پیمانه اقتصادی؛
این پیمانه موضوعاتی همچون جهش شاخص کل بورس به کانال ۸۰ هزار واحد، مجمع بانک‌ صادرات همچنان در هاله‌ای از ابهام، ریزش دوباره بهای انواع سکه، ثبات قیمت طلا در بازارهای جهانی، افزایش قیمت نفت با افزایش تقاضا برای بنزین، تصمیم روسیه برای ایجاد تعادل در بازار نفت، تغییرات اندک دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، نرخ جوجه یک روزه نباید بالاتر ۱۴۰۰ تومان باشد و ژاپنی ها به دنبال خرید سهام آرامکو را در بر دارد.
کد خبر: ۴۶۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵ 20 July 2017
از «شرط طیب نیا برای کاهش نرخ تورم» تا «مسکن اجتماعی و استیجاری شاید وقتی دیگر»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون جهش شاخص کل بورس به کانال ۸۰ هزار واحد، مجمع بانک‌ صادرات همچنان در هاله‌ای از ابهام، ریزش دوباره بهای انواع سکه، ثبات قیمت طلا در بازارهای جهانی، افزایش قیمت نفت با افزایش تقاضا برای بنزین، تصمیم روسیه برای ایجاد تعادل در بازار نفت، تغییرات اندک دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، نرخ جوجه یک روزه نباید بالاتر ۱۴۰۰ تومان باشد و  ژاپنی ها به دنبال خرید سهام آرامکو را در بر دارد.


جهش ۴۲۶ واحدی شاخص به کانال ۸۰ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 28 تیرماه 96 با افزایش 426 واحدی به رقم 80 هزار و 162 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته جاری در ادامه رشد دو روز گذشته، امروز نیز شاهد روندی صعودی شاخص های منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 141 واحدی به رقم 26 هزار و 544 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 150 واحدی، عدد 17 هزار و 541 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 114 واحد به رقم 13 هزار و 392 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.64 درصدی، افزیش 559 واحدی را رقم زد و به سطح 88 هزار و 210 واحد رسید. شاخص بازار اول و دوم نیز حدود 0.5 درصد رشد داشتند. بر این اساس، شاخص بازار اول، با 294 واحد افزایش به رقم 55 هزار و 579 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس بر خلاف دو روز گذشته، با رشد 959 همراه بود و عدد 177 هزار و 959 واحد را به نمایش گذاشت.

از «شرط طیب نیا برای کاهش نرخ تورم» تا «مسکن اجتماعی و استیجاری شاید وقتی دیگر»

مجمع بانک‌ صادرات همچنان در هاله‌ای از ابهام

در پی به تنفس کشیده شدن مجمع بانک کارآفرین، مجمع سالانه بانک صادرات نیز که قرار بود 31 تیر در مجموعه فرهنگی این بانک برگزار شود لغو شد. به این ترتیب تصمیم گیری در خصوص دستور جلسات به مجامع بعدی که تاریخ آن متعاقباً اعلام می شود موکول شد. بنا بر گزارش بورس پرس، انتظار می رود مجامع دیگر بانک ها هم به دلیل عدم ارائه انتشار گزارش حسابرسی برای دوره مالی اسفند 95، لغو شود.

ریزش دوباره بهای انواع سکه 

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴۵۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۰۴ هزار و ۵۵۰ تومان رسید، همچنین قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افت ۴ هزار تومانی یک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان، نیم سکه با افت دو هزار تومانی ۶۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه با افت هزار تومانی ۲۴۸ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۸ هزار تومان است. /مهر

شرط طیب نیا برای کاهش نرخ تورم

علي طيب نيا در حاشيه نشست هيأت دولت گفت: براي رسيدن به رشد اقتصادي دولت با مشكلاتي از قبيل تامين مالي كشور و اصلاح نظام بانكي مواجه است، ساختار بودجه دولت هم حتما بايد اصلاح شود و بدون اين اصلاحات نمي توان به اهدافي مثل پايين آوردن نرخ تورم و رشد اقتصادي پايدار دست يافت. او افزود: چالش هاي اقتصادي جدي تري هم در پيش روي دولت وجود دارد كه مقابله با آن مستلزم وجود يك برنامه و تيم منسجم است كه آقاي رئيس جمهور در برنامه چهار ساله اي كه تهيه كردند اين موارد را در نظر گرفته اند. /شبکه خبر

ثبات قیمت طلا در بازارهای جهانی

طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تأثیر بهبود ارزش دلار ثابت ماند؛ اما همچنان نزدیک به بالاترین قیمت سه هفته گذشته قرار دارد. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۲۴۱.۴۶ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه تا سطح ۱۲۴۴.۵۶ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در سه هفته گذشته بود. در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در اوت ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۴۰.۹۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۸.۲۰ دلار یا ۰.۷ درصد افزایش، در ۱۲۴۱.۹۰ دلار بسته شده بود. به گفته مارک کینان، استراتژیست کالا در بانک فرانسوی "سوسیته جنرال"، افزایش اخیر قیمت طلا تحت تاثیر نرخ مبادلات ارزی بوده است.

افزایش بهای نفت با افزایش تقاضا برای بنزین

روز چهارشنبه بهای نفت، افزایش یافت. افزایش تقاضا برای بنزین علت افزایش قیمت نفت در روز چهارشنبه گزارش شده است، اما با وجود این، افزایش تولید از سوی برخی از تولید کنندگان اوپک، موجب شده که هنوز نگرانی ها راجع به عرضه بیش از تقاضا ادامه داشته باشد. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته، ۲۱ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۹.۰۵ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۴ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۶.۵۰ دلار صورت گرفت.

تصمیم روسیه برای ایجاد تعادل در بازار نفت  

روز چهارشنبه، یکی از منابع آگاه در روسیه اعلام کرد این کشور آماده است تا همکاری خود با اوپک را برای کمک به تعادل بازار نفت ادامه دهد. وی افزود که مسکو از رویکرد انعطاف پذیر عربستان سعودی برای رفع مشکلات ناشی از افزایش تولید نیجریه و لیبی استقبال می کند. این منبع که با نماینده روسیه در مذاکرات اوپک  ارتباط نزدیکی دارد، گفت: "ما از رویکرد سازنده و انعطاف پذیر شرکایمان در رسیدگی به چالش هایی که در مسیر ایجاد تعادل در بازار نفت به وجود آمده است، استقبال می کنیم." وی افزود: "روسیه خود کاملا به روح این توافق که با هدف ایجاد تعادل در بازارهای جهانی نفت خام صورت گرفته، متعهد است و  به همکاری خود با کشورهای دیگر برای دستیابی به این هدف ادامه خواهد داد."

آیا با خروج اکوادور توافق کاهش تولید اوپک از هم می پاشد؟

اکوادور، یکی از اعضای کوچک اوپک با این استدلال که به درآمد نفتی بیشتری نیاز دارد، اعلام کرده که قصد دارد از توافق کاهش تولید اوپک خارج شود و تولید نفت خود را افزایش خواهد داد. کارلوس پرز، وزیر نفت اکوادور که کشورش متعهد شده بود تولید نفت خود را 26 هزار بشکه در روز کاهش دهد، با اشاره به تاثیر ناچیز تولید این کشور بر عرضه کلی اوپک گفته: «کاری که اکوادور انجام می دهد یا انجام نمی دهد، هیچ تأثیر عمده ای بر تولید اوپک ندارد.» هرچند ممکن است خروج اکوادور از توافق کاهش تولید از نظر حجم تولید تاثیر چندانی بر بازار جهانی نفت نداشته باشد، اما می تواند ایجاد کننده سابقه خطرناکی در درون اوپک باشد و درها را برای خروج دیگر تولید کنندگان و شاید تولید کنندگان بزرگ از توافق کاهش تولید باز کند. به نقل از تسنیم، آمریتا سن، تحلیلگر ارشد مؤسسه انرژی اسپکتس گفت، خروج این کشور از توافق «تاثیری بر توازن بازار جهانی نفت نخواهد گذاشت، اما نشان می دهد که اکنون که توافق کاهش تولید نتوانسته قیمت ها را افزایش دهد، چالش های اعضای اوپک برای تداوم توافق بیشتر شده است.» وی افزود: اعلام خروج اکوادور «ممکن است بار دیگر نگرانی ها در مورد از هم پاشیدن توافق کاهش تولید را بیشتر کند.»

ژاپنی ها به دنبال خرید سهام آرامکو

زمانی که یکی از اعضای خانواده سلطنتی عربستان سعودی در سپتامبر سال گذشته و مارس سال جاری مجدد به ژاپن سفر کرد، ژاپنی از توافقی خبر دادند که بر مبنای آن قرار شده تا جایگاهی برای ژاپن در لیست آرامکو ایجاد شود. در سپتامبر، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به طور شخصی پیام داد. از سوی دیگر، آکیرا کیوتا، مدیر ارشد سازمان بورس ژاپن در مارس تلاش زیادی کرد تا نظرشاه سلمان را به خود جلب کند. زمانی که در اکتبر، دسامبر و مجدد در مارس مدیر ارشد بورس ژاپن به عربستان سفر کرد،استدلال خود را مبنی بر اینکه چرا ژاپن می تواند برای سهام عام شدن بزرگ ترین شرکت نفتی جهان ایده خوبی باشد،مطرح کرد. کیوتا گفته بود:« این یک رویداد بزرگ حماسی خواهد بود. به گزارش بلومبرگ، اگر همه موارد به درستی پیش رود در آینده برنامه داریم سهام بقیه کشورهای خارجی را نیز بخریم.» شرکت نفت عربستان یا آرامکو که در حال حاضر به طور کامل متعلق به عربستان است، این شرکت برای واگذاری سهام خود در تلاش است. به گفته کیوتا این شرکت ۲۰۰ هزار میلیارد ین معادل (۱.۷۸ هزار میلیارد دلار) ارزش گذاری شده است. این در حالی است که تاکنون ارزشمندترین شرکت جهان ۷۷۷ میلیارد دلار بوده است. سرمایه دارانی از نیویورک، لندن، توکیو و هنک کنگ جزو شهرهایی هستند که علاقه خود را برای خرید سهمی از این شرکت اعلام کرده اند. توکیو پیش بینی می کند آرامکو ۱۰ هزار میلیارد ین (۸۹ میلیارد دلار) سهم خود را برای آسیایی اختصاص داده است. این در حالی است که تنها ۵ شرکت خارجی در بورس ژاپن سهام خود را ارائه کرده اند.

تغییرات اندک دلار، یورو و درهم در آستانه تعطیلی پایان هفته

در پنجمین روز هفته در بازار آزاد، شاهد رشد دلار و یورو و کاهش درهم بودیم؛ بنابراین، در پایان روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد اندک 2 ریال نسبت به میانگین روز قبل، به قیمت 37 هزار و 721 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 73 ریال همراه بود و در پایان به رقم میانگین 43 هزار و 346 ریال برای فروش رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 374 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 4 ریال ارزان تر فروخته شد.


نرخ جوجه یک روزه نباید بالاتر ۱۴۰۰ تومان باشد

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: در حال حاضر نرخ جوجه یک روزه نباید بیشتر از یک هزار و ۴۰۰ تومان باشد. محمد یوسفی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده هر قطعه جوجه یکروزه را کمتر از یک هزار و ۲۲۰ تومان تعیین کرده بنابراین نرخ این نهاده نباید بالاتر از یک هزار و ۴۰۰ تومان باشد. وی اظهار داشت: قیمت هر قطعه جوجه یک روزه اوائل سال گذشته یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تومان بوده، در حالی که هم اکنون به دو هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: متأسفانه از هشت ماه گذشته تا کنون هر قطعه جوجه یک روزه دو هزار و ۵۰۰ تومان کمتر نبوده است. وی افزود: کارگروه تنظیم بازار هر قطعه جوجه یکروزه را یک هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده که مرغداران نسبت به این قیمت معترض و معتقد به این هستند که نرخ مصوب باید کمتر از این عدد و رقم باشد.

مسکن اجتماعی و استیجاری شاید وقتی دیگر

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه دولت باید با ایجاد طرح مسکن استیجاری باید متوسط قیمت اجاره بها را در کشور کاهش دهد، گفت: ما نمی‌گوییم اجاره نشینی از بین برود، ولی باید حداقل اجاره نشین‌ها استرس و دغدغه رشد نامتعارف اجاره بها را نداشته باشند. وی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: باید یک تناسبی بین سبد خانوار‌ها در مسکن و نیز درآمد‌ها ایجاد شود که امیدواریم مجلس و دولت بتواند برای اجرایی شدن این طرح اقدامات لازم را انجام دهد. وی توضیح داد: با توجه به اتمام مسکن مهر، امیدواریم دولت در چهارچوب مسکن اجتماعی حتما ساخت  مسکن استیجاری را به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود قرار دهد. عقبایی با اشاره به اینکه دهک‌های پایین جامعه به عنوان ضعیف‌ترین افراد هستند گفت: رشد و رونق در بازار مسکن از همین جا می‌تواند رقم بخورد. وی با بیان اینکه تولید مسکن استیجاری شروع برقراری توازن بین عرضه و تقاضاست، گفت: در حال حاضر هیچ خبری از مسکن استیجاری و اجتماعی در کشور نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار