رییس میراث فرهنگی مبارکه:
تابناک: رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه گفت: حمام شیخ صفی مبارکه در فهرست آثار ملی ثبت شده و به هیچ وجه اجازه تخریب آن داده نمی شود.
کد خبر: ۴۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹ 10 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، گفته می شود گروهی در مبارکه در صدد تهیه توماری برای تخریب این اثر تاریخی هستند تا محل آن به یک میدان تبدیل شود.

ولی الله رهبری رییس میراث فرهنگی مبارکه گفت: تومار امضاء کردن برای تخریب یک اثر تاریخی غیر منطقی است و با این کار قانون عوض نمی شود.

وی تصریح کرد: اثر تاریخی حمام شیخ صفی مبارکه مبین غنای فرهنگی و تاریخی شهرستان و مورد توجه مردم است.

وی افزود: حمام شیخ صفی مبارکه مربوط به دوره قاجاریه است و در 14 اسفند سال 1385 با شماره ثبت 17816 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رهبری با بیان اینکه تماس های بسیاری از طرف مردم و دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر حفظ تنها اثر تاریخی ارزشمند در مرکز شهر مبارکه گرفته شده است، اظهار داشت: مردم از ما می خواهند که این اثر تاریخی ارزشمند را به صورت اصولی مرمت و بازسازی کنیم.

وی گفت: سال گذشته مبلغ 890 میلیون ریال برای مرمت کامل پشت بام، سبک سازی و استحکام بخشی قسمت هایی از داخل حمام صرف شد و برای مرمت اصولی این اثر تقاضای اعطای اعتبارات ملی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان ارائه شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مبارکه با بیان اینکه هرگونه اقدام در راستای تخریب بناهای تاریخی با ارزش و ثبت ملی شده بر اساس مواد 558 و 560 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و مشمول مجازاتهای قانونی است، تاکید کرد: حتی در صورت تخریب این مکان، به هیچ عنوان اجازه تغییر کاربری محل آن از طرف سازمان میراث فرهنگی صادر نخواهد شد و کاربری این محل بعنوان تاریخی در نظر گرفته خواهد شد.

رهبری با تاکید بر تداوم مرمت این اثر تاریخی گفت: این مکان با تغییر کاربری به عنوان موزه، نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی و از طریق تعامل با شهرداری مبارکه (با توجه به مالکیت شهرداری) به عنوان یکی از زیباترین مکانهای تاریخی شهرستان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی در باره تغییر نام حمام شیخ صفی مبارکه گفت: با توجه به اینکه در دهه های اخیر مرمت های اصولی و غیر اصولی در این مکان انجام شده به عنوان حمام نو تغییر نام پیدا کرده است.

«مجموعه تاریخی حمام شاه صفی» در مرکز شهر مبارکه، قدمتی چند صدساله دارد و پایه ریزی اولیه این بنا، به زمان شاه صفی الدین اردبیلی برمی گردد و سپس در دوره قاجار، مرمت و تعمیر شد و به همین دلیل به «حمام نو» شهرت یافت.

این اثر تاریخی در حال حاضر نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی در شهرستان مبارکه است. در مجموعه تاریخی حمام شاه صفی یا حمام نو، شش کارگاه آموزشی قلم زنی، فرش و گلیم، میناکاری، دوخت چرم، سرمه دوزی و نقاشی سنتی دائر است.

روبروی حمام، بقایایی از ساختمان های زمان قاجار باقی مانده است که در صورت توجه و مرمت آنها این مکان قابلیت تبدیل شدن به یک مجموعه تاریخی در مرکز شهر مبارکه را دارد.

در شهرستان مبارکه بیش از 300 اثر تاریخی شناسایی شده که از این تعداد 30 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار