مديرعامل شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي گفت: سطح تراز آبي درياچه اروميه با 33 سانتيمتر افزايش نسبت به زمان مشابه پارسال، به 1271.03 متر رسيده است.
کد خبر: ۲۱۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵ 23 April 2016
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: سطح تراز آبی دریاچه ارومیه با ۳۳ سانتیمتر افزایش نسبت به زمان مشابه پارسال، به ۱۲۷۱٫۰۳ متر رسیده است.

 کیومرث دانشجو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان مشابه سال آبی گذشته تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰٫۷۰ متر بود.

وی با اشاره به تراز ۱۲۷۰٫۰۸ متری دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی جاری اظهار کرد: در حدود هفت ماه گذشته سطح آب دریاچه ارومیه ۹۵ سانتیمتر افزایش یافته که رقمی قابل توجه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: میزان افزایش سطح تراز دریاچه ارومیه در زمان مشابه سال گذشته نسبت به ابتدای سال آبی حدود ۵۵ سانتیمتر بود.
دانشجو گفت: طبق بررسی های صورت گرفته این میزان افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه از سال ۷۳ تاکنون در این زمان از سال بی سابقه بوده است.
وی افزود: این میزان افزایش تراز در حالی است که میزان بارش در سال آبی جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۵٫۵ درصد معادل ۱۸ میلیمتر از سال گذشته کمتر شده و به ۳۱۵ میلیمتر رسیده است.
وی اضافه کرد: در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارش های صورت گرفته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود ۳۳۴ میلیمتر بود.
به گزارش ایرنا، در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوکان، زولای سلماس و حسنلوی نقده در مجموع بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
دریاچه ارومیه از ۲۰ سال پیش با روند کاهش میزان آب و سطح تراز رو به رو بوده و در این مدت، سطح آن هفت متر و ۴۱ سانتیمتر نسبت به حداکثر سطح تراز کاهش یافته است.
تراز این دریاچه در ابتدای سال آبی ۹۳-۹۴ حدود ۱۲۷۰٫۱۵ و در ابتدای سال آبی ۹۴-۹۵ حدود ۱۲۷۰٫۰۸ متر بود که نشان از کاهش ناچیز سطح دارد و دریاچه به وضعیت تثبیت رسیده است.
این در حالی است که در برخی سال ها سطح تراز آبی دریاچه ارومیه بیش از یک متر کاهش داشته است.
با روی کار آمدن دولت یازدهم برنامه های ۲۶ گانه برای احیای این دریاچه تصویب شده و به اجرا درآمد که نتیجه آن، تثبیت میزان آب دریاچه در دو سال متوالی گذشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار