با همکاری جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی
با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی میزگرد تبیین و بررسی ابعاد آرا و اندیشه‌های امام خمینی(ره) در ارومیه برگزار شد.
کد خبر: ۴۳۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲ 06 June 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی صبح امروز در این میزگرد ضمن تسلیت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: بدون تردید، نام امام خمینی (ره) با تاریخ معاصر جهان آمیخته شده و ایشان با وجود سیطره تمدن غرب، مکتبی اصیل برای احیای ارزش‌ها و اصول اسلامی در جهان امروز ارائه کردند.

ولی عاقلی با اشاره به اینکه اثرات عمیق اندیشه‌های امام، تنها در بعد نظری و فکری، محدود نمی‌شود افزود: اندیشه‌ها و سلوک امام در بعد عملی موثرتر بوده و توانسته است که با دگرگونی معادلات موجود در نظام بین المللی، روابط سیستم‌های بین المللی و مقتضیات حاکم بر نظام بین الملل را به چالش بکشاند.

عاقلی  با اشاره به سخنان برخی فلاسفه و صاحبنظران وقت در بعد شخصیتی امام راحل گفت: انقلاب اسلامی ایران متعلق به کل تمدن بشری بوده و به یک مذهب و جامعه بخصوصی تعلق نداشته و ایشان با این انقلاب توانستند جامعه جهانی را متحول کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به سخنان میشل جانسون متخصص روابط بین الملل درخصوص انقلاب ایران و اندیشه‌های امام راحل یادآور شد: بی شک انقلاب ایران حرکتی سمبلیک بوده که بعد از 1400 سال اسلام، عامل هدایت شده و دوباره مسلمین علیه غرب پیروز شدند.

الگوهای سرمایه داری از منظر امام خمینی(ره)

وی با بیان اینکه اندیشمند دیگری از غرب انقلاب ایران را معجزه در تحقق عدالت دانسته تصریح کرد: انقلاب ایران در برابر امپریالیسم جهانی ظاهر شد و در مقابل تمامی الگوهای سرمایه داری به رهبریت امام خمینی (ره) شکل گرفت.

عاقلی نظام جمهوری اسلامی را نظام محرومین و مستضعفین عنوان کرد و افزود: امام خمینی (ره) نقشی بی بدیل در بسیج مردم برای تشکیل نظام اسلامی داشته و نقش جدیدی از الگوی حاکمیتی و ولایتمداری را ایجاد کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: امام خمینی هرگز نخواست تا با تسخیر مرزها و ساختاری فیزیکی اسلام محمدی را گسترش دهد بلکه با تسخیر قلوب محرومین و با پشتوانه اسلام، جهان را مسخر انقلاب خود کرد.

وی با اشاره به اینکه اینک مسلمین دنیا، انقلاب ایران را الگوی خود قرار داده‌اند تصریح کرد: استکبار جهانی تمام تلاش و برنامه‌های خود را در راستای تضعیف و زایل کردن این الگوی اسلامی دارد.

جایگاه مردم در آراء و اندیشه های امام (ره)

در این نشست معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز با اشاره به جایگاه مردم در آراء و اندیشه‌های امام (ره) گفت: ابتدای انقلاب در اظهار نظرهایی که به نوع حکومت در بین اقشار سیاسی در رسانه‌ها مطرح می‌شد، امام (ره) صراحتاً اعلام نمودند باید نظر همه مردم ملاک عمل قرار گیرد چرا که این مردم برای انقلاب خون و شهید داده‌اند که این مهم و مصادیق بسیار زیادی که در آراء و اندیشه‌های امام (ره) وجود دارد تجلی عینی مردم سالاری واقعی و جوهری در آراء ایشان است.

امین رستم زاده، گفت: منش و روش اندیشه‌های امام (ره) تبلور صیانت از حقوق متعالی انسانی است و حقوق مردم و ملت جایگاه بی بدیلی در نزد ایشان دارد بطوریکه واژه ملت بعد از واژه اسلام یکی از پرکاربردترین موارد مورد استفاده در صحیفه امام (ره) است.

رستم زاده با اشاره به تئوریهای مطروحه در خصوص حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: فرمان ارزشمند و پرغنای 8 ماده‌ای امام (ره) در آن برهه زمانی انقلاب خطاب به مسئولان که بر کرامت انسانی شهروندان تاکید کرد، انقلابیجوهری در تئوریهای کاذب دموکراسی غربی در زیر فصل‌های مربوطه بود.

وی گفت: گفتار امام همواره تاکید بر ارزش و کرامت شهروندان ومردم بود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: بیت الغزل اندیشه سیاسی امام (ره) تأسیس حکومتی اسلامی بر مبنای پاسداشت کرامت، حرمت، شرافت و حیثیت شهروندان بود و بارها به مسئولان تاکید می‌کردند " شماها نوکر مردم هستید و دولت‌ها خدمتگرار مردم‌اند".

اهمیت رعایت حقوق شهروندان از منظر امام

وی با تشریح مبانی رعایت و احترام به حقوق شهروندی در نظام های مختلف سیاسی وحقوقی خاطرنشان کرد:امام (ره) به اصالت حقوق مردم و شهروندان با مبنای جوهری علمی اعتقاد داشت برخلاف سایر نظام های فکری سیاسی که رعایت حقوق شهروندان جنبه شکلی و صوری داشته و مبنای سیرتی تئوریهای مطروحه حقوق شهروندی صرفا ابزاری است.

رستم زاده تصریح کرد: در تئوری‌های غربی در راستای تکریم حقوق شهروندی این مهم ابزاری برای نیل به اهداف است لذا این مهم یعنی حقوق شهروندی از جایگاه هدف به رتبه ابزار تنزل پیدا می‌کند اما در اندیشه امام خمینی (ره) تحقق و رعایت حقوق شهروندان و مردم اصیل‌تر و جوهری‌تر  بوده و به‌عنوان یکی از اهداف مهم برپایی و مدیریت حکومت اسلامی تلقی می‌شود و ابزاری برای خوش رنگ و لعاب نشان دادن کاذب ابزارهای حکومتی همانند بعضی از تئوری‌های غربی نیست و امام (ره) واقعاً و اصالتاً به حقوق شهروندی و مردم معتقد بودند.

وی گفت: آراء و اندیشه‌ها، منش و روش امام خمینی (ره) چشمه ناب و زلالی برای سیراب کردن واقعی معرفت اندیشه‌های تشنه درگیر با تئوری‌ها و دکترین جهانی از  حقیقت، اصالت و عمل در حوزه‌های مختلف است.

شناساندن اندیشه امام به جوانان

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی افزود: اندیشه‌های امام (ره) با هوشمندی انواع تفکرات مختلف جهانی در حوزه‌های مرتبطه در همان سالهای ابتدایی انقلاب چه به‌صورت آشکار و یا نهانی صادر و مورد ارجاع علمی و عملی قرار گرفته و به‌عنوان مطالعه حقیقی و واقعی از یک مدل ارزشی علمی اثرگذار مورد واکاوی پژوهشی بوده و همچنان نیز این مطالعات به‌صورت تخصصی تداوم دارد.

وی اظهار کرد: راه اندیشه امام (ره) باید برای نسل نوجوان متناسب با ادبیات فکری آنان و به شکلی خلاقانه و زیبا طراحی و ترسیم بومی شود و اندیشه جویشگر، تشنه و پر عطش جوانان  از این زلال معرفتی در تمامی ابعاد سیراب گردد چرا که امکان دارد مراکز آموزشی و دانشگاهی غیر اسلامی و غربی هر از گاهی از داشته‌های غنی و ارزشمند ما به شکلی هدفمند و غیر مستقیم به نحو احسن بهره برداری نمایند و جوانان ما در فقر این منابع اصیل احصاء شده بومی در تمنای دیگرانی باشند که اصالتشان را از ما گرفته و هوشمندانه چیزی به آن تزریق کرده و به‌صورت علمی به جامعه و خوراک ذهنی جوانان ما رخنه داده‌اند و یا به نمایش گذاشته‌اند.

منبع/تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار