معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: هم اکنون 20 هزار نفر در زمینه تولید صنایع دستی در این استان فعالیت می کنند که بخش عمده تولید آنها سالانه 50 هزار متر مربع گلیم، گبه و عبا است.
کد خبر: ۴۶۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰ 10 June 2015
تابناک بوشهر: امین بینش پژوه معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: مردم استان بوشهر با تاثیر از شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی، کوتاه بودن فصل کشاورزی در محیط زندگی خود با استفاده از منابع و مواد اولیه موجود در منطقه تولیداتی مهم در بخش صنایع دستی دارند.

وی اظهار کرد: روستاییان استان بوشهر با استفاده از پشم و موی دام های اهلی، برگ و الیاف درخت خرما، گیاهان خودرو در مناطق باتلاقی، صدف و گوشواره های دریایی کالاهایی شامل گلیم، گبه، عبا، گرگور، سفال، صنایع دستی دریایی و کالاهای حصیری تولید می کنند تا علاوه بر برطرف کردن نیازهای زندگی خود بخشی از آن را در بازار به فروش برسانند.

بینش پژوه یادآورشد: هم اکنون دراستان بوشهر 20 هزار نفر در زمینه تولید محصولات صنایع دستی و مشاغل وابسته به آن فعالیت دارند که قسمت عمده آنان را زنان و دختران مناطق روستایی تشکیل می دهند.

وی اضافه کرد: شاخص ترین رشته های فعالیت صنایع دستی استان بوشهر بافت گبه، گلیم و عبا است که علاوه بر فروش چشمگیر در بازارهای داخلی سهم قابل توجهی از آنها در بازارهای خارجی عرضه می شود.

بینش پژوه ادامه داد: در صورت رونق بازار تولیدات گلیم، گبه و عبا امکان تولید سالیانه 50 هزار متر مربع گلیم و گبه از سوی صنعتگران بوشهری وجود دارد.

وی حصیربافی، سفالگری، گرگوربافی، گلافی، صنایع دستی دریایی و گره چینی را از جمله رشته های صنایع دستی بومی استان بوشهر عنوان کرد.

بینش پژوه گفت: برجسته ترین صنعت دستی و خانگی استان بوشهر گبه بافی است که بافت آن در اکثر روستاها و بعضی مناطق شهری رایج است.

وی یادآور شد: گبه های بوشهر در دو نوع رنگی و خود رنگ بافته می شود و دارای گونه ای نقش پردازی سنتی شامل کوه، دشت، رودخانه، پرندگان، حیوانات، درختان و اشکال هندسی است که به نوعی روایتگر اتفاقات روزانه و محیط اطراف زندگی بافنده بوده و روی دار افقی بافته می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: تولیدات گبه در استان بوشهر با توجه به سفارش خریداران کشورهای اروپایی بیشتر مربط به روستاهای شول، کمالی، بهمنیاری، محمد صالحی، سرخره، دهداران، تنگ ارم، رود فاریاب، بوشکان، دهرود سفلی و علیا است.

وی بیان کرد: دومین صنایع دستی مهم استان گلیم است که به وسیله دختران و زنان در مناطق روستایی در اوقات فراغت از کارهای کشاورزی و روزانه روی دار افقی و با نقوش متنوع هندسی در رنگهای زیبا و شاد بافته می شود.

بینش پژوه ادامه داد: بافندگان گلیم در استان بوشهر برای ایجاد نقش روی آن در حین بافت از نقشه استفاده نمی کنند و همه مراحل بافت را به طور ذهنی انجام می دهند.

وی اضافه کرد: از دیگر محصولات منحصر به فرد نساجی سنتی در استان بوشهر عبا است که تولید آن در این منطقه نزدیک به 200 سال قدمت دارد.

بینش پژوه افزود: براساس نظر کارشناسان صنایع دستی عبای بوشهر به دلیل استفاده از پشم و کرک شتر به رنگ طبیعی خود در هنگام بافت وزن بسیار کم و ثبات رنگ بهترین و مرغوبترین نوع عبای تولید شده در کشور است.

وی در مورد گرگور بافی در استان بوشهر گفت: گرگور محفظه ای فلزی است که از آن برای صید ماهی به صورت زنده استفاده می شود که در گذشته برای بافت آن از شاخه های نخل استفاده می شد و امروز سیم فلزی گالوانیزه در ساخت آن کاربرد دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر یادآور شد: صنایع دستی دریایی از رشته های خاص و بومی استان بوشهر است که طی دو دهه گذشته با استقبال خوب جوانان برخوردار است.

وی گفت: رونق صنایع دستی در جامعه علاوه بر درآمد زایی نقشی مهم در حل معضل بیکاری دارد.

بینش پژوه اضافه کرد: تولید محصولات صنایع دستی درزمان بیکاری روستاییان بهترین راه ایجاد درآمد در خانواده های روستایی است.

وی افزود: نبود برند در اکثریت تولیدات صنایع دستی، ورود کالاهای مشابه خارجی با قیمت کم، پایین بودن میزانغ تسهیلات و سود بالا برای کارگاه های خانگی از جمله مشکلات صنایع دستی استان بوشهر است.

وی بازاریابی ضعیف در بخش فروش، آشنا نبودن صنعتگران با طراحی و هماهنگ نبودن با دانش روز را از جمله دیگر مشکلات صنایع دستی استان بوشهر است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
کسی عبا را با فرش در یک آمار می آورد این دیگه چه معاون صنایع دستی است آقای بینش پژوه 400 میلیون اعتبار تسهیلاتی صنایع دستی را برگشت داده حالا دم از کمبود تسهیلات میزند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار