هرساله با ورود به فصل های سرد سال نقاطی که از نعمت گاز شهری برخوردار نیستند با کمبود گاز مایع مواجه می شوند و عمده متضرران کمبود گاز مایع، شهروندان و ساکنین بخش‎ها و روستاهای اطراف شهرها است
کد خبر: ۳۵۳۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶ 01 January 2017

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز, هرساله با ورود به  فصل های سرد سال نقاطی که از نعمت گاز شهری برخوردار نیستند با کمبود گاز مایع مواجه  می شوند و عمده متضرران کمبود گاز مایع، شهروندان و ساکنین بخش‎ها و روستاهای اطراف  شهرها است، چرا که برای تأمین حرارت لازم جهت پخت و پز و گرم کردن آب سرویس بهداشتی و حمام خانه مجبورند از گاز مایع به عنوان مهمترین منبع سوختی استفاده کنند.کمبود گاز و همچنین ایجاد بازار سیاه فروش گاز مایع هر روز بر مشکلات مردم بویژه شهروندان و ساکنین مناطق مرزی می‎افزاید که هر کپسول گاز هم اکنون با قیمت هشت تا ده هزار تومان در بازار سیاه به مردم عرضه می‎شود و نکته قابل توجه اینکه مردم نیز برای رفع نیاز خود مجبور به استفاده از این کپسولها هستند و این مسئله موجب نارضایتی تعداد زیادی از ساکنان این مناطق شده است.

تامین گاز مایع دغدغه روستانشینان

یکی از ساکنان روستاهای اطراف شهرستان ارومیه با بیان اینکه از نعمت گاز محروم است، توضیح داد: روستاهای تابعه شهرستان ارومیه در مناطق کوهستانی و سرد سیر واقع هستند و مردم این بخش در فصول سرد از برودت شدید هوا به دلیل تغییر ساختار منازل مسکونی همواره رنج می‎برند و بخش قابل توجهی از درآمد آنها صرف تأمین سوخت خانواده‎ها و هزینه‎های آن می شود که این امر به معیشت مردم منطقه صدمه وارد کرده و سرمایه‎های اندوخته مردم را به هدر می‎دهد و در نهایت منجر به مهاجرت بسیاری از مردم منطقه به شهرها و خالی شدن روستاها شده است.

 

«محمد نباتی» ادامه داد: غالب مردم این منطقه برای تأمین سیستم گرمایش در فصلهای سرد سال، از بخاریهای نفتی و در سایر فصول و بصورت روزمره برای تأمین حرارت لازم جهت پخت و پز ، حمام و سرویس های بهداشتی و گاهی برای تأمین سوخت اتومبیل خود از سیلندرهای گاز مایع استفاده میکنند و مسئله تأمین نفت و گازمایع و ذخیره آن بعنوان یکی از دغدغه های همیشگی مردم تبدیل شده است.

وی با ابراز اینکه در برخی مواقع توزیع سیلندرهای گاز به مدت مدیدی دچار مشکل میشود، اظهار کرد: در این مدت سودجویان اقدام به راه اندازی بازار سیاه میکنند و گاهی نیز این وضعیت بیش از یک ماه ادامه پیدا می کند و  زندگی مردم به مشکل می افتد.

کنترل و نظارت بیشتر برتوزیع گاز مایع در استان

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی درباره مشکلات موجود در این زمینه، گفت: ارائه  نشدن گاز مایع از طرف پالایشگاه تبریز که به تازگی به دلیل تعمیرات از مدار خارج شده و مقرون به صرفه نبودن کرایه حمل و نقل و تأمین سوخت مایع از سایر استان ها و شهرستان ها دو عامل اساسی تأثیرگذار بر وضعیت کنونی گاز مایع است.

«سلیمان علیزاده» ادامه داد: چندی پیش به دلیل همین موضوع با کمبود گاز مایع مواجه شده بودیم ولی هم اکنون درا این زمینه کمبودی نداریم.

وی با اشاره به آغاز طرح نظارتی بر گاز مایع در استان، اظهار کرد: این طرح بر روی توزیع کاروانی گاز در مناطقی که از گاز شهری محروم هستند اعمال می شود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و افزایش تقاضای عمومی برای گاز مایع، توضیح داد: با توجه به این وضعیت لزوم کنترل و نظارت بیشتر بر وضعیت شرکت های گاز و پیمانکاران توزیع کننده آن و به منظور طرح تشدید بازرسی و جلوگیری از هرگونه کمبود، عرضه خارج از شبکه، افزایش غیرمنطقی قیمت ها و لزوم عرضه گاز به مصرف کننده واقعی، طرح نظارتی اجرا می شود.

مبارزه شدید با سود جویان و تعطیلی واحدهای غیر مجاز

علیزاده ادامه داد: هم اکنون برخی سودجویان درصدد سوء استفاده از کمبود گاز مایع هستند که از این کار جلوگیری می شود و از سوی دیگر خوشبختانه تاکنون هیچ تماسی از سوی خانوارها مبنی بر نرسیدن گاز مایع از سوی شرکت های گاز به این اداره نشده اما متاسفانه برخی ها دست به مصرف نامتعارف زده و به صورت مازاد می کنند.

وی درباره تخلفاتی که در این زمینه شده است اظهار کرد:  در روزهای گذشته با توجه به کمبودهایی در زمینه گاز مایع به دلیل تعطیلی پالایشگاه های مبدائی که مشغول اورهال کردن تعمیرات سالانه بودند،برای حل این مشکل واحدی که به خودروها به صورت غیرمجاز گاز می فروخت تعطیل و 100 کپسول واحدی که گاز را به صورت آزاد به فروش می رساند مصادره شد.

این مقام مسئول افزود: در بازرسی های انجام شده 500کپسول خارج از چرخه توزیع کشف شده و  رانندگان و توزیع کنندگان پس از معرفی به تعزیرات حکومتی جریمه شده و همچنین کپسول ها نیز مصادره  شده اند.

به گفته علیزاده به مدیران شرکت های گاز مایع تذکرات لازم داده شده است که سهمیه را به مووقع جذب و توزیع کنند.

وی با اشاره به قیمت کپسول های گاز تصریح کرد: هم اینک براساس نرخ مصوب،قیمت کپسول 11 کیلویی خانوار پنج هزار و 900 تومان بوده  که بطور معمول 6هزار تومان معامله می شود و هیچ افزایشی  قیمتی نداشته است.
منبع باریش نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار