کد خبر: ۴۶۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 21 July 2017
 بر اساس تازه ترین ارزیابی مرکز دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دفتر ارتباطات پرتلند فرانسه قوی‌ترین «قدرت نرم» جهان است. بریتانیا و آمریکا نیز به ترتیب دوم و سوم هستند.

به گزارش عصرایران، بر اساس این گزارش که ۳۰ قدرت نرم جهان را رتبه بندی کرده، بریتانیا رتبه سال ۲۰۱۶ خود را حفظ کرده اما آمریکا با دو رتبه سقوط سومین قدرت نرم جهان است. این برای نخستین بار است که فرانسه به عنوان پرنفوذترین قدرت جهان شناخته می شود. به نظر می رسد روی کار آمدن امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از مهمترین عوامل صعود فرانسه از رتبه ۵ به رتبه نخست است. در مقابل و سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده موجب سقوط این کشور از رتبه اول به سوم شده است.

به نوشته یورونیوز، در این ارزیابی عوامل مختلفی مانند قدرت اقتصادی، نفوذ فرهنگی و سیاسی در عرصه بین المللی در نظر گرفته می شود، در مقابل قدرت نظامی هیچ تاثیری در تعیین «پرنفوذترین کشور جهان» ندارد. به این منظور متغیرهای مختلف از جمله شبکه دیپلماتیک کشور، نفوذ در حوزه دیجیتال (مانند شبکه‌های اجتماعی) و حتی نحوه پذیرش گردشگران مورد بررسی قرار می گیرند.

نویسندگان گزارش تاکید کرده‌اند که صعود فرانسه به رتبه نخست «با در نظر گرفتن پیشینه تاریخی و شبکه پرقدرت دیپلماتیک این کشور، که یکی از بهترین در جهان است، بود.» همچنین علیرغم حملات تروریستی در فرانسه که از سال ۲۰۱۵ تا کنون موجب کشته شدن ۲۳۰ نفر شده این کشور همچنان با بیش از ۸۲ میلیون گردشگر نخستین مقصد گردشگری در دنیاست. علاوه بر این‌ها جوان بودن آقای ماکرون و عدم وابستگی او به احزاب سنتی فرانسه در این رتبه بندی بی تاثیر نبود.

از دید جوزف نای، تئوریسین نظریه «قدرت نرم» و استاد دانشگاه هاروارد «اروپا توانسته است بار دیگر اعتماد جهانی را جلب کند، کشورهای آسیایی هم پیشرفت‌هایی به دست آورده اند.» او همچنین تاکید کرد که شعار دونالد ترامپ یعنی «اول آمریکا» از نفوذ این کشور در عرصه جهانی کاسته است و سقوط رتبه ایالات متحده بر همین اساس توجیه می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار