رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از ثبت چند رکورد ملی در کارنامه جهاد کشاورزی استان هرمزگان خبر داد و گفت: طرح موضوع آلوده بودن هندوانه‌های صادر شده از ایران به چند کشور عربی، سیاسی بوده و خود آنها نیز به این موضوع اذعان دارند.
کد خبر: ۴۶۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳ 10 June 2015
به گزارش تابناک - جزیره، ناصر حیدری‌پوری به موضوع استرداد محموله های صادراتی هندوانه از ایران به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس واکنش داد و گفت:‌ متاسفانه پشت این حرکت یک اقدام سیاسی بود و هندوانه های ایرانی هیچ مشکلی نداشتند.

وی بیان کرد:‌ استفاده موثر و بهینه از منابع آبی، از مجموع 162 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان، 86 هزار هکتار مجهز به سامانه نوین آبیاری شده‌اند که رتبه اول را برای استان در سطح کشور به همراه داشته است.
 
وی با بیان اینکه بالغ بر 47 هزار تن خرید تضمینی داشتیم ادامه داد: در بخش تولید گندم نیز طبق ابلاغیه‌ای از ستاد مرکزی وزارت جهاد کشاورزی هم در تولید بذر برای سال آتی و هم در میزان تعهد تولید گندم رتبه اول را در سامانه‌ای که به همین منظور تعیین شده بود کسب کردیم.
 
 وی همچنین گفت: برای تولید گندم نیز هفت هزار و 200 هکتار پیش‌بینی شده بود که بالغ بر 12 هزار هکتار اجرا گردید که این جهش نیز در جای خود یک رکورد محسوب می‌شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در ادامه با اشاره به ارتقا جایگاه استان از رتبه 28 به رتبه نخست کشوری در بخش جذب اعتبارات 10 درصد صندوق توسعه ملی گفت: در این بخش نیز در مجموع 252 میلیارد تومان جذب شد که نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار کشاورزی دارد.
 
حیدری‌پوری با بیان اینکه مجموع تولیدات استان با بخش شیلاتی بالغ بر دو میلیون و 200 هزار تن است، خاطر نشان کرد: در حوزه شیلات از 180 هزار تن به 217 هزار تن ارتقا عملکرد داشتیم که در بخشی از تولیدات از جمله پرورش میگو رکوردهایی را شاهد بودیم.
 
وی در همین رابطه از "افتخارآفرینی" یک پرورش دهنده میگو در کسب رکورد تولید 10 تن در هکتار خبر داد و گفت: رکورد متوسط این بخش نیز از دو هزار و 200 تن به دو هزار و 700 تن رسیده است که متوسط افزایش 500 کیلوگرم در هر هکتار نیز بیانگر رشد قابل توجه‌ای در تولید میگوی پرورشی است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در همین راستا با اشاره به فعالیت‌های این بخش خاطر نشان کرد: تولید 112 تن برای 20 هکتار میگوی پرورشی نیز موفقیت چشمگیری است ضمن اینکه در بخش آبزی‌پروری موافقت اصولی 21 هزار تن پرورش ماهی در قفس و همچنین 35 میلیون قطعه مجوز تکثیر را دریافت کردیم.
 
این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود با رد ادعای آلودگی هندوانه صادراتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس یادآور شد: پشت این موضوع نگاه سیاسی حاکم بود و در نهایت پس از انجام آزمایش‌های لازم و اثبات سلامت محصولات ایرانی وزرای کشاورزی و محیط زیست طرف‌های مورد ادعا به این امر اذعان و پوزش خواستند.
 
حیدری‌پوری همچنین با رد این موضوع که کاشت هندوانه با توجه به میزان مصرف آب صرفه و صلاح اقتصادی ندارد و بدون اشاره به قیمت آب‌بهای مصرفی برای تولید هر کیلو هندوانه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه 80 درصد هندوانه‌های تولیدی آب خود را از مخازن دریافت می‌کنند و همچنین دوره کاشت این محصول در فصل پاییز حداکثر 90 تا 105 روز است کاشت آن کاملا به صرفه است و درآمد قابل توجه‌ای را نیز برای کشاورزان به همراه داشته است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در پایان با اشاره به برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی بیان داشت: امسال در هفته جهاد کشاورزی 16 پروژه به ارزش 53 میلیارد ریال در بخش‌های گیاهی، دامی، آب و خاک و امور عشایری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که برای 290 نفر ایجاد شغل خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار