در حالیکه بسیاری از منقدین برگزاری همایش های مختلف را برای حال دریاچه ارومیه مفید نمی دانند آخرین نمونه آن در نقده برگزار شد.
کد خبر: ۳۳۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸ 10 May 2015

به گزارش اروم نیوز به نقل از سولدوز خبر، اولین همایش احیای دریاچه ارومیه که با حضور استاندار، ائمه جمعه نقده و اشنویه، نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، فرماندارن این دو شهر و سخنگوی ستاد احیاء دریاچه ارومیه در یکی از تالارهای نقده با حضور بیش از 1500 مدعو برگزار شد بازتاب های مختلفی در رسانه ها داشت.

سایت استانداری آذربایجان غربی با انتشار متن سخنرانی هادی بهادری رئیس استانی ستاد احیاء دریاچه ارومیه نوشته است: "خشکی دریاچه ارومیه پیامد های بسیار سوء در سلامت انسانها و محیط زیست اطراف دریاچه ارومیه دارد و در وقوع آن عامل انسانی بیش از ۵۰ درصد سهم داشته است."

بهادری کاهش 40درصدی مصرف آب برای احیاء دریاچه ارومیه را ضروری عنوان کرد.

عیسی کلانتری دبیر ستاد احیا دریاچه ارومیه قبلا، این کاهش مصرف آب را اینطور تشریح کرده بود: هدف اصلی این ستاد حفظ وضعیت موجود دریاچه ارومیه تا دو سال آینده است که اگر این اتفاق بیافتد با اتصال رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود و آجی چای تبریز به هم و کاهش آب مصرفی کشاورزی، هر سال هشت درصد و تا پایان پنج سال آینده 40 درصد دریاچه ارومیه به وضعیت اکولوژیک باز خواهد گشت.

به گفته معاون امور عمرانی استاندار، از 77 مصوبه ستاد ملّی احیاء دریاچه ارومیه 40 مصوبه به استان آذربایجان غربی مربوط است که برای آنها 258 میلیارد تومان تخصیص یافته و از این مقدار 158 میلیارد تومان برای تکمیل سامانه انتقال آب از جنوب دریاچه و 100 میلیارد تومان نیز در قالب پروژه های اجرایی به دستگاههای متولی در استان برای اجرای 14 پروژه بزرگ عمرانی پرداخت شده است.

خبرگزاری مهر هم با اشاره به برگزاری این همایش در نقده از زبان استاندار آذربایجان غربی نوشت: فضای امنيتی كه در گذشته در خصوص موضوع درياچه اروميه مطرح بود امروز کاملا از بین رفته و ما شاهد هستيم كه در همه جای كشور، همايش ها و گردهمايی هاي مختلفی برای احيای درياچه اروميه برگزار مي شود.

همچنین بینانیوز از زبان قربانعلی سعادت، خشک شدن دریاچه ارومیه را فرصتی ارزیابی کرد باید از آن در جهت تغییر الگوی کشاورزی از سنتی به مدرن، ایجاد اشتغال جایگزین و رونق اقتصادی در استان بهره برد.

خبرگزاری خانه ملت نیز با پوشش سخنان عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی از قول وی نوشت: امروزه در جهان استفاده از آبهای زیرزمینی حدود ۷ الی ۸ درصد است اما در ایران این میزان به 75 درصد می رسد یعنی رویکرد ما در ایران در استفاده از آب بر مبنای مولفه های توسعه پایدار نیست.

واحد مرکزی خبر نیز با پوشش این نشست، با اشاره به سخنان دکتر عرب سخنگوی ستاد احیاء دریاچه ارومیه آورده است: وی در این همایش با تشریح وضع کنونی و عواقب ناخوشایند خشکی دریاچه و آخرین اقدامات صورت گرفته ستاد احیا، با تاکید بر مشارکت عمومی بخصوص کشاورزان منطقه در پیشبرد برنامه های احیا ابراز امیدواری کرد دریاچه ارومیه در بازه زمانی تعریف شده طبق مطالعات دقیق به ترازاکولوژیک مورد هدف برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار