رئیس هیات مدیره تشکل صادرات خدمات فنی و مهندسی فارس از بازماندن این استان از حضور در بزرگ ترین نمایشگاه خدمات فنی و مهندسی جهان در چین خبر داد.
کد خبر: ۲۳۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸ 02 June 2016
تابناک فارس:مرتضي سيف زاده اظهار داشت: نمايشگاه خدمات و سرمايه گذاري در بخش مهندسي چين، بزرگترين رويداد فني و مهندسي جهان به شمار ميرود كه در هفته جاري برگزار شد و 130 كشور جهان با 120 هزار شركت خدمات فني و مهندسي در نمايشگاهي به وسعت 170 هزار متر، خدمات خود را به نمايش گذاشته و ضمن جلب نظر ساير كشورها، اقدام به جذب سرمايهگذار در اين حوزه كردند. اين در حالي است كه از كشور ما هيچ شركتي حضور نداشت.
وي بيان داشت: از بهمن سال قبل كه از برگزاري اين نمايشگاه مطلع شديم اقدام به نامه نگاري با سازمان توسعه تجارت براي صدور مجوز به منظور شركت در اين نمايشگاه كرديم اما متاسفانه اين مجوز يكي دو هفته قبل از برگزاري نمايشگاه يعني 24 يا 25 ارديبهشت ماه صادر شد.
سيف زاده گفت: در طول مدتي كه منتظر صدور مجوز بوديم با مسئولين نمايشگاه در چين مكاتبه كرديم و آنها هم با مطلع شدن از پتانسيل هاي فارس، حاضر به اختصاص يك غرفه 40 متري به طور رايگان به استان فارس شدند اما متاسفانه به دليل برخي ناهماهنگي ها از جمله عدم حمايت مقامات ارشد دستگاه هاي اجرايي استان، نتوانستيم در اين نمايشگاه شركت كنيم.
رئيس تشكل صادرات خدمات فني و مهندسي فارس بيان داشت: تا پيش از اين مسئولان فارس قول همكاري هاي مساعد براي حضور در اين نمايشگاه را داده بودند اما متاسفانه در آستانه اين نمايشگاه و زماني كه بايد جلساتي با شركتهاي بزرگ استان براي حضور در اين نمايشگاه مي گذاشتند، ناگهان ميدان را خالي كردند و هيچ حمايتي به عمل نياوردند.
وي با بيان اينكه انتظار ميرفت سازمان توسعه تجارت سريع تر مجوز حضور در نمايشگاه چين را براي فارس صادر ميكرد، افزود: اگر اين مجوز زودتر صادر شده بود مي توانستيم با ساير استان ها وارد مذاكره براي حضور در نمايشگاه شويم اما متاسفانه دو هفته مانده به نمايشگاه نتوانستيم هماهنگي لازم را براي حضور در نمايشگاه داشته باشيم و مسئولان استان نيز رغبتي براي برگزاري جلسات به منظور هماهنگي حضور در نمايشگاه را نداشتند.
سيف زاده يادآور شد: اين نمايشگاه با توجه به حضور 130 كشور جهان مي توانست فرصت مناسبي براي جذب سرمايه گذار خارجي جهت سرمايه گذاري در ايران و فارس و گسترش مبادلات تجاري بين المللي اين استان باشد.
رئيس هيات مديره تشكل صادرات خدمات فني و مهندسي فارس در بخش ديگري از مصاحبه خود به صادرات خدمات فني و مهندسي از استان فارس اشاره كرد و گفت: متاسفانه در سال گذشته اعضاي اين تشكل، صادرات چنداني از فارس نداشتند. وي دليل اين معضل را مسايل سياسي دانست كه باعث شده ساير كشورها از صدور ويزاي بلندمدت براي فعالين اقتصادي فارس خودداري كنند.
سيف زاده بيان داشت: بر خلاف صادرات كالا كه مسايل سياسي دخالت چنداني ندارد، صادرات خدمات فني و مهندسي زير سايه مسايل سياسي دچار معضلات جدي شده چرا كه يك صادركننده خدمات فني و مهندسي ملزم به حضور در كشور مقصد صادرات است و اجراي پروژه هاي خدمات فني و مهندسي همچون پروژه هاي ساختمان سازي و عمراني حداقل 3-4 سال زمان مي برد و مستلزم حضور يك تيم در كشور مقصد است.
وي گفت: فارس پتانسيلهاي زيادي براي صادرات خدمات فني و مهندسي به خصوص به كشور قطر كه ميزبان جام جهاني در سال 2022 است و يا كشور عراق به دليل نياز مبرم به بازسازي دارد اما متاسفانه بنابه دلايلي كه گفته شد از اين پتانسيل ها استفاده نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار