کد خبر: ۳۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱ 05 May 2015

 دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: الویت اول ستاد احیا دریاچه ارومیه جلوگیری از ریزگردها و ایجاد آرامش برای مردم است.

عیسی کلانتری افزود: احیا دریاچه ارومیه به صورت دو مرحله کوتاه و بلندت مدت می باشد، که مرحله اول به صورت عملی از سه ماه پیش شروع و هدف از آن حفظ وضعیت موجود آب دریاچه ارومیه است.

وی ادامه داد: امسال تا پایان تیرماه زرینه رود به سیمینه رود در استان آذربایجان غربی به هم وصل خواهد شد و آجی چای واقع در شهرستان تبریز نیز به پیکره اصلی متصل می شود.

کلانتری اظهار کرد: بازسازی مناطق ریزگرد و احیا آن از طریق کشت گیاهان مختلف ، مالچ پاشی و تثبیت شن های روان داخل دریاچه از کارهای دیگری است که در برنامه کوتاه مدت انجام خواهد گرفت.

دبیر ستاد احیا دریاچه ارومیه افزود: هدف اصلی این ستاد حفظ وضعیت موجود دریاچه ارومیه تا دو سال آینده است که اگر این اتفاق بیافتد با اتصال رودخانه ها و کاهش آب مصرفی کشاورزی هر سال هشت درصد و تا پایان پنج سال آینده 40 درصد دریاچه ارومیه به وضعیت اکولوژیک باز خواهد گشت.

کلانتری با بیان اینکه آب اضافی از کشاورزان خریداری خواهد شد، گفت: سعی می شود ضمن پرداخت خسارت به کشاورزان با استفاده از روش های جدید آبیاری کاهش تولید نداشته باشیم.

وی از اختصاص 210هزار میلیارد ریال اعتبار به منظور احیا دریاچه ارومیه در سال جاری خبر داد و خاطر نشان کرد: تا کنون 180میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه تزریق شده و تا اتمام برنامه، 5/3میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.

فرماندار ملکان نیز در همایش احیا دریاچه ارومیه از اجرا نشدن کامل شبکه آبیاری در این شهرستان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه اجرای شبکه اصلی کانال آبیاری و اجرا نشدن کانال های فرعی موجب شده بخش زیادی از زمین های زراعی ملکان نتوانند از این آب بهره مند شوند.

جهانگیر اسکندرزاده بابیان اینکه پنج روستای ملکان در حاشیه دریاچه ارومیه قرار گرفته است، افزود: اجرای طرح های نوین آبیاری در الویت کاری این شهرستان است و در سال گذشته یکهزار هکتار از زمین های کشاورزی به آبیاری قطره ای مجهز و امسال نیز سه هزار هکتار تجهیز خواهد شد.

دریاچه ارومیه در 18 سال گذشته با مشکلات جدی کم آبی و کاهش تراز مواجه بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :