ویدا صنیعی در گفتگو با تابناک:
مدیر گروه بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه گفت:بیماری آسم یک بیماری التهابی مزمن و غیرواگیر ریه است .
کد خبر: ۵۰۹۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳ 16 October 2017
ویدا صنیعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزرای تابناک افزود: این بیماری به دنبال واکنش راه های هوایی به عوامل محرک و حساسیت زا (آلرژیک)، پوشش داخلی راه­های هوایی متورم، ترشحات آن زیاد و بالاخره عضلات اطراف آن منقبض می شود و  درنتیجه علائم آسم به صورت سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس بروز می کند.

 وی خاطر نشان کرد:موارد عدم وجود حیوانات دست آموز در خانه ،خودداری از به کار بردن بالش یا تشک حاوی پر، پشم و کرک، رعایت اصول بهداشتی. و نظافت ملحفه ها و منزل ، کاهش رطوبت منزل و محیط بسته ،عدم استعمال سیگار ،عدم مصرف غذاهای محرک، عدم تماس با گلها وگیاهان، خودداری از موادشوینده و آرایشی با مارک جدید و ناشناخته، ، پرهیز از فعالیت های سنگین جسمانی به ویژه در هوای سرد و خشک و پرهیز از مصرف خودسرانه داروهای مسکن مثل آسپیرین، بروفن و داروهای ضدفشارخون مانند آتنولول و پروپرانول را از جمله اقدامات پیشگیرانه در تشدید. این بیماری دانست.

دکتر صنیعی همچنین سابقه خانوادگی، تماس با مواد محرک مانند (دود سیگار، آلودگی هوا، بوهای تند و ...)، تماس های شغلی (نانوایی، چوب بری، رنگ رزی و ...) و تغییرات هیجانی شدید و استرس را نیز بعنوان علل بروز آسم دانست.

مدیر گروه بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی  تصریح کرد:دو دسته داروی سریع الاثر و کنترل کننده در درمان این نوع بیماری ضمن معرفی سالبوتامول بعنوان معروفترین دارو در گروه داروهای سریع الاثر است که این گروه داروها با کاهش انقباض عضلات راه های هوایی سبب گشاد شدن آن و در نتیجه رفع علائم آسم می شوند.

وی اظهار داشت: استروئیدها را بعنوان سردسته داروهای «گروه کنترل کننده » است و آثار ضد التهابی و در نتیجه کاهش علائم آسم را خاصیت مشترک این گروه از داروهااست.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار