به دلیل سیاست های نادرست دستگاههای مسئول در حمایت از تولید،باغداران مشگین شهری مجبور به ریشه کنی درختان سیب شدند.
کد خبر: ۳۲۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ 01 November 2016

به گزارش تابناک اردبیل، در حالی که باغداران مشگین‌شهر بعد از زحمات طاقت‌فرسا محصول تولید شده سیب خود را به قیمت نازل و نصف قیمت تمام شده محصول به فروش رساندند، از روی ناراحتی و نشان دادن اعتراض خود به این وضعیت رکود با اره به جان درختانشان افتادند تا با قطع این درختان چوب آن را به کارخانه‌های چوب‌بری شمال کشور ارسال کنند.
 
از آغاز این کار اعتراض‌آمیز ۱۰ هزار تن چوب درختان سیب به مقصد شمال کشور بارگذاری شده و همچنان این کار به شکل عجیبی ادامه دارد.
 
مشگین‌شهر که در تولید ۳۵۰ هزار تن محصول سردرختی سرآمد تولید میوه در استان اردبیل است، در تولید سیب از نوع سیب سرخ طعم‌دار با مزه خاص شهرت ملی و حتی جهانی دارد به طوری که در دهه ۸۰ صادرات سیب به کشورهای حاشیه خلیج فارس رونق خاصی داشته اما امروزه به جای مشتریان سیب، اره برقی به جان این درختان افتاده تا آنها را از ریشه و بن نابود کند.
 
باغداران منطقه در حالی که با اعتراض به قیمت پایین محصولشان حتی فروش کمتر از ۶۰۰ تومان گله‌مند این اوضاع بودند، اعلام کردند که بهتر است به جای تولید سیب از قبل فروش چوب این درختان درآمدی برای خودمان کسب کنیم.
 
حسن روحانی رئیس‌جمهوری پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری انقلاب، دستور تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت را صادر کرده و به گفته مسئولان دولتی این ستاد در استانها نیز فعال است!
 
حال باید از رئیس جمهور و مسئولان عالی اجرایی در استان اردبیل پرسید که وضعیت کنونی باغداران مشگین شهر که به دلیل فروش نرفتن محصول تولیدی خود مجبور به قتل عام درختان میوه خود شده اند، چه نسبتی با وظایف دولت در حمایت از کشاورزان و باغداران دارد؟ براستی مباشر، معاون و شرکای این قتل عام چه مستقیم و چه به تسبیب چه کسی و کسانی است؟

امید است مدعی العموم به واسطه مسئولیت هایی که دارد به موضوع ورود کرده و تقصیر و قصور احتمالی دستگاههای ذیربط را از منظر وظایف و مسئولیت های حاکمیتی مورد رسیدگی قرار دهد و خسارت های فراوان ناشی از سیاستگزاری های غلط به کشاورزان را احقاق کند.
 
 
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
مدیر تابناک با تشکر و سپاسگزاری از انعکاس مشکلات کشاورزی استان انتظار داریم همانطوریکه مسایل و مشکلات را در راستای وظایف مطبوعاتی اطلاع رسانی می نمایددر ارتباط با سایر مشکلات کشاورزی از جمله بیمه کشاورزی،قیمت پایین سیب زمینی و آفت زدگی سیب زمینی تولید شده در بعضی از قسمت های مزارع سیب زمینی،خسارت ناشی از شیوع بیماری تب بر فکی در چندماه اخیر،مخاطرات کشتار غیرمجاز وغیر بهداشتی دام و طیور در بعضی از شهرستان ها، تاثیربازپرداخت نشدن به موقع مطالبات گندمکاران،تعطیلی تعدادی از واحدهای دامپروری و مرغداری تخمگذار و گلخانه ها،انباشته شدن کدو تنبل ها در مزارع مشگین،اعتراض امام جمعه مشگین به توزیع سموم غیرمجاز،انتقاد شدید امام جمعه پا رس آباد از وزیر جهادکشاورزی به جهت عدم حضور وزیر جهادکشاورزی برای بررسی مشکلات کشاورزان پارس آباد،عدم استفاده از نیروی بومی علیرغم مختص بودن نیروی بومی در اداره جهاد کشاورزی در یکی از معاونت ها، تذکرات پی درپی نمایندگان استان به وزیر جهادکشاورزی،عدم استفاده از نیروهای با تجربه جهادکشاورزی و در حاشیه قراردادن آنها،تلفات ماهی ها در سد های یا مچی و شورابیل ناشی از مشکلات مدیریتی در جهادکشاورزی استان می باشد ؟ یا مشکلات کشاورزی ناشی از مشکلات د رسطح ملی بوده که کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار داده است؟ و اگر مشکلات ناشی از مدیریت در جهادکشاورزی استان بوده در این صورت باید مسئول ارشد استان و نمایندگان استان تغییرات لازم را در مدیریت کشاورزی استان بپذیرند و راه بر ای انجام آن هموار سازند در غیر این صورت تاوان مشکلات کشاورزی استان را دولت و کشاورزان پس خواهند داد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
دولت باید قصاص شود در این ماجرا. پیدا کردن بازار خارجی برای سیب این قدر سخته؟
هر اداره دولتی میری یک مدیرعامل است با ده تا معاون و سی تا مدیر دیگه اینا کارشون چیه پس ؟
البته یک عده معدود کارشان درستو بیست است ولی در راس کار نیستند
امید است از این وضعیت نجات پیدا کنند کشاورزان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
وقتی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل در جلسه ای درسطح ملی خوابش برده بود و کسی بازخواست نکردو حتی خودش هم عذرخواهی نکردلذا این مشکل هم سپری میشه وکسی قصاص نخواهدشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
سلام
همه کسانی که در انتصاب برخی مدیران ناکارامد دست دارند وبدتر اینکه با برملا شدن ضعف مدیر همچنان بر ادامه فعالیت وی نظاره میکنند مسوولند وباید قصاص شوند.از مسوولان وزارتخانه تا مسوولان استان وحتی نمایندگان محترم مجلس.

فاجعه مهمتر در رابطه با سیب زمینی رخ داده وگویا هنوز توجه جدی به آن نشده است....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار