رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس گفت: دولت بودجه سال 96 را در حوزه مختلف واقع بینانه تدوین کرده و امیدواریم که بتوانیم در سال آینده شاهد رشد بیشتر صادرات غیرنفتی باشیم.
کد خبر: ۳۴۴۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹ 17 December 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، حسین هاشمی تختی عصر امروز در جمع شماری از فعالان علمی و دانشگاهی استان هرمزگان اظهار کرد: بهترین راه برای توسعه کشور توجه به نسل جوان و ظرفیت‌های آنان برای انجام امور مختلف و بهره‌مند شدن از این قابلیت‌ها برای پیشرفت کشور است که ما در این زمینه دچار غفلت‌هایی هستیم.
 
 
وی افزود: رشد کمی دانشگاه‌های کشور در طول دو دهه اخیر موجب شده تا شمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما افزایش زیادی پیدا کند اما به همان نسبت بازار کار جدید در کشور برای ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان خلق نشده و لذا شاهد بیکاری جوانان تحصیل‌کرده‌ای هستیم که برای تربیت آنان در رشته‌های تخصصی، هزینه زیادی از سوی خانواده‌ها و از سوی دولت صورت گرفته است.
 
رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس با بیان این که رشد هر کشوری در گرو بهره‌مندی مطلوب از نیروی انسانی خویش است، اضافه کرد: برنامه‌ریزی مناسب برای نیروی انسانی خلاق و کارآمد می‌تواند درهای فراوانی را به سوی یک جامعه گشوده و بسیاری از نیازهای آن را رفع کند و ما در این زمینه با غفلت‌هایی همراه بوده‌ایم که باید آن را به سرعت جبران کنیم.
 
هاشمی تختی یکی از معضلات اصلی کشور ما را وابستگی به نفت و اتکای به درآمدهای نفتی دانست و خاطرنشان کرد: جهت‌گیری کلی نظام با تدابیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در کاهش سهم درآمدهای نفتی از بودجه کل کشور موجب شده که اکنون وابستگی بودجه به نفت به کمتر از 37 درصد برسد که باید سال به سال این میزان را نیز کاهش دهیم.
 
وی درباره تلاش دولت‌های مختلف برای کاهش بیکاری در کشور نیز گفت: نسبت جمعیتی ما به گونه‌ای است که به ناگاه شمار افراد جوان تحصیل‌کرده افزایش یافته است اما فرآیند تولید شغل به کندی پیش می‌رود و دانشگاه‌های ما نیز نتوانسته‌اند رشته‌هایی با قابلیت خوداشتغالی و کاربردی در اختیار جوانان قرار دهند و اکنون اکثر جوانان منتظر مشاغل دولتی هستند.
 
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندرخمیر در خانه ملت تأکید کرد: راه مهار بحران اشتغال در کشور ما توسعه خوداشتغالی و ایجاد امکان اشتغا‌ل‌آفرینی در قالب‌های مختلف از سوی جوانان است به طوری که بتوان هزینه تولید شغل را در کشور کاهش داد و در عین حال برای شمار بیشتری از جوانان شغل ایجاد کرد.
 
وی وجود حتی یک درصد آمار بیکاری را مایه خسران و آسیب به جامعه دانست و عنوان کرد: نباید هیچ جوانی در کشور بیکار باشد بلکه باید هر جوانی در هر منطقه از ایران در خدمت به توسعه و پیشرفت کشور قرار گیرد و برنامه‌ریزی برای این مهم بر دوش دولت و مجلس است که گره از زندگی خانواده‌ها باز کنند و ما در برنامه ششم توسعه که اکنون در مجلس در حال بررسی است تأکید فراوانی بر موضوع اشتغال‌آفرینی و ایجاد گشایش در جامعه در حوزه اشتغال داشتیم و امیدواریم احکامی به تصویب می‌رسد، سبب بهبود وضعیت اشتغال در کشورمان شود.
 
هاشمی تختی در همین زمینه تصریح کرد: برخی بخش‌های پراشتغال در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته است. به عنوان نمونه در بسیاری از کشورها سهم اشتغال بخش گردشگری به اندازه‌ای بالا است که از هر 3 نفر یک نفر در حوزه گردشگری مشغول کار است اما بدلیل بی‌توجهی ما به موضوع گردشگری و بالا بودن هزینه‌ها در این بخش، عملا از مزایای این حوزه محروم مانده‌ایم و یا سهم بسیار اندکی از آن داریم.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس، جهت‌گیری بودجه سال 96 کشور که هفته گذشته به مجلس تقدیم شد را مثبت و در راستای توسعه، عمران و اشتغال‌آفرینی در کشور دانست و گفت: نگاه واقع‌بینانه‌ای در مورد قیمت نفت را در بودجه سال آینده شاهدیم اما باید تلاش کنیم تا از خام فروشی نفت فاصله بیشتری بگیریم و محصولات نفتی و مواد پالایشگاهی و پتروشیمی را به خارج صادر کنیم چرا که ارزش آن حداقل 3 تا 7 برابر فروش نفت خام به ازای هر بشکه است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار