تهران- ایرنا- روزنامه فرهیختگان در صفحه جهان به آزادسازی شهر منیج سوریه و شکست داعش اشاره کرد و نوشت: سوریه که روزی جولانگاه داعش بود حالا به برزخ این گروه تروریستی تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۷۳۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲ 07 August 2016
در این گزارش که در شماره یکشنبه 17 مرداد 1395 خورشیدی انتشار یافت، می خوانیم: حملات بی وقفه جنگنده های روسیه و سوریه از یک طرف و ائتلاف به رهبری آمریکا از طرف دیگر عرصه را برای مانور داعش تنگ تر کرد. قلمروی خلافت خودخوانده ابوبکر در عراق و روسیه روزبه روز محدودتر می شود. گروهی که در سال 2015 بر مجموعه ای از اراضی به مساحت 78هزار کیلومتر مربع حکمرانی می کرد، حالا 12درصد از مناطق تحت کنترلش را از دست داده است. 
در راستای شکست های متعدد داعش در سوریه، نیروهای دموکراتیک کرد توانستند شهر منبج را آزاد کنند. آن هم سه ماه پس از آغاز عملیات مربوط به آزادسازی این شهر، شهری استراتژیکی واقع در شمال شرق حلب. منبج مهم ترین شاهراه ارتباطی میان سوریه، عراق و ترکیه لحاظ می شد، پاکسازی منبج به معنای کنترل برگلوگاهی است که تا پیش از این داعش از آن برای نقل وانتقال تسلیحات، آذوقه و حتی نیروهای آموزش دیده استفاده می کرد. 
پس شکست داعش در منبج، هم شکستی استراتژیکی بود و هم لجستیکی. با آزادسازی منبج حلقه محاصره داعش در رقه تنگ تر شده و زمینه برای بازپس گیری جرابلس، آخرین شهر مرزی سوریه و ترکیه که هنوز تحت کنترل داعش است فراهم خواهد شد. بدین ترتیب راه های ارتباطی داعش بامناطق شمالی سوریه و ترکیه به طور کامل قطع شده و نفسش گرفته می شود.
**پنجمین شکست داعش
حلب، بزرگ ترین شهر اقتصادی سوریه از سال 2012 یه میدان قدرت نمایی نیروهای دولتی و شورشیان تبدیل شده است، حالا ارتش سوریه اعلام کرده که برای پنجمین بار حملات گروه های افراط گرا به جنوب غرب حلب را خنثی کرده است. 
گروه های شورشی می خواستند با تسلط بر دانشکده نظامی حلقه محاصره دولت سوریه را بشکنند، دولت سوره از 17 جولای حلب را که یکی از پایگاه های اساسی گروه تروریستی محسوب می شد را محاصره کرد، گروه های شورشی در حال حاضر در مناطق جنوب غربی و شرق حلب مستقرند و در تلاشند تا پایگاه استراتژیک «راموسا» را تحت کنترل خود درآورند، به گفته رامی عبدالرحمن، رهبر تشکلی موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه شورشیان در ابتدا بخش هایی از دانشکده نظامی را محاصره کردند، اما حمله گسترده ارتش سوریه آنها را وادار به عقب نشینی کرد. اگر ورق به نفع شورشیان بر می گشت آنها می توانستند رابطه نیروهای دولتی با مناطق واقع در غرب حلب را در هم شکسته و مسیر انتقال تدارکات را بسته و محاصره نیروهای دولتی را در هم شکنند. جنگ حلب برای دو طرف نبردی سرنوشت ساز است، چراکه اگر هر یک از طرفین بتوانند کنتر لاین شهر استراتژیک را در دست بگیرند پشت میز مذاکرات صلح دست بالا را گرفته و با توسل به چنین اهرم قدرتمندی طرف مقابل را در موضع ضعف قرار خواهد داد. تاکنون این برگ برنده در اختیار دولت سوریه بوده و ارتش توانست بزرگ ترین حمله شورشیان به پایگاه استراتژی واقع در حلب را در نطفه خفه کند.
**واکنش ها به طرح مسکو
حفر دانل های مخفیانه در حلب آن هم برای خروج غیر نظامیان، بخشی از طرح مسکو بود. طرحی که درست از همان زمانی که ارائه شد، حاشیه ها و واکنش های زیادی را به دنبال داشت. هم اکنون روزنامه گاردین به داده های جدیدی در مورد این طرح دست یافته، داده هایی که از جزئیات آن پرده برداشته و جنجال برانگیز شده است.
براساس اسناد محرمانه ای که در اختیار گاردین قرار گرفته است به نظر می رسد سازمان ملل متحد به رغم نگرانی سازمان های حقوق بشردوستانه با طرح حفر مسکو در حلب موافقت کرده است، البته موافقتی مشروط. موضوعی که طرحش با واکنش شدید نهادهای بشردوستانه مواجه شد به ادعای اعضای این سازمان ها حفر دالان ها نه تنها کمکی به خروج غیر نظامیان از میدان نبرد نمی کند، بلکه موجب می شود یک چهارم از شهروندان سوری تحت محاصره قرار گیرند. 
با این حال سازمان ملل اعلام کرد که موافقت این نهاد با طرح حفر دالان مشروط به برقراری آتش بس میان طرفین و همچنین نظارت بر اجرای این طرح توسط اعضای نهاد بوده است. هم اکنون شورشیان در شرق حلب مستقرند و نیروهای دولتی سوریه کنترل مناطق غربی این شهر را در اختیار دارند.
براساس دو سندی که در اختیار گاردین قرار گرفته است، موضع سازمان ملل و سایرسازمان بشردوستانه ترسیم شده است. براساس سند اول که از آن تحت عنوان «موضع سازمان ملل» یاد می شود، این نهاد بین المللی با اجرای این طرح موافقت کرده به این شرط که پیش از اجرای طرح مسکو، زمینه دسترسی غیر نظامیان به کمک های بشردوستانه فراهم شده و آنها حقیقتا با هدف دور شدن از مناطق جنگی از دالان ها عبور داده شوند. به عبارتی دیگر سازمان ملل خواهان نظارت برخروج غیر نظامیان است.
این نهاد از مسکو و دمشق خواسته تا حق انتخاب را را از غیر نظامیان نگیرند و آنها را وادار به خروج نکنند. 
سند دوم دربردارنده مواضع سایر نهادهای بشردوستانه است. به ادعای این نهادها، اجرای این طرح به معنای مشروعیت بخشیدن به طرحی که می تواند جان بیش از هزار غیر نظامی را به خطر بیندازد. پیش شرط سازمان ملل و نگرانی سایر نهادهای بشردوستانه مانعی جدی در برابر اجرای طرح حفر دالان ها در حلب است، دالان هایی که به گفته مقام های مسکو طرحی جایگزین برای حراست از حقوق غیر نظامیان قلمداد می شود.
*منبع: روزنامه فرهیختگان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار