کاربران اینترنت در هرمزگان مدتهاست از کُندی سرعت و قطع گاه و بیگاه آن در عذاب هستند و ابراز نارضایتی های عمومی و رسانه ای نیز تاکنون هیچ اثری نداشته اما یکی از نکات عجیب در این ماجرا، قربانی شدن مداوم این کاربران در جنگ تیغه های بولدوزر و فیبر نوری است.
کد خبر: ۳۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱ 26 May 2015
 به گزارش تابناک - جزیره، کاربر مشغول ارسال خبر، عملیات بانکی، خرید اینترنتی کالا، دانلود مقاله از پایگاه های معتبر علمی، گفت وگوی تصویری با دوستان خود یا مرور اخبار روز جامعه است که به ناگهان با قطعی اینترنت روبه رو می شود از آنجایی که بارها برای این موضوع به خدمات دهندگان اینترنتی تماس گرفته و شنیده مشکل از زیرساخت و استانی است دیگر پیگیر موضوع نمی شود چون می داند نتیجه ای نگرفته و باید به انتظار بنشیند.
 
این حکایت هر هفته و هر ماه ایتنرنت در استانی است که به عنوان مرکز ورود و خروج کالا در کشور شناخته می شود و بزرگترین بندر تجاری ایران در آن واقع شده است.
 
مسوولان علت قطعی اینترنت را حفاری های مجاز و غیر مجاز در مسیر عبور فیبر نوری اعلام می کنند که البته گاهی در استان هرمزگان و گاهی در استان های دیگر روی می دهد.
 
برخی از کاربران اینترنت در هرمزگان می گویند: کُندی و قطعی اینترنت آن قدر تکرار شده که اگر روزی اینترنت اختلالی نداشته باشد باید جشن گرفت.
 
مسوول امور رسانه منطقه شش عملیات انتقال گاز کشور در خصوص اختلال های اینترنتی می گوید: با توجه به وابستگی بسیاری از فعالیت های شغلی و روابط متقابل انسان ها به اینترنت زمانی که این شاهراه ارتباطی قطع می شود اعصاب انسان به هم می ریزد.
 
اسماعیل زنگنه ادامه می دهد: اختلال های اینترنتی از بُعد اقتصادی برای شرکت ها و پیمانکاران خساراتی به همراه دارد زیرا ممکن است موجب لغو قراردادهای کاری، نارضایتی مشتریان و از دست رفتن فرصت های مالی برای فعالان اقتصادی شود.
 
مسوول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این خصوص می گوید: به مرور در حال تطبیق دادن خود و عادت کردن با شرایط نامناسب ارتباطات اینترنتی هستم.
 
مرتضی نعمت اللهی اختلال های اینترنتی را با کلافگی ناشی از نبود برق در اوج گرمای بندرعباس مقایسه کرده و ادامه می دهد: امروزه بسیاری از فعالیت ها به اینترنت وابسته شده که قطع آن می تواند خسارت هایی به افراد و سازمان ها وارد کند.
 
یک روزنامه نگار نیز می گوید: هیچ مرجعی پاسخگوی وضعیت نامناسب اینترنت استان نیست و مسوولان خود را نه به مردم و نه به رسانه ها پاسخگو نمی دانند.
 
علی نظری خاطر نشان می کند: یک خط اینترنت با سرعت معین را بین 10 نفر به اشتراک می گذارند و پاسخگوی کیفیت پایین آن نیز نیستند.
 
یک دانشجوی دانشکده کشتی سازی دانشگاه امیرکبیر نیز در این خصوص می گوید: دانشجو برای انجام تحقیق ها و استفاده از مطالب علمی موجود در پایگاه های علمی و دانشگاهی به اینترنت نیاز دارد ولی با وضعیت موجود اینترنت هرمزگان تهیه این مقاله ها و مطالب با کُندی انجام می شود.
 
اسحاق عسکری ادامه داد: بسیاری از فعالیت های اداری دانشجویان مانند ثبت نام و انتخاب واحد و تعیین کلاس نیز به صورت اینترنتی انجام می شود که اختلال در این شبکه ارتباطی گاه موجب فرصت سوزی های غیرقابل جبرانی می شود.
 
مدیر کل تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی جنوب شرق کشور در خصوص اختلال های اینترنتی در هرمزگان می گوید: گاهی علت قطعی ها حفاری هایی است که توسط پیمانکاران شرکت های مختلف انجام می شود.
 
محسن قاسمی ادامه می دهد: این امر موجب وارد شدن خسارت های زیادی به شبکه زیرساخت های ارتباطی شبکه دیتا در کشور و استان هرمزگان می شود.
 
وی اضافه می کند: برای آنکه بتوان از تکرار چنین مواردی جلوگیری کرد باید قانونی جهت دریافت خسارت ناشی از قطع ترافیک دیتا در کشور تهیه شود زیرا اکنون چنین قانونی وجود ندارد.
 
وی اشاره می کند: مبنای محاسبه خسارت هایی که از قطعی اینترنت به اپراتورها و کاربران وارد می شود بابد بر مبنای ترافیک از دست رفته باشد در صورتی که اکنون خسارت های فیزیکی محاسبه می شود.
 
رییس شرکت ارتباطات زیرساخت هرمزگان نیز وجود اختلال های اینترنت در استان را تایید کرده و می گوید: دو ماه از سال گذشته و در این مدت دو مورد قطعی فیبر نوری در استان گزارش شده که علت آن حفاری شرکت های پیمانکار در حریم فیبر نوری بوده است.
 
حسین محمدی پور افزود: شرکت ارتباطات زیر ساخت، نقشه مسیرهای فیبرنوری را در اختیار اداره و نهادهایی که پروژه های عمرانی استان را اجرا می کنند قرار داده ولی در برخی مواقع پیمانکاران توجهی به حریم فیبرنوری نمی کنند.
 
وی ادامه می دهد: حتی اگر نقشه مسیرهای فیبر نوری وجود نداشته نباشد، تیرک های شناسایی مسیر عبور خط فیبر نوری مشخص است و می توان بر اساس آنها از حریم این خطوط ارتباطی فاصله گرفت.
 
وی ابراز می کند: از سوی دیگر گشت های فیبر نوری شرکت ارتباطات زیرساخت با حضور در منطقه عملیاتی شرکت ها و نهادها به آنها در مورد خطر قطع فیبر نوری هشدار می دهند.
 
محمدی پور خاطر نشان می کند: مدتی پیش فیبر نوری مسیر بندرعباس میناب به دلیل توجه نکردن به حریم آن و نادیده گرفتن هشدارها توسط یکی از پیمانکاران راه و شهرسازی قطع شد که اینترنت بخشی از استان را با اختلال مواجه کرد.
 
وی یادآور شد: در زمان حاضر هزینه خسارت های فیزیکی از کسانی که فیبر نوری را قطع می کنند دریافت می شود ولی قانونی برای دریافت خسارت قطعی ترافیک وجود ندارد.
 
به گفته وی اگر چنین قانونی وجود داشته باشد کسی جرات قطع کردن خط فیبر نوری را نخواهد داشت زیرا در آن صورت باید خسارت میلیاردی بپردازد.
 
رییس شرکت ارتباطات زیرساخت در هرمزگان ادامه داد: میزان ریالی خسارت ترافیک از دست رفته به دلیل قطعی مسیر فیبر نوری را می توان با محاسبه مدت زمان قطعی و ظرفیت مسیر محاسبه کرد.
 
محمدی پور یادآور شد: به شرکت ها، اداره ها و مراکزی که دارای حجم بالای ترافیک دیتا هستند مانند بندر شهید رجایی از چند مسیر ارتباط دهی می شوند تا هنگام قطعی یک مسیر از مسیرهای دیگر به شبکه اینترنت یا اینترانت دسترسی داشته باشند.
 
یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در این خصوص می گوید: شبکه اینترنت کشور و استان به صورت یک رینگ (چرخه)است که هر استان، شهر و منطقه از چند مسیر به اینترنت و شبکه دیتا متصل می شود.
 
مهدی پرَانداخ اضافه می کند: بروز قطعی اینترنت در هر منطقه استان به این بستگی دارد که از کدام مسیر این مشکل ایجاد شده است و هر چند بخشی از ترافیک دیتا بازسازی می شود اما 30 تا 40 درصد آن از دست می رود.
 
این بازنشسته شرکت ارتباطات زیر ساخت یادآور شد: میزان خسارت های وارده زیرساخت های ارتباطی به صورت فیزیکی (هزینه خرید فیبر نوری و نصب وسایل آسیب دیده) برآورد می شود.
 
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان نیز در این باره می گوید: هر شرکت و اداره دولتی که بخواهد عملیات عمرانی در بین راه ها انجام دهد باید از این اداره کل مجوز گرفته و تعهد نامه محضری دهد که هنگام اعلام اداره کل راه و شهرسازی نسبت به جابه جایی تاسیسات خود اقدام می کند.
 
علی علیزاده ادامه می دهد: این اداره کل هنگامی که پروژه عمرانی در حریم فیبر نوری قرار می گیرد از شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات استان می خواهد نسبت به جابه جایی خط فیبر نوری اقدام کنند که در غیر این صورت خود باید جبران کننده خسارت ها وارده باشد.
 
به نظر می رسد تا زمانی که هماهنگی لازم بین اداره های انجام دهنده خدمات عمرانی با شرکت ارتباطات زیر ساخت هرمزگان به عنوان متولی توسعه زیرساخت های اینترنت در استان ایجاد نشود کاربران اینترنت همچنان باید شاهد اختلال هایی باشند که وقت و هزینه های آنها را به هدر می دهد و نبود قانونی در خصوص دریافت خسارت ترافیک از دست رفته نیز مزید بر علت شده است.
 
در این بین کاربران بیش از همه ضرر می کنند، زیرا شرکت های خدمات دهند اینترنت نسبت به جبران مدت زمان از دست رفته آنها خود را متعهد نمی دانند.
 
حجت الاسلام حسن نعیم آبادی به عنوان یک کارشناس دینی در این باره توضیح داد: از نظر شرعی شرکت های ارائه دهنده اینترنت باید بر اساس قرارداد تنظیم شده ارزش مدت زمان قطعی اینترنت را محاسبه کرده و ارزش آن را به کاربر بپردازند یا اینکه مدت از دست رفته را جبران کنند.
 
به نظر نمی رسد جنگ بین تیغه های تیز بولدُزر و فیبرنوری پایانی داشته باشد ولی باید تدبیری اندیشیده شود که خسارت های ناشی از قطعی فیبرنوری به گونه ای برای کاربران اینترنت جبران گردد تا مرهمی باشد بر زخم کاربران اینترنت به عنوان قربانیان این جنگ بدون پایان.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار