مسئول مرکز پیش بینی هواشناسی استان همدان گفت: ریگ پاشی برروی برخی مناطق کشور عراق بهترین گزینه برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به هوای کشور و استان همدان است.
کد خبر: ۲۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷ 28 April 2015

به گفته مسئول مرکز پیش بینی هواشناسی استان همدان ریگ پاشی بر روی برخی مناطق عراق که منشا گرد وغبار است بهترین و به صرفه ترین گزینه برای جلوگیری از ورود آلودگی به هوای استان همدان است.

به گزارش مهر، نادر پیرتاج در همایش سمن های محیط زیست استان همدان اظهار داشت: ایران در کمربند گرم و خشک قرار گرفته و از این رو کشوری کم بارش محسوب می شود.وی با بیان اینکه میانگین بارش در کشور ۲۶۰ میلی متر بوده است، ابراز داشت: در سال گذشته ۶۰ میلی متر کاهش بارندگی در استان همدان ثبت شده است.

مسئول مرکز پیش بینی هواشناسی استان همدان با اشاره به اینکه برخی از نقاط کشور و از جمله همدان در مسیر طوفان های گرد و خاک و چشمه های طوفان قرار دارد، بیان داشت: گرد و غبار مهمان ناخوانده ای است که از کشور عراق به همدان آمده است.

پیرتاج در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه دمای اتمسفر هشت دهم درصد افزایش یافته است، ابراز داشت: میزان بارش های سالانه کشور کاهش یافته و از طرفی شدیدترین دوره خشکسالی در قرن گذشته بوده است.وی با بیان اینکه میزان بارندگی در کشور ۶۰ میلی متر کاهش داشته است، افزود: میزان بارش ها در استان طی زمستان سال گذشته ۲۶ میلی متر بوده است که نسبت به ۴۰ سال گذشته بی سابقه است.

مسئول مرکز پیش بینی هواشناسی استان همدان از بین رفتن تالاب ها را نتیجه کاهش بارندگی ها و خشکسالی در سال ۸۹ عنوان کرد و گفت: هنگامی که سامانه گرد غبار در هوا تشکیل می شود باید حتما سامانه بارشی تشکیل شود تا آن را از بین ببرد.پیرتاج در ادامه بیان داشت: کشورهای پیشرفته بر روی گرد و غبار سرمایه گذار کردند به نحوی که گرد و غبار بروی اقیانوس ها هدایت می کنند تا ریز مغزی های موجود در آن در آب ته نشین شود و خوراکی برای ماهیان باشد و از سویی باعث افزایش ماهی ها می شود.

وی عوامل اصلی تشکیل گرد و غبار را گرمایش جهانی و ناشی از استفاده از سوخت فسیلی عنوان کرد و ابراز داشت: خشکسالی و خشک شدن تالاب ها نیز موجب افزایش گرد و غبار شده است.مسئول مرکز پیش بینی هواشناسی استان همدان با بیان اینکه گردو غبار از کشور عراق به استان همدان وارد می شود، بیان کرد: گردو غبار از جنوب غربی همدان و جنوب شرقی ملایر وارد استان همدان می شود که شدت آن در ملایر بیشتر است.پیرتاج ادامه داد: گرد و غبار از مناطق مرکزی عراق وارد استان کرمانشاه و استان همدان می شود هوای را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی در ادامه سخنانش  با تاکید بر اینکه طراحی سیستم های هشدار دهنده در استان همدان برای اطلاع رسانی به مردم ضروری است، بیان داشت: با نصب این سیستم ها در مناطق مختلف استان به محض ورود گرد و غبار به استان می توان به شهروندان اطلاع داد که از ماسک استفاده کرده و یا از منزل خارج نشوند.

مسئول مرکز پیش بینی هواشناسی استان همدان در خصوص راه حل های مقابله با گرد و غبار نیز بیان کرد: کاشت درختان به عنوان بادشکن و مارچ پاشی ارگانیک از جمله راه حل های ممانعت از ورود ریز گرد ها به هوا استان است که مارچ پاشی بسیار هزینه بر است.پیرتاج تاکید داشت: ریگ پاشی بر روی برخی مناطق عراق که منشا گرد وغبار است بهترین و به صرفه ترین گزینه برای جلوگیری از ورود آلودگی به هوای استان همدان است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار