تابناک: ا توجه به روند قانونی که بر سر راه سازمان های گردشگری شهرداری وجود دارد، ارتباط نزدیکی با ادارات میراث فرهنگی و شهرداری‌ها در خصوص ساماندهی "گردشکری" در شهرها ایجاد خواهد شد و بخشی از عدم هماهنگی‌ها و اختلافات بین سازمانی در خصوص بحث گردشگری نیز با این روال مرتفع خواهد شد.
کد خبر: ۲۹۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵ 06 September 2016
تابناک اصفهان: نگاه به "گردشگری" در گذشته صرفا یک مقوله لوکس برای برخی طبقات اجتماعی بود و دیدگاهی که اکنون در خصوص "گردشگری" در دنیا و نیز در کشور ما به وجود آمده است، به سبب محدودیت‌هایی که گردشگری برای برخی اقشار جامعه داشت، مانند اکنون گسترده نبود.

بعد از آنکه دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که گردشگری می تواند به عنوان یک راهکار امن و پایدار برای درآمدزایی نقش داشته باشد به این موضوع در سطح کابینه خود پرداختند و اکنون در اکثر کشورهای جهان اهمیت به موضوع "گردشگری" در سطح یک وزارت‌خانه یا سازمانی که مستقیما زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می‌کند، نمودار شده است.

در کشور ما اهمیت به مسئله گردشگری در سطح یک سازمان زیر نظر ریاست جمهوری اداره می شود و از حدود یک دهه گذشته نیز دیدگاه دولت‌هایی که بر سر کارآمدند نسبت به گردشگری مثبت بوده تا جایی که سیاست برخی استان‌ها برای درآمدزایی بر مبنای "گردشگری" تدوین شده است.

استان‌های مشهد، اصفهان، تبریز، فارس، گلستان و بسیاری از استان‌های گردشگرپذیر ایران اکنون در حال تدوین برنامه‌های بلندمدت برای تامین نیازهای مالی استان از طریق جذب گرشگر هستند که در این چرخه نباید از نقش مرکزیت استان‌ها و شهرداری‌ها نیز غافل شد.

شهرداری‌ها با در دست داشتن بخش مهمی از خدمات و امکانات مورد توجه گردشگران یکی از ارکان اساسی سیاست‌گذاری در عرصه گردشگری در شهرها به شمار می روند. از همین رو طی چهار سال گذشته نگاه شهرداران به جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه، با تحول روبرو شده تا جاییکه برخی کلانشهرهای ایران همچون تبریز و اصفهان به فکر راه اندازی یک سازمان یا اداره کل برای رونق "گردشگری" در شهر خود افتاده‌اند.

پایه گذار این اقدام در کشور را می توان شهرداری تبریز دانست. این شهرداری با ارائه درخواست و ارسال اساس‌نامه ای برای ایجاد "سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز" به وزارت کشور، قدم در این راه گذاشت تا بتواند خدمات‌دهی به گردشگران شهر تبریز را با ساماندهی و بودجه مشخص اداره کند.

بعد از شهر تبریز، اصفهان دومین شهری بود که درخواست خود را ارسال و موافقت وزارت کشور را در این زمینه جلب کرد.

گرچه هنوز "سازمان توسعه گردشگری" یا "سازمان گردشگری" در این دو شهر راه اندازی نشده است و تنها موافقت‌های این اقدام گرفته شده اما با توجه به تحولی که این کار می تواند در رونق و انتظام بخشی به بخش گردشگری در شهرها داشته باشد، شهر تهران نیز درصدد پیوستن به این شهرها است.

اما پیش از آنکه شهرداری‌ها این دو شهر بتوانند موافقت‌ وزارت کشور برای راه اندازی این سازمان را جلب کنند، میراث فرهنگی انتقاداتی به این اقدام شهرداری‌ها داست تا جاییکه مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی طی نامه ای به وزیر کشور خواستار توقف این کار از سوی شهرداری ها شده بود اما مدتی پیش بر اساس مکاتبه‌ای که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با ادارات کل میراث در دو استان مذکور انجام داد، ‌اعلام کرد شهرداری‌های هر استان بر اساس چارچوب و ضوابطی که ابلاغ می‌شود، در صورت تمایل می‌توانند ایجاد سازمان گردشگری را در برنامه خود قرار دهند.

بر اساس ضوابط اعلام شده، باید اساسنامه‌ پیشنهاد شده از سوی شهرداری در اداره کل میراث فرهنگی استان بررسی و پس از آن نیز در کمیته‌ای که در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شده، بررسی‌های لازم درباره آن انجام شود و پس از آن نیز با تایید در این کمیته، "سازمان گردشگری شهرداری" می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

به نظر می رسد با توجه به روند قانونی که بر سر راه سازمان های گردشگری شهرداری وجود دارد، ارتباط نزدیکی با ادارات میراث فرهنگی و شهرداری‌ها در خصوص ساماندهی "گردشکری" در شهرها ایجاد خواهد شد و بخشی از عدم هماهنگی‌ها و اختلافات بین سازمانی در خصوص بحث گردشگری نیز با این روال مرتفع خواهد شد.

سازمان گردشگری شهرداری‌ها براساس آنچه بر عهده آنها گذاشته می شود باید به صورت متمرکز تمامی مسائل مرتبط با حوزه گردشگری و گردشگران در شهر را با محوریت شهرداری و با توجه به امکاناتی که به لحاظ مالی و تجهیزاتی در دست دارد، ساماندهی کند که در این صورت نه تنها تداخلی در وظایف این سازمان با سازمان میراث فرهنگی ایجاد نخواهد شد بلکه بخش مهمی از مشکلات این حوزه که تاکنون به دلیل مشخص نبودن متولی، ابتر مانده است، برطرف خواهد شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :