مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان‌شرقی خبر داد
مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان‌شرقی از جمله خطرات خشکی این دریاچه را بروز طوفان‌های نمکی اعلام کرد و گفت: ریزگردها می‌توانند تا شعاع 500 کیلومتری حرکت کرده و در حدود 14 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار دهند.
کد خبر: ۳۴۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰ 22 December 2016

 خلیل ساعی ظهر امروز در نشست گردهمایی نویسندگان کتاب کودک و نوجوان، حول محور دریاچه ارومیه که با حضور مشاور سازمان محیط زیست کشور و  معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان اینکه در دو سال گذشته گام‌های زیادی در بحث دریاچه برداشته شده است، اظهار داشت: 27 شهریور سال گذشته تراز دریاچه در وضعیت بدی قرار داشت و در 4 مهرماه 1270.05 بود، بر اساس اقداماتی که انجام شد در عرض 8 ماه تراز دریاچه حدود یک متر بالا آمد و به رقم 1271.15 رسید.

وی افزود: با توجه به اینکه بحث تبخیر و گرما یکی از تهدیدات بزرگی است که دریاچه را تهدید می‌کند، 15 آذر ماه تراز دریاچه 1270.46 رسید.

ساعی اضافه کرد: خوشبختانه بارش‌هایی که داشته‌ایم و اقداماتی که دستگاه‌ها انجام دادند در حال حاضر تراز دریاچه به 1270.55 رسیده، یعنی در بازه زمانی 10 روز گذشته با توجه به نزولات آسمانی و بحث لایروبی و هدایت آب‌ها به سمت پیکره دریاچه تراز دریاچه به رقم 1270.55 رسید.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: امید داریم در اثر بارش‌ها و اقدامات دولت و دستگاه‌ها تراز دریاچه را بر اساس پیش بینی ها جلو ببریم، البته در کنار همه کارهای عمرانی، اقدامات فرهنگی در حوزه مصرف بهینه آب یکی از کارهای بزرگی بوده که انجام شده است.

ساعی، خاطرنشان کرد: امروز اگر بخواهیم دریاچه ارومیه را احیا کنیم باید همه دست به دست هم بدهیم و هر کسی به اندازه وسع خود برای نگین آذربایجان قدم بردارد.

وی ادامه داد: عدم موفقیت در احیای دریاچه، طوفان ریزگردهای نمکی تا شعاع 500 کیلومتر خطرآفرین خواهد بود، برهمین اساس نیازمند این هستیم که همه کسانی که کشورمان را دوست دارند در احیای دریاچه ما را کمک کنند.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا به آنچه در سال 1402 لحاظ شده یعنی رسیدن به تراز 1274.1 برسیم و وجود 14.5 میلیارد متر مکعب آب در آن و اینکه آرتمیا به عنوان یک جانداری که بتواند به حیاط خود به راحتی ادامه داده و تکثیر شود و زینت بخش دریاچه باشد،تلاش کرده و بتوانیم با همکاری همه افراد جامعه دریاچه را احیا کنیم.

وی بیان کرد: ستاد احیای دریاچه کارهای مطالعاتی خود را در بازه زمانی 6 ماه توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام داده و حدود 550 نفر از کارشناسان داخلی و 50 نفر از افرادی که یا تحصیلکرده کشورهای خارجی هستند یا به نحوی ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند مطالعات انجام و حدود 27 راهکار مشخص شده و امروز سرلوحه کار ستاد دریاچه قرار گرفته است.

ساعی، خاطرنشان کرد: تا سال گذشته اعتبارات خوبی تامین شده و برای سال جاری نیز در برنامه کار خود دارد و رقمی را تخصیص داده و امید است پایان سال نیز بر اساس برنامه‌ای که پیش‌بینی شده تامین شود تا سال 1402 به اهداف مشخص شده برسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :