حجت الاسلام والمسلمین قریشی:
بر اساس کلام الهی هر کس شعائر الهی را عظیم شمرد نشانه متقی بودن قلب او است.
کد خبر: ۳۰۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶ 05 October 2016
به گزارش تابناک آذربایجان غربی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی گفت: در زمان امام حسین (ع) اتفاقی افتاده بود که دین الهی به خطر جدی افتاده و در حال از بین رفتن بود که امام حسین (ع) حتی کودک شیرخواره خود را هم فدا کرد تا حقیقت چهره کفر و نفاق که لباس دین به تن کرده و به اسم دین به باورها حمله کرده و در حال تحریف حقیقت بودند، آشکار شود، امروز نیز شرایط چنین است و بر همین اساس رهبری مدام مردم را به بصیرت دعوت می‌کنند.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی در مراسم عزاداری سومین شب محرم با تسلیت این ایام، اظهار داشت: بر اساس کلام الهی هر کس شعائر الهی را عظیم شمرد نشانه متقی بودن قلب او است.
وی افزود: شعائر به معنای علامت و نشانه است، یعنی هر کس علامت و نشانه‌های خدای متعال را عظیم بشمرد معلوم است که در قلب او تقوا حاکم است، خدای متعال در قرآن کریم صفا و مروه را نشانه و علامت خود معرفی می‌فرماید یا قربانی کردن در مکه از شعائر الهی است.
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه جریان عزاداری اباعبدالله (ع) و زنده نگه داشتن نهضت ایشان از شعائر الهی و نشانه تقوا است، گفت: پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «در سمت راست عرش الهی نوشته شده است امام حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است»، راهنمایی با چراغ خیلی بهتر از علامت و نشانه است یعنی امام حسین (ع) علاوه بر علامت و نشانه بودن چراغی است که مسیر را روشن می‌کند.
وی با اشاره به این مسئله که هر کس شعائر الهی را از ذهن و زندگی خود حذف کند نشانه بدکاری و بدبختی اوست، ادامه داد: در ماه محرم و ایام عزای اباعبدالله هر عملی که خالصانه با هدف زنده نگه داشتن نهضت امام حسین (ع) انجام شود در نزد خدای متعال مأجور است چون شعائر الهی را عظیم شمرده است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی شکستن حرمت ماه محرم با هر عمل و روشی را توهین به این ایام و معصیت عنوان و اضافه کرد: عملی که توهین محسوب نشود اشکالی ندارد مثلاً در مورد عقد و ازدواج سؤال می‌پرسند از نظر شرعی اشکالی ندارد اگر صرف عقد خواندن و خواستگاری باشد اما اگر در حاشیه این مراسم اعمالی انجام دهد که نشان از بی‌توجهی به ایام عزای حسینی (ع) باشد مثلاً خانم‌ها زینت کرده و شادی کنند شاید در ایام عادی ضمن رعایت موازین شرعی بی‌اشکال باشد اما در ایام محرم خالی از اشکال نیست ولی اگر عقد و خواستگاری به مانند مهمانی‌های معمولی باشد اشکال ندارد.
وی ادامه داد: در دین هیچ جایی برای اصلاح نکردن سر و صورت با هدف عزاداری وجود ندارد و نظافت در ایام عزا به حد معمول از نظر شرعی اشکالی ندارد اما اگر غیرمتعارف باشد مثلاً خانمی در این ایام به قصد آرایش و خودنمایی به اصلاح می‌پردازد دو گناه مرتکب می‌شود که هم نامحرم او را می‌بیند و هم حرمت ماه محرم را نگه نداشته است.
امام‌جمعه ارومیه افزود: چرا در ماه‌های حرام دیه بیشتر می‌شود چون زمان و مکان ارزش دارد، فردی که در مکان‌های مقدس حرام انجام دهد مجازاتش بیشتر است، محرم هم همینطور است، اگر عملی که در ایام عادی اشکالی ندارد ولی در ایام محرم مردم به آن به عنوان حرمت‌شکنی نگاه کنند حرام و معصیت است، مثلاً اگر در این ایام یک نفر لباس قرمز بپوشد نشان از اهمیت ندادن به عزای حسینی (ع) بوده و توهین محسوب می‌شود.
وی به تشریح علل قیام امام حسین (ع) پرداخت و گفت: در جامعه اسلامی چه اتفاقی افتاد که مدت زیادی از رحلت پیامبر اسلام (ص) نگذشته بود به چنین شکلی فجیع و ظالمانه باید فرزندان او را در ظهر عاشورا قطعه قطعه کرده و اهل‌بیت (ع) ایشان را به مانند یک نامسلمان به اسارت ببرند، درحالی‌که پیامبر (ص) 23 سال در بین آنان به امر هدایت پرداخته و همگی شأن و مقام اهل‌بیت (ع) را می‌دانستند؟
استاد حوزه و دانشگاه ارومیه ادامه داد: چه عللی سبب شد که امام حسین (ع) خود و فرزندان خود را به قربانگاه بردند تا خود به شهادت رسیده و خانواده ایشان به اسارت گرفته شدند، حرکت امام حسین (ع) نشان می‌دهد که مسئله عادی نبوده است، اگر انحراف‌ها کم بود لازم به قیام نبود نشان می‌دهد که اوضاع خیلی تغییر یافته و از وضعیت عادی خارج شده بود که حضرت این چنین به میدان آمدند.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) این وضعیت را با قیام و وصیت‌نامه خود تشریح می‌کنند، افزود: حضرت فرمودند: «من نه از روی خودخواهی و یا برای خوش‌گذرانی و نه برای فساد و ستمگری از شهر خود بیرون آمدم؛ بلکه هدف من از این سفر، امربه‌معروف و نهی از منکر و خواسته‌ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت و قانون جدم، رسول خدا (ص) و راه و رسم پدرم، علی بن ابی‌طالب (ع) است.»
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی توضیح داد: اصلاح و افساد باید مساوی باشد یعنی هر اندازه که در جامعه افساد پیش آمده باید به همان اندازه اصلاح کرد، در زمان ایشان افساد به حدی رسیده بود که امام حسین (ع) باید هست و نیست خود را برای اصلاح آن صرف می‌کردند، چون اسلام در حال از دست رفتن بود و یا از دست رفته بود و نیاز به احیا داشت.
وی ادامه داد: سیره پیامبر (ص) این بود که مردم جاهلیت را از شرک به سمت توحید و از جهل به سمت علم و دانش سوق داده بودند و وقتی امام حسین (ع) می‌فرمایند هدفم اصلاح امت جدم هست یعنی امت از تعالیم پیامبر (ص) دور شده بودند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر مقدار آن به اندازه ترک معروف و شیوع منکر شدت پیدا می‌کند و اینکه امام حسین (ع) هست و نیست را به میدان آوردند نشان از به خطر افتادن کل دین است و در دین اسلام این نوع امر به معروف و نهی از منکر از هر عملی با ارزش‌تر است.
وی ادامه داد: امام علی (ع) می‌فرمایند: «و ما اعمال البر کلها و الجهاد فی سبیل‌الله عندالامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثه فی بحر لجی»؛ «نفثه» به قطره آبی می‌گویند که هنگام حرف زدن از دهان انسان به بیرون می‌پرد، حضرت علی (ع) این چنین جایگاه امربه‌معروف و نهی از منکر را معرفی می‌کند که ارزش آن با دیگر اعمال قابل قیاس نیست.
امام‌جمعه ارومیه با بیان اینکه در سال 61 هجری امام حسین (ع) شهید شده‌اند، 1377 سال از آن زمان گذشته است ولی یاد حسین (ع) در دل‌ها غوغا می‌کند، گفت: باید جایگاه امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه روشن‌شده و به این فریضه عمل کرد، متأسفانه ما حتی تذکر لسانی را هم تعطیل کرده‌ایم، درحالی‌که اگر همه عمر خود را به عبادت و جهاد در راه خدا بپردازیم ثواب امربه‌معروف و نهی از منکری که اثرگذار باشد را به دست نمی‌آوریم.
وی ادامه داد: در زمان امام حسین (ع) اتفاقی افتاده بود که دین الهی به خطر جدی افتاده و در حال از بین رفتن بود که امام حسین (ع) حتی کودک شیرخواره خود را هم فدا کرد تا حقیقت چهره کفر و نفاق که لباس دین به تن کرده و به اسم دین به باورها حمله کرده و در حال تحریف حقیقت بودند، آشکار شود.
امام‌جمعه ارومیه با اشاره به لزوم هوشیاری مؤمنان در هر دوره‌ای، افزود: اینکه مقام معظم رهبری مدام به بصیرت دعوت می‌کنند به همین جهت است، به تاریخ اسلام نگاه کنید بنی امیه، بنی‌عباس و عثمانی‌ها نزدیک به هزار سال حکومت کردند اما چرا امروز جامعه اسلامی به این روز افتاده است؟ امام حسین (ع) به شهادت رسیدند تا مغز و گوهره دین را به مردم نشان دهند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: برای اباعبدالله الحسین (ع) همه ائمه (ع) و از همه بیشتر امام سجاد (ع) عزاداری کردند و علامه امینی در کتاب «سیرت و سنتنا سیرت نبینا و سنته» حدود 20 مجلس عزا را معرفی می‌کند که پیامبر (ص) برای امام حسین (ع) عزاداری کرده و مردم را به گریه انداخته‌اند.
وی ادامه داد: در کتاب فوق آمده است که اولین عزاداری برای حضرت هنگام تولد ایشان بود که وقتی نوزاد را به دست پیامبر (ص) دادند به محض دیدن چشم‌های امام حسین (ع) شروع به گریه کردند، وقتی مردم علت را پرسیدند فرمودند که جبرائیل خبر آورده است که او را مظلومانه به شهادت می‌رسانند.
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: امام علی (ع) با اصحاب خود از کربلا عبور می‌کردند، اسب خود را نگه‌داشته و در آنجا دو رکعت نماز خوانده و شروع به گریه کردند، اصحاب سؤال کردند حضرت فرمودند این خاک مدفن عده‌ای از عاشقان خدا است که در راه او کشته شده و در این خاک دفن می‌شوند و دست بر شانه امام حسین (ع) گذاشته و فرمودند این خاک مقصد مدفن تو است یا حسین و بر مصیبتی که بر تو وارد می‌شود صبور باش.
گفتنی است، مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم، هر شب با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی در مسجد امام جعفر صادق (ع) ارومیه برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار