کد خبر: ۲۲۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵ 13 April 2015

 مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از امضای تفاهم نامه بین وزارت کشور با این سازمان برای ایجاد بازارچه ماهی درشهرهای استان با همکاری شهرداری ها خبر داد.

 

محمد صمدزاده در جشنواره غذای سالم با مصرف آبزیان در عجب شیر با اشاره به ضرورت ایجاد بازارچه محصولات آبزیان در شهرها، افزود: از چالش های اصلی جامعه بشری کنونی، تامین امنیت غذایی است و جامعه سالم، پویا و خلاق باید مواد غذایی مفید مانند ماهی را در سبد غذایی خود جای دهد.

وی با اشاره به این که بالاترین نرخ رشد مصرف غذا در کشورهای مختلف جهان مربوط به آبزیان است، اظهارکرد: توسعه این بخش و توجه ویژه به ترویج مصرف محصولات آبزی نقش مهمی را در امنیت غذایی جامعه ایفا خواهد کرد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه آموزش تغذیه سالم باید از دوران کودکی توسط مربیان و خانواده ها انجام شود، ادامه داد: املاح، مواد معدنی و وجود امگا 3، ارزش محصولات آبزی را نسبت به سایر محصولات پروتئینی در جایگاه بالاتری قرار می دهد.

صمدزاده با اشاره به مصرف سرانه 8.5 کیلوگرمی محصولات آبزی در کشور گفت: این رقم در استان 4.5 کیلوگرم بوده و میزان مصرف این محصولات در کشور با آمارهای جهانی تفاوت فاحشی دارد که باید این اختلاف آماری کاهش یابد.

وی با بیان این که عجب شیر قابلیت افزایش تولید محصولات آبزی را دارد، افزود: پرورش محصولات آبزی به عنوان یک شغل در جامعه نهادینه شده و با تحرک بیشتر در امر ترویج می تواند بسیاری از قابلیت های شغلی را در جامعه نمایان کند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید آرتمیا درحاشیه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: پرورش آرتمیا در عجب شیر در زمینی به مساحت 80 هکتار و با تخصیص هفت میلیارد ریال اعتبار از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه راه اندازی می شود.

صمدزاده با اشاره به اینکه در سال گذشته در آذربایجان شرقی بیش از پنج هزار تن محصولات شیلاتی تولید شد، افزود: در این استان 400 مزرعه ماهی در زمینی به مساحت حدود هفت هزار و 500 هکتار فعالیت می کند.

فرماندار عجب شیر نیز در این جشنواره گفت: سد قلعه چای این شهرستان بهترین مکان برای پرورش انواع ماهی بوده و ایجاد امکان پرورش ماهی در قفس در حاشیه این سد ضروری است.

ابراهیم طاهری یکی از راه های بالابردن سرانه مصرف آبزی در جامعه را آشنایی با مزایای مصرف این نوع محصولات و انواع پخت غذاهای سالم با آبزیان از جمله ماهی و میگو اعلام کرد.

وی یادآوری کرد: با استمرار در برگزاری این نوع جشنواره ها، علاوه بر ترویج فرهنگ مصرف ماهی و افزایش سرانه مصرف، سلامتی و نشاط افراد جامعه فراهم می شود.

رییس جهاد کشاورزی عجب شیر نیز هدف از برگزاری این جشنواره را افزایش سرانه طبخ آبزیان و آشنایی بیشتر دانش آموزان و خانواده های آنان از فواید غذاهای دریایی اعلام کرد.

فرامرز افشانی با اشاره به وجود هفت مزرعه پرورش محصولات آبزی پروری در این شهرستان افزود: در این مزارع پرورشی در سال بیش از 145 تن محصول تولید و روانه بازار مصرف می شود.

وی یادآوری کرد: در صورت افزایش تعداد این مزارع با توجه به منابع آبی موجود در سطح این شهرستان، عجب شیر قابلیت افزایش تولید محصولات آبزی تا سقف یک هزار تن در سال را دارد.

در این جشنواره 250 نفر از بانوان خانه دار و شاغل و دختران این شهرستان شرکت کرده و با پخت انواع غذاهای آبزی آشنا شدند و در پایان از بین 15 نفر از بانوان که اقدام به پخت محصولات آبزی کرده بودند، بر اساس ارزیابی کارشناسان تغذیه به سه نفر برگزیده جوایزی اهدا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :