مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس:103 شهر فارس قریب به 11 درصد جمعیت این استان را در خود جای‌ داده‌اند و عمده جمعیت فارس در 9 شهر ساکن است.
کد خبر: ۱۹۳۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰ 06 March 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:علیرضا بیات‌پور پیش از ظهر امروز در سمینار آشنایی با شهر هوشمند که با حضور 10 شهر استان برگزار شد، اظهار داشت: شهر موجودی زنده، پویا و متحول در چهره زمان و بستر مکان متشکل از اجزای فیزیکی و انسان و روابط پیچیده این دو است.

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی عصر ما، شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها و توسعه شهرهای کوچک و بزرگ است چنانکه ارتباط بین انسان و اجزای واقع در محیط، شهر را متحول ساخته است.

بیات‌پور ادامه داد: جمعیت شهری در تمام جهان به‌سرعت در حال گسترش است چنانکه در قرن نوزدهم تنها سه درصد جمعیت جهان در شهرها ساکن بودند و در ابتدای قرن بیستم 15 درصد جمعیت جهان در نقاط شهری ساکن شدند و در ابتدای قرن بیستم این آمار به 50 درصد رسید و همچنان روند رو به تزاید دارد.

وی اضافه کرد: در کشور ما آمار شهرنشینی اندکی متفاوت است چنانکه 71 درصد جمعیت کشور ما در نقاط شهری ساکن است و این سکونت توزیع جمعیتی متوازنی ندارد.

سکونت 89 درصد جمعیت فارس تنها در 9 شهر

بیات‌پور خاطرنشان کرد: در مرکز شیراز قریب به 2 میلیون نفر ساکن هستند درحالی‌که شهرداری بالغ‌بر 2 میلیون و 500 هزار نفر را زیرپوشش خدمات دارد.

وی متذکر شد: بالا بودن نرخ بیکاری و پایین بودن کیفیت خدمات در نقاط روستایی و شهرهای کوچک و عواملی مانند خشک‌سالی از علل عمده مهاجرت به شهرها است و با این اوصاف 103 شهر فارس قریب به 11 درصد جمعیت این استان را در خود جای‌ داده‌اند و عمده جمعیت فارس در 9 شهر ساکن است.

این مسئول سپس بیان کرد: در کل جهان هفت شهر در ایجاد شهر هوشمند پیشتاز هستند که ارائه خدمات در این شهرها به‌طور شبانه‌روز و برخط انجام می‌شود و مبادله اطلاعات از شهروندان و دستگاه‌ها به‌صورت دوطرفه است و دستگاه‌های اجرایی آنها مجازی و آجر و ملاط شهر دیجیتالی است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس تصریح کرد: ما در کشور در ابتدای این مسیر قرار داریم و اگرچه واژه‌هایی مانند تجارت الکترونیک، بانک‌داری الکترونیک و حتی دولت الکترونیک را متواتر می‌شنویم این موارد مقدمه دستیابی به شهر هوشمند است.

وی ابراز داشت: تمام دستگاه‌های خدماتی باید در ایجاد زیرساخت و آموزش‌های لازم و تأمین سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم و آموزش شهروندان و کارمندان دخیل باشند و ارتباط دوسویه و چندسویه بین دستگاه‌های خدمات‌رسان و مردم شکل بگیرد تا شهر هوشمند محقق شود.

بیات‌پور با تأکید بر این‌که تا رسیدن به شهر هوشمند فاصله زیاد است، عنوان کرد: گام نخست هوشمندسازی، ایجاد شهرداری الکترونیک و احصای خدماتی است که می‌توان به‌صورت الکترونیک انجام داد به‌نحوی‌ که مردم کمترین میزان مراجعه و ارتباط را با شهرداری داشته باشند و خدمات را در منزل 24 ساعته دریافت کنند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این بود که در یکی از شهرهای استان فارس که زیرساخت مخابراتی دارد به‌عنوان پایلوت، شهر هوشمند را اجرایی کنیم که در این زمینه برخی شهرداران مانند نی‌ریز اعلام آمادگی کرده‌اند.

بیات‌پور اضافه کرد: شهر هوشمند نیاز به شهروند الکترونیکی دارد و در زمینهٔ شهر الکترونیک چهار مؤلفه شهردار، شورای شهر، شهروندان و دولت این مهم را محقق می‌سازند.

به گفته وی، با توجه به نرخ زاد و ولد کشور، بین 20 تا 30 سال آینده میانگین سنی جمعیت کشور ما به سمت مسن شدن می‌رود و اهمیت خدمات‌رسانی الکترونیک دوچندان می‌شود.

بیات‌پور متذکر شد: در این زمینه تا آمادگی لازم ابتدا در خود دولت و شهرداری ایجاد نشود دستیابی به شهروندان الکترونیک به‌عنوان مخاطبان خدمات الکترونیک، محقق نمی‌شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس سپس گفت: مهم‌ترین وظیفه یک شهرداری الکترونیکی تأمین و به‌روزرسانی خدمات و اطلاعات، ارائه خدمات به‌صورت برخط و تبادل اطلاعات اجتماعی بین شهروندان و شهرداری است که این امر با ایجاد زیرساخت مخابراتی و اینترنتی از قبیل اینترانت، مسائل حقوقی مانند امضا الکترونیکی و سایر ملزومات رقم می‌خورد و علاوه بر آن زیرساخت سخت‌افزاری لازم مانند فیبر نوری نیز برای تحقق شهر هوشمند ضرورت دارد.

در شهر هوشمند مردم عامل رونق اقتصاد هستند

در ادامه محمد محمدپور نماینده شرکت توسعه همیاران شهر نیز گفت: باوجودی که ایرانیان بنیان‌گذار مدنیت در جهان بودند به سبب آن‌که در بزنگاه‌های تاریخی تصمیمات مهم اتخاذ نشد ایرانیان از جامعه مدرن و فناوری دور افتادند و در دهه‌های گذشته بازگشتی به این عرصه داشته‌اند.

وی افزود: در آینده بسیاری شغل‌ها از بین می‌رود و شغل‌های جدیدی نیز ایجاد می‌شود و این مهم برای برنامه‌ریزان ما بسیار مهم است که بدانند در آینده به چه سمتی می‌رویم.

محمدپور خاطرنشان کرد: در دولت الکترونیک ما بیشتر به دنبال آن هستیم که حاکمیت دولت را الکترونیک سازیم اما در بحث شهر هوشمند تعامل مدنظر است و تعامل حقوق دولت و ملت جایگزین اعمال یک‌سویه حاکمیت می‌شود.

وی بیان کرد: شهر هوشمند یک تعریف مدون و مشخص ندارد و برای شهرهای مختلف با توجه به تنوع محیطی، تعریف‌های متفاوت شکل می‌گیرد و لازمه آن، ایجاد فضای مشارکت شهروندان در حاکمیت است که رونق و پایایی اقتصاد را در پی دارد و مردم سود و زیان اقتصاد ملی را به‌جای دولت بر عهده می‌گیرند و بسیار بهتر آن را هدایت می‌کنند و دولت تنها بسترساز و ناظر بر تأمین امنیت این فرایند است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار