مدير هماهنگي ترويج‏ كشاورزي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان‏ غربي خبر داد:
مدير هماهنگي ترويج‏ كشاورزي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان ‏غربي گفت: اجرای پروژه توسعه کشاورزی پایدار در آذربایجان غربی برای مدیریت بهینه مصرف آب در دست اقدام است.
کد خبر: ۴۳۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵ 30 May 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:

زین العابدین قمری  با اشاره به اینکه آذربایجان‏ غربی بنا به درخواست سازمان جهاد کشاورزی و با توجه به‏وجود ظرفیت‌های مطلوب موجود، در سال 95 به ‏عنوان استان آزمایشی برای اجرای طرح نظام نوین کشاورزی انتخاب شد، افزود: اجرای پروژه توسعه کشاورزی پایدار در آذربایجان غربی برای مدیریت بهینه مصرف آب در دست اقدام است.

وی افزود: این طرح برای فعال ‏کردن مراکز خدمات جهاد کشاورزی دهستان‌‏ها و نیز ایجاد پل ارتباطی بین محققان مراکز تحقیقات و بهره‏‌برداران روستایی و به ‏روزرسانی دانش کشاورزان از طریق مراکز جهاد کشاورزی به ‏اجرا درآمده است، هدف اصلی این طرح انتقال دانش از طریق کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی به کشاورزان است.

قمری گفت: مدیریت هماهنگی ترویج‏ کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان به‏ منظور افزایش ضریب پوشش فعالیت‏‌های ترویجی در راستای توسعه فناوری‌های نوین کشاورزی براساس مقررات و ضوابط قانونی با شرکت‌‏ها تفاهم‏نامه‌‏هایی را برای برگزاری کارگاه آموزشی، چاپ نشریه، بروشور و فصلنامه و اجرای سیاست‌‏های جامع الگویی امضاء می‏‌کند.

مدیر هماهنگی ترویج‏ کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‏غربی با اشاره به اینکه آذربایجان‏ غربی با داشتن 114 صندوق اعتبار خرد زنان روستایی مقام دوم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است اظهار داشت: هدف از تشکیل این صندوق‏‌ها ترویج فرهنگ پس‌‏انداز بین زنان روستایی و هدایت این پس‏‌اندازها به سوی سرمایه‌‏های گروهی مولد و کارآمد، افزایش دستیابی زنان و دختران روستایی کم‌‏درآمد به تسهیلات و منابع مالی و فراهم‏ کردن زمینه توسعه مشاغل و کسب و کارهای کوچک محلی است.

قمری گفت: از سوی دیگر افزایش سطح درآمد اعضاء با اجرای پروژه‌‏های کوچک درآمدزا در بخش کشاورزی، ارتقاء مهارت‌‏های فردی و اجتماعی و آگاهی زنان از طریق برنامه‌‏های آموزشی ترویجی و مهارتی، تقویت مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌‏های اجتماعی و اقتصادی و نیز پرداخت وام‌‏های فرد برای فعالیت‌‏های درآمدزا نیز دنبال می‌شود.

وی با اشاره به عمده‌‏ترین چالش‌‏هایی پیش‏روی توسعه کارهای ترویجی استان اظهار داشت:از مهمترین چالش‌‏های پیش‏روی ترویج می‏توان به کمبود اعتبار، کمبود تجهیزات و امکانات لازم از قبیل خودرو، رایانه، ملزومات اداری، کمبود نیروی انسانی متخصص درخصوص ترویج و آموزش، نبود برنامه جامع ترویجی در بخش کشاورزی با چشم‏انداز چندساله، عدم تخصیص به موقع اعتبارات ترویج و سازمان و عدم وجود هماهنگی کافی بین واحدهای مختلف سازمان و مراکز تحقیقات اشاره کرد.

مدیر هماهنگی ترویج‏ کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‏غربی با اشاره به اینکه به‏منظور تامین اعتبارات مدیریت ترویج استان موانعی وجود دارد گفت: در این رابطه کم‏بودن اعتبارات مصوب ترویج، عدم تبادل به‏موقع موافقتنامه‏ها با استانداری، عدم‏تخصیص 100درصدی و به موقع اعتبارات، نبود پیوست‌های ترویجی برای سایر پروژه‌‏های اجرایی سازمان در معاونت‏‌های مختلف، نبود ردیف اعتباری ویژه برای برخی پروژه‌‏ها و حذف ردیف‌‏های اعتباری مانند زنان روستایی از موانع مهم در راستای تامین اعتبارات مدیریت ترویج استان است.

وی گفت: هم‌اینک از اولویت‌‏های اول برنامه‌‏های آموزشی، ترویجی در استان می‏‌توان به مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، تولید محصول سالم و مدیریت مواد شیمیایی، افزایش بهره‌‏وری اقتصادی بخش‌‏های کشاورزی، فرآوری محصولات ‏کشاورزی، بازاریابی محصولات کشاورزی، مدیریت مزرعه و پسماندهای کشاورزی اشاره کرد.

قمری با اشاره به اینکه با توجه به بحران آب موجود در سطح کشور و به ‏ویژه استان آذربایجان‏ غربی در راستای ترویج مصرف بهینه آب در کشاورزی اقداماتی شده است، افزود: اقدامات انجام شده جهت ترویج مصرف بهینه آب توسط این مدیریت شامل اجرای پروژه توسعه کشاورزی پایدار با راهبرد Ipcm؛ اجرای پروژه‌‏های آگاه‏سازی جوامع محلی در مصرف بهینه آب با همکاری سازمان نظام ‏مهندسی و بسیج مهندسی‏ کشاورزی در سطح استان و تولید نشریه، بروشور، اپلیکیشن و اطلاعیه با موضوعات مختلف مصرف بهینه آب بوده است.

وی با اشاره به تاثیر ورود مهندسان کشاورزی به‏ طور عملی در بحث تولید در توسعه و اقتصادی کردن بخش کشاورزی، اظهار داشت: برابر دستورالعمل استقرار شبکه ترویج از سال 86 تاکنون شرکت‏‌های فنی و مهندسی کشاورزی با عضویت فارغ‌‏التحصیلان این بخش ساماندهی شده و در مراکز دهستان‏ها مستقر هستند.

مدیر هماهنگی ترویج‏ کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‏ غربی گفت: با توجه به ساختار موجود کمیته‌‏های اجرایی شهرستان و کمیته اجرایی استان که دبیر آن ترویج است، به امورات مربوط به شرکت‌‏ها همراه با سازمان نظام‏ مهندسی پرداخته و در این راستا با همکاری شرکت‏‌های مذکور در سطح دهستان‏‌ها فعالیت‌‏های زیادی صورت گرفته است.                    

وی بیان کرد: در سال 1395 تعداد 35 مورد سایت الگویی جامع تولیدی - ترویجی در 17 شهرستان استان اجرا شده‏ که به ‏دلیل کمبود و گاهی نبود اعتبار و سایر امکانات و تجهیزات امکان توسعه وجود ندارد.

منبع/فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار