یک متخصص گوش، حلق و بینی:
یک متخصص گوش، حلق و بینی: گفت: متاسفانه آلودگی هوا موجب افزایش حساسیت‌های فصلی شده است.
کد خبر: ۲۱۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲ 17 April 2016
محمدرضا شریفیان عنوان کرد: آلودگی هوا، تغذیه نامناسب و به طور کلی صنعتی شدن زندگی موجب افزایش حساسیت‌های فصلی شده است.

وی با اشاره به انواع حساسیت‌ها، عنوان کرد: حساسیت‌های فصلی و دائمی دو نوع از آلرژی‌ها هستند که حساسیت‌های دائمی ربطی به تغییر فصل‌ها نداشته و در اثر وجود ذرات گرد و غبار، واکنش به برخی موادغذایی، داروها و تماس با پرندگان به‌ وجود می‌آیند.

شریفیان ادامه داد: حساسیت‌های فصلی معمولا وابسته به تغییرات آب ‌و هوایی، تغییرات گرده گیاهان و ... به‌وجود می‌آیند و علائمی از جمله آبریزش بینی، خارش، آبریزش چشم و علائم تنفسی به ‌همراه دارند.

این متخصص گوش، حلق و بینی یادآور شد: سینوس‌ها، بینی و ریه‌ها که گاهی موجب تنگی نفس می‌شود در این نوع حساسیت‌ها درگیر هستند؛ حساسیت‌های فصلی معمولا با توجه به اینکه چه عاملی موجب آلرژی شده و با توجه به محیط‌ های مختلف انواع متفاوتی دارند.

مدیر گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بسته به اینکه حساسیت در سینوزیت‌ها، دستگاه تنفسی، بینی و ... باشد علائم حساسیت نیز متفاوت می‌شوند.

وی در خصوص درمان حساسیت‌های فصلی، گفت: مهمترین مسأله در درمان این نوع حساسیت‌ها تشخیص موادی است که بدن به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد، با این تشخیص می‌توانیم از مصرف یک ماده غذایی، محیط و ... که حساسیت‌زاست، دوری کنیم.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه مهمترین رکن در حساسیت‌ها درمان و پیشگیری است، عنوان کرد: ایجاد حساسیت‌زدایی با تجویز واکسن‌هایی که بر تست‌های آلرژی ساخته شده‌اند مرحله دیگری در درمان است.

شریفیان یادآور شد: به عنوان مثال در شهر مشهد علف‌هایی که بر سر رودها، جویبارها و.. رشد کرده‌اند بیشترین حساسیت را برای مردم ایجاد می‌کند.

وی ساخت واکسن‌های ضدحساسیت را پیچیده دانست و اظهار کرد: ساخت واکسن‌هایی که مطابق با دلیل به ‌وجود آمدن حساسیت باشد اقدام بسیار خوبی است، اما متاسفانه با توجه به اینکه کیت‌هایی که با آنها تست حساسیت گرفته می‌شود از خارج وارد شده‌اند، نمی‌توانیم تشخیص و ساخت واکسنی متناسب با ایران را به صورت دقیق داشته باشیم.

مدیر گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به درمان‌های دارویی حساسیت‌های فصلی، گفت: این نوع درمان قطعی نبوده و تنها موجب تخفیف و کم شدن علائم می‌شود.

شریفیان ادامه داد: معمولا برای حساسیت‌های مربوط به بینی، سه نوع اسپری تجویز می‌شود که محتوی مقدار کمی کورتون هستند که مواد ضدحساسیتی در خود داشته و احتقان بینی را کم می‌کنند.

وی یادآور شد: البته در برخی مواقع قرص‌های ضدحساسیت و کورتون خوراکی برای یک یا دو دوره کوتاه‌مدت نیز تجویز می‌‎‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه اگر بتوانیم محل اقامت را تغییر دهیم، ممکن است حساسیت کمتر شود، تصریح کرد: همچنین در کسانی که حساسیت‌ها در شب بیشتر می‌شود تعویض تشک، بالشت و.. نیز می‌تواند مفید باشد.

شریفیان با اشاره به روند رو به افزایش حساسیت‌های فصلی، عنوان کرد: این نوع بیماری در دو دهه گذشته تنها 10 درصد از جامعه را درگیر می‌کرد در صورتی که در حال حاضر حدود 30 درصد جامعه با این بیماری درگیر هستند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار