كلنگ عمليات اجرايي شبكه آبياري تحت فشار در سطح 655 هكتار ازاراضي پاياب كانال دلمه محدوده روستاي عسگرآباد كوه و اراضي پاياب نهر خان ارخي محدوده روستاي بالو در شهرستان اروميه با حضور حسن خانی فرماندار ارومیه، بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و جمعی از مسئولان استانی و شهرستاني به زمین زده شد.
کد خبر: ۲۷۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵ 04 August 2016
به گزارش تابناک آذربایجان غربی، در این آیین کلنگ اجرای شبكه آبياري تحت فشار پاياب كانال دلمه روستاي عسگرآباد كوه در سطح 305 هكتار و با مشارکت 302 بهره بردار و همچنين فاز اول طرح آبياري تحت فشار پاياب نهر خان ارخي محدوده روستاي بالو به مساحت 350 هكتار و با مشارکت 960 بهره بردار به زمین زده شد و عمليات اجرایی این طرحها آغاز گردید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این مراسم اظهار کرد: افزايش راندمان آبياري و كاهش هزينه‌هاي بهره‌برداري، امكان مديريت مصرف آب و پيشگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز و نظارت بر نظام بهره‌برداري، جلوگيري از اتلاف آب و كمك به احياي درياچه اروميه از جمله اهداف اجراي طرح‌هاي آبياري تحت فشار به شمار مي‌رود.
اسمعیل کریم زاده بر ضرورت توسعه سيستم‌هاي آبياري تحت فشار در اراضي كشاورزي استان تاکید کرد و افزود: اجراي طرح‌هاي آبياري تحت فشار از طرح‌هاي مهم جهت احياي درياچه اروميه محسوب مي‌شود كه در اين راستا گام‌هاي اساسي برداشته شده است.
کریم زاده تصریج کرد : خرد بودن اراضی کشاورزی استان مهمترین مشکل در اجرای این طرحها به شمار می رود و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته در سازمان جهادکشاورزی استان بر یکپارچه‌سازی اراضی شکل گرفته است.
وي با تاكيد بر اينكه موظف به استفاده بهينه از منابع آبي هستیم ، ادامه داد: توسعه سيستم‌هاي آبیاری تحت فشار در راستاي مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی حائز اهميت بوده و ضریب توسعه آن در استان از روند افزایشی برخوردار است.
کریم‌ زاده با اشاره به اجراي شبكه آبياري تحت فشار پاياب كانال دلمه روستاي عسگرآباد كوه شهرستان اروميه در سطح 305 هكتار، اعلام كرد: برآورد هزینه اجرای این طرح در هر هکتار 22 میلیون و 500 هزار تومان می باشد و 95 درصد اراضي تحت پوشش اين طرح باغی و مابقی زراعی هستند .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: شبكه آبياري تحت فشار اراضي پاياب نهر خان ارخي محدوده روستاي بالو در شهرستان اروميه با اعتباری در حدود 140 میلیارد ریال اجرايي مي‌شود که از مجموع1200 هکتار اراضی مد نظر برای اجرای این طرحها در محدوده نهر خان ارخی بالو ، کار مطالعاتی 755 هکتار از این اراضی به اتمام رسیده و کلنگ اجرای 350 هکتار نیز امروز به زمین زده می شود.
وي تعداد چاه‌هاي مجاز و غيرمجاز كه بعد از اجراي آبیاری تحت فشار در محدوده نهر خان ارخی بالو مسدود مي‌شوند را 126 حلقه عنوان كرد و يادآور شد: ميزان آب مصرفي در وضعيت فعلي 10 ميليون مترمكعب در سال بوده كه ميزان آب مصرفي بعد از اجراي طرح به 4 ميليون مترمكعب در سال كاهش مي‌يابد .
کریم‌زاده با اعلام اينكه طرح تجميعي آبياري تحت فشار به عنوان روش ابتكاري براي اولين بار در آذربايجان غربي در سطح کشور اجرا شده است ، ابراز داشت: تا كنون 15 پروژه تجميعي آبياري تحت فشار در سطح 1200 هکتار درسطح 9 شهرستان حوزه آبریز دریاچه ارومیه استان اجرا شده است .
وی ادامه داد : امسال در نظر داریم در سطح 20 هزار هکتار آبیاری تحت فشار به صورت تجمیعی اجرا کنیم که کار مطالعاتی 16 هزار هکتار از این طرحها به اتمام رسیده که با اجرایی شدن این طرجها نزدیک به 75 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار