سرپرست مدیریت حفظ نباتات مازندران اعلام کرد:
کرم ساقه خوار مهمترین آفت برنج است که در فصل زمستان به صورت کرم (لارو) در علف های هرز خشک حاشیه مزارع مخفی است و در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به شفیره تبدیل می شود و پس از چند روز از شفیره ها پروانه خارج شده و با...
کد خبر: ۲۲۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹ 14 April 2015
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: جمع آوری و معدوم کردن علف های خشک نظیر ارداله، پلهم، شال تسبیح، مستک، آشکنی تا فاصله یک تا دو متری حاشیه مزارع و کانال های آبیاری بهترین روش مبارزه با کرم ساقه خوار برنج است.
به گزارش تابناک، میر حسین سنجرانی طی گفتگویی درباره انجام مبارزه مکانيکي با کرم ساقه خوار برنج گفت: کرم ساقه خوار مهمترین آفت برنج است که در فصل زمستان به صورت کرم (لارو) در علف های هرز خشک حاشیه مزارع مخفی است و در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به شفیره تبدیل می شود و پس از چند روز از شفیره ها پروانه خارج شده و با تخم گذاری روی شالی در خزانه و یا بوته های نشا شده در زمین اصلی موجب آلودگی و منجر به خسارت هایی در شالیزارها می شود.
وی ادامه داد: شبکه مراقبت و پیش آگاهی برنج استان به کشاورزان توصیه می کند انجام مبارزه زراعی از جمله جمع آوری و معدوم کردن علف های خشک نظیر ارداله، پلهم، شال تسبیح، مستک، آشکنی تا فاصله یک تا دو متری حاشیه مزارع و کانال های آبیاری بهترین و کم هزینه ترین راه جهت کاهش جمعیت و خسارت آفت کرم ساقه خوار، حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم می باشد.
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: کشاورزان برای کسب راهنمایی بیشتر در خصوص زمان و نحوه انجام مبارزه مکانيکي با کرم ساقه خوار برنج به کارشناسان شبکه مراقبت و پیش آگاهی، کلینیک های گیاهپزشکی و کارشناسان حفظ نباتات مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه  کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار