت محیط بوده و درجه حرارت متوسط برای فعالیت‌های فتوسنتزی در مناطق مرطوب، بین 28 تا 30 درجه و در مناطق خشک بین 15 تا 22 درجه سانتی‌گراد است.




وی در پایان گفت: آب‌پاشی بر روی برگ درختان در روزهایی که درجه حرارت محیط به بالای 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، در کاهش درجه حرارت سطح برگ تاثیر مثبت ایفا می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار