معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل از صادرات روزانه 700 تن سیب زمینی از این استان به کشورهای همسایه خبر داد.
کد خبر: ۳۱۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 16 October 2016
اصغر پرتوی در جلسه بررسی مشکلات صادرات سیب زمینی اردبیل گفت: هر سال به میزان قابل ملاحظه ای سیب زمینی تولیدی به صورت خام از استان خارج می شود و کارخانه های صنایع تبدیلی و تکمیلی در این زمینه باید راه اندازی و بستر صادرات این محصول به کشورهای هدف به ویژه جمهوری آذربایجان ، روسیه و داغستان فراهم شود.
 
او اظهار کرد: اردبیل در زمینه تولید سیب زمینی در سال های گذشته همواره رتبه های اول و دوم کشوری را به خود اختصاص داده و قطب فعال کشور در تولید این محصول است.
 
وی گفت: سیب زمینی تولیدی اردبیل از لحاظ کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی های تولیدی کشورهای اروپایی بوده و حتی از لحاظ محتویات آن نسبت به ارقام اروپایی برتر است.
به گفته او ، بر اساس آزمایش های تخصصی انجام شده از سیب زمینی های قابل عرضه در میادین میوه و تره بار تهران سیب زمینی اردبیل از لحاظ خوش خوراکی جزو بهترین برند سیب زمینی کشوری انتخاب شده و دلیل این انتخاب نیز به دلیل مصرف میزان کم کود نیترات در این محصول و ماندگاری و کیفیت بالای آن است.
 
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اردبیل نیز گفت: کشاورزان مخیر هستند هر محصولی را که برای آنها صرفه اقتصادی بالایی دارد را کشت و زرع کنند.
 
میرجمال الدین پور پیغمبر افزود: دولت نقش حمایتی ، هدایتی و نظارتی دارد و در حال حاضر خوشبختانه صادرات محصولات کشاورزی سازماندهی شده است.
 
او اظهار کرد: در زمینه سیب زمینی به عنوان یک محصول شبه استراتژیک باید قیمت تمام شده آن کاهش یافته و در عوض میزان تولید و راندمان در هکتار (واحد سطح ) افزایش یابد.
 
وی گفت: در چهار شهرستان سیب زمینی خیز استان برای اولین بار در منطقه نمین یک هزار و 350 تن بذر سیب زمینی با کیفیت بالا و استاندارد تولید شده و این مهم دغدغه بذر مورد نیاز سیب زمینی کاران را مرتفع خواهد کرد.
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان سیب زمینی نیز در این جلسه گفت: هزینه حمل سیب زمینی به جمهوری آذربایجان بالاست همین امر باعث می شود تا این کشور محصول خود را از کشور روسیه تامین کند.
 
عباد قضایی افزود: سیب زمینی ایران از لحاظ خوش خوراکی و بازار پسندی و ارزش غذایی به مراتب از کیفیت بالایی نسبت به سیب زمینی تولیدی سایر کشورها برخوردار است که ظاهری سیاه رنگ و خوش خوراکی پایین دارند.
 
او مشکل عمده ای که در صادرات این محصول به کشور همسایه وجود دارد را بالا بودن تعرفه های مالیاتی و صادراتی آن دانست.
 
غلامرضا میرزاحسینی ، مدیر سازمان تعاون روستایی استان اردبیل هم اظهار کرد: برای اولین بار دستگاه سورتینگ سیب زمینی در اردبیل با هدف ارائه خدمات حمایتی به سیب زمینی کاران را اندازی می شود.
 
او افزود: با استفاده این دستگاه می توان به طور همزمان سه کار مهم سورتینگ ، ضدعفونی و عقیم سازی و بسته بندی را انجام داد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار