بقعه منور امامزاده علی(ع) شهرستان طبس هر ساله میزبان ۱۰۰ هزار زائر است که قافله زیارتی ۷ هزار نفری طبق سنتی دیرینه به پابوس امامزاده می روند.
کد خبر: ۴۶۹۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ 30 July 2017
بقعه مبارک امامزاده زید بن علی واقع در روستای امامزاده علی از نوادگان امام سجاد(ع) در فاصله۱۶ کیلومتری دیهوک طبس در خراسان جنوبی قرار دارد.

روستای امامزاده علی که به شاهزاده علی نیزمعروف است دارای آب و هوای معتدلی بوده و این به خاطر قرار گرفتن آن در دامنه های شمالی رشته کوه شتری است.

این امامزاده یکی از مکان هایی است که در طول سال بر اساس یک سنت قدیمی و حسنه پذیرای خیل عظیم عاشقان و دلباختگان ائمه اطهار(ع) است که به صورت کاروانی یا خانوادگی به این مکان سفر می کنند تا لحظاتی را به دور از هیاهوی زندگی شهری غبار دل بزدایند و با خدای خود راز و نیاز کنند.

گفته می شود این امامزاده عظیم الشان که از سادات آل زیار ساکن خراسان و نیشابور بوده اند به همراه برادر بزرگوارشان به قصد تبلیغ به منطقه بشرویه طی طریق می کنند که تا کنون نشانه ای از برادر ایشان بدست نیامده است.

طبق شواهد و مستندات این امام زاده لازم التعظیم دارای کرامات و برکات بسیاری بوده اند که باعث شده تا زائرین از اقصی نقاط شهرهای خراسان و سایر شهرهای ایران اسلامی برای بهره گیری معنوی به این مکان زیارتی سفر نمایند و سالانه توسط افرادی گوسفند نذر و قربانی این مکان مقدس می شود.


 اجرای سنتی ۱۰۰ ساله در جوار امامزاده

همه ساله در دهه آخر شهریور تمامی اهالی شهرستان بشرویه با توجه به رسم دیرینه و سنت حسنه ای که سابقه ای بیش از صد سال دارد، در قالب قافله ای که به قافله بشرویه ای ها معروف است در جوار بقعه حاضر شده و ویژه برنامه های فرهنگی و مذهبی را در جوار آن بقعه برگزار می کنند.

در گذشته نیز مردم بشرویه هر سال در نیمه دوم شهریور ماه برای زیارت این بقعه متبرکه قصد زیارت دسته جمعی را می کردند و در زمان سابق با بستن محمل و کجاوه بر شتران و یا پیاده به سوی این مکان حرکت می کردند و با توجه به شرایط مناسب آب و هوا و استفاده از شب های مهتابی مدت سه شبانه روز را به حرکت ادامه داده و شب ها را بیتوته می کردند و برنامه های دعا و زیارت را اجرا می نمودند.

 در روز سوم به زیارت مشرف شده و مدت هفت تا ده روز را در کنار این امازاده بزرگوار اقامت کرده و از برنامه های مذهبی و فرهنگی و بویژه تعذیه و شبیه خوانی ایام عاشورا بهره می بردند.

اگر چه این سنت حسنه در حال حاضر بصورت پیاده و یا کاروان شتری کمرنگ شده اما حضور جمعیتی بالغ بر هفت هزار نفر در همان موقعیت زمانی دلیلی بر اشتیاق عاشقان مکتب اهل بیت (ع) برای پرداختن به برنامه های معنوی است .

این مکان متبرک در فاصله ۱۶ کیلومتری شهر دیهوک قرار دارد و فاصله آن تا طبس ۱۰۵، تا بشرویه ۶۵ و تا فردوس ۱۲۵ کیلومتر است.

آخر هفته ها و در تعطیلات و مناسبت های اعیاد و وفات برنامه های بسیاری در این مکان برگزار می شود.

امامزاده علی (ع)  پذیرای سالانه ۱۰۰ هزار مسافر و زائر

دادخدا خدایی ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: بقعه متبرکه امام زاده علی واقع در روستای شازده علی از توابع بخش دیهوک طبس یکی از بقاع شاخص و محوری شهر طبس است.

وی افزود: مدیریت و تولیت این امامزاده زیر نظر اوقاف و امور خیریه شهرستان است  و بصورت هیئت امنایی، توسط ۵ نفر اداره می شود و در سه حوزه مدیریتی، عمرانی و فرهنگی فعال است.

وی در ادامه گفت: درآمد حاصله از این بقعه، تماما صرف و خرج همان امامزاده می شود.

خدایی با اشاره به اینکه این امامزاده موقعیت مکانی سیاحتی-زیارتی خوبی دارد، گفت: همه ساله شاهد حضور قریب به صد هزار زائر، مسافر و مجاور در جوار این بقعه متبرکه هستیم بطوریکه در روزهای پنجشنبه و جمعه پذیرای خیل عظیم زوار در طول سال از شهرستان های طبس، دیهوک، یزد، کاشمر، بردسکن، فردوس، سه قلعه، سرایان و بیرجند است.

وی با بیان اینکه این امامزاده از نوادگان امام زین العابدین (ع) با یازده واسطه است، گفت: بیشترین زوار کسانی هستند که در قالب کاروان های پیاده در حال عبور از میقات الرضای طبس به سمت حرم علی بن موسی الرضا(ع) هستند. 

وی افزود: این زائرین با توجه به اعتقاد و التزام عملی که به این بقعه متبرکه دارند یک شب را در این مکان زیارتی اتراق می کنند.


فراهم بودن زمینه اسکان زائران در امامزاده

خدایی ضمن ابراز خرسندی از فراهم بودن امکانات و ظرفیت های پذیرایی مطلوب جهت رفاه حال زائرین در این مکان تصریح کرد:۴۰ زائرسرا، ۲ باب مسجد و ۱۰ سوئیت با تجهیزات و امکانات کامل از طرف هیئت امناء و اداره اوقاف طبس از دلباختگان هشتمین خورشید ولایت و امامت پذیرایی می کند.

وی با تاکید بر اینکه ۸ ویژه برنامه محوری و فرهنگی همچون برگزاری طرح آرامش بهاری، کلاس های نشاط معنوی و بصیرت عاشورایی، عید غدیر و... در این بقعه برگزار می شود گفت: به اقتضای زمان از ظرفیت موجود بقعه بهره گیری می شود و در مناسبت ها برای خدمت رسانی و تبلیغ مبلغ و روحانی از قم به این مکان اعزام می شود.

طرح جامع امامزاده علی (ع) امسال مصوب می شود

خدایی اظهار امیدواری کرد: طرح جامع عمرانی بقعه با پیگیری های صورت گرفته تا آخر سال مصوب و اجرایی خواهد شد.

وی افزود: امسال صحن سازی و تعمیرات از دیگر فعالیت هایی بود که برای اتراق راحت تر و بهتر زائرین انجام شد.

وی گفت: با توجه به اینکه در دهه کرامت قرار داریم  و نظر به اینکه اغلب امامزاده ها برای ترویج و تبلیغ فرهنگ دینی به این مناطق آمده اند یک روز را با عنوان روز تجلیل از امامزادگان در برنامه داریم که یکی از اهداف آن تکریم و تجلیل از امامزادگان و شناساندن موقعیت و هویت شخصی امامزاده ها برای مردم است.

خدایی گفت: این امامزادگان ضمن برنامه های تبلیغاتی و خدمت رسانی به مردم، دشمنانی داشتند که از تیررس آن ها خارج شده و برای پنهان شدن به کوه ها و دشت ها پناه می بردند و گوشه عزلت بر می گزیدند و در نهایت بنحوی یا وفات می نمودند و یا به شهادت می رسیدند.

وی افزود: به تبعیت از اینکه امام رضا (ع) در سرزمین توس نزول اجلال نمودند، امامزادگان و کسانی که منتسب به آن حضرت بودند از مدینه راهی ایران شدند و در مسیر با برخوردهایی که با دشمنان داشتند آن ها را از بین می بردند.

وی تصریح کرد: لذا در راستای تکریم امامزادگان باید با اجرای فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی در شناساندن این امام زاده ها به مردم راه و مسیر را هموار کنیم.


برگزاری همایش گرامیداشت امامزاده علی(ع)

خدایی با اشاره به برگزاری همایش بزرگداشت امامزادگان با همکاری آستان حسین بن موسی الکاظم (ع) گفت: طی این مراسم از ۳۰ نفر از خادمین و هیئت امنای امامزادگان تجلیل بعمل می آید.

وی گفت: در دوازدهم مرداد ماه دومین برنامه محوری تحت عنوان همایش گرامیداشت امامزاده علی به همراه برنامه های متنوع و تجلیل از دست اندرکاران این بقعه متبرکه برگزار خواهد شد.

خدایی ضمن بیان این نکته که در سطح شهرستان طبس مجموعا ۸ بقعه وجود دارد که زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس هستند، گفت: در بعضی از روستاها و پیرامون شهرها بقاعی مشاهده می شود که مورد اعتقاد مردم است که زیرنظر مدیریت و تولیت اوقاف درنیامده است باید بصورت کارشناسانه تحت نظر اداره اوقاف قرار بگیرند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار