شورای راهبردی اصلاح‌طلبان استان همدان به تأسی از شورای عالی سیاست‌گذاری کشور از ۸ ماه پیش کار خود را در همدان با ترکیبی از بین نمایندگان احزاب، مدیران، نمایندگان ادوار مجلس، چهره‌های شاخص، نماینده جوانان، نماینده بانوان و... اصلاح‌طلب آغاز نمود.
کد خبر: ۱۸۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴ 23 February 2016

شورای راهبردی اصلاح‌طلبان استان همدان به تأسی از شورای عالی سیاست‌گذاری کشور از ۸ ماه پیش کار خود را در همدان با ترکیبی از بین نمایندگان احزاب، مدیران، نمایندگان ادوار مجلس، چهره‌های شاخص، نماینده جوانان، نماینده بانوان و... اصلاح‌طلب آغاز نمود.

به گزارش تابناک همدان؛ این شورا بیش از ۲۰۰ ساعت جلسه که در آن اعضای شورا ساعت‌ها به بحث وجدل پرداختند تا بتوانند به یک جمع بندی در خصوص چگونگی ائتلاف و ارائه لیست حمایت از کاندیداهای اصلاحات به وحدت نظر برسند.

این شورا بنا را بر حمایت از کاندیداهای منتسب به جریان خود گذاشته بود اما بارد صلاحیت‌های صورت گرفته و با ابتکاری تازه که راهکاری میانه بود از چهره‌های معتدل جریان رقیب در اردوگاه اصولگرایان حمایت خود را اعلام و در این راستا در حوزه انتخابیه همدان و فامنین از علی اسدی و حجت‌الاسلام سید مرتضی حسنی حلم، در ملایر از محمد کاظمی و علیرضا امامی، در نهاوند از علی سلگی، در رزن از حسن لطفی، در بهار و کبودرآهنگ از علی یعقوبی و در تویسرکان از محمدمهدی مفتح حمایت کردند.

در حوزه انتخابیه اسدآباد نتوانستند از کاندیدایی حمایت کنند و در این شهرستان شورای راهبردی اصلاح‌ طلبان نامزدی را در لیست خود قرار نداد.

از همان روز نخست که شورای راهبردی در استان شکل گرفت گروهی از اصلاح‌ طلبان همدان به شکل ‌گیری این شورا انتقاد داشتند و راه خود را از آن جدا کرده و سعی داشتند حول محور حسین لقمانیان نماینده ادوار همدان و فامنین گفتمانی ارائه کنند.

در پشت پرده مذاکراتی توسط نمایندگان شورای راهبردی اصلاح‌طلبان با حسین لقمانیان و این جریان جدایی‌ طلب در درون جبهه اصلاحات همدان انجام گرفت که درصورتی‌که شورای راهبردی لیست ارائه کرد این جریان اگر هم از لیست حمایت نمی‌کند حداقل لیست تازه‌ای ارائه نکند.

در وهله اول پاسخ لقمانیان و دوستانش همراهی با نظر شورا برای حفظ وحدت و یکپارچگی درون‌گروهی بود اما با انتشار لیست شورای راهبردی جریان جدایی ‌طلب اصلاحات به این لیست واکنش نشان داد.

حسین لقمانیان و طرفدارانش از ماه‌ها پیش گروه تلگرامی تحت عنوان مجمع اصلاح طلبان راه‌اندازی کرده بودند که وقتی از نماینده این گروه در روز ثبت ‌نام درباره این موضوع سؤال شد، فخرالدین حیدریان گفت: مجمع اصلاح ‌طلبان یک گروه تلگرامی است و در فضای مجازی فعالیت می‌کند.

آن روز هنگامی ‌که خبرنگاران چنین سؤالی را مطرح کردند پیش‌بینی وضعیت اختلافی و انشقاق درون گروه اصلاحات را از ذهن دور نکردند چراکه امروز شاهد هستیم مجمع اصلاح‌ طلبان از فضای مجازی پای در فضای واقعی گذاشته و با صدور بیانیه‌ای لیست جدیدی را معرفی نموده است.

در بیانیه مجمع اصلاح ‌طلبان استان همدان آمده است که "اصلاح ‌طلبی، درخت تنومند و باریشه در عمق جان ایرانی است، گاه نحیف و در مسیر تندباد بوده و گاه مانند ۷۶ و ۹۲ جوانه‌ی تازه بر تن گرفته و امیدآفرین شده است.

مجمع اصلاح‌ طلبان استان همدان، به‌ عنوان بخشی از جریان اصلاح‌ طلبی، با احترام به تنوع سلایق و تحلیل‌های این دایره‌ی فکری، اعلام می ‌دارد؛ اصلاح‌ طلبی را مطالبه‌ای اجتماعی برآمده از متن و عمق خواست اجتماعی و در راستای بهبود وضع جامعه می‌داند، لذا معتقدیم؛ هیچ‌کس صاحب حق انحصاری این تفکر نبوده و اصلاح طلبی ملک مطلق کسی نیست. ازاین ‌رو، از هم استانی‌های عزیزمان می‌خواهیم، با در نظر گرفتن مطالبات به‌حق خود و با مشارکت فعال و کنشگرانه به تداوم مسیری که عزت و کرامت انسانی و رفاه اجتماعی، در دل آن است، رأی داده و با تقویت بعد جمهوریت نظام به تثبیت آرمان‌های انقلاب اسلامی، که در قانون اساسی جمهوری اسلامی، متجلی است، کمک نمایند".

مجمع اصلاح‌ طلبان در حوزه همدان و فامنین از هوشنگ وفایی و محمدرضا شهباز بیگیان حمایت کرده و در حوزه‌های بهار و کبودرآهنگ علی یعقوبی، رزن حسن لطفی، نهاوند علی سلگی و در ملایر نیز علیرضا امامی و محمدکاظمی را موردحمایت خود قرار داده است.

در این بیانیه آمده است که مجمع اصلاح‌طلبان استان همدان در شهرستان‌های اسدآباد، و تویسرکان با توجه به عدم امکان رقابت جدی و نبود کاندیدای شاخص اصلاح‌طلب تا زمان تنظیم این لیست، ضمن دعوت مردم به حضور و مشارکت جدی در انتخابات این حوزه‌های انتخابیه، کاندیدایی خاص را موردحمایت قرار نداده و معرفی نمی‌کند.

اختلافات مجمع اصلاح ‌طلبان با شورای راهبردی اصلاح‌ طلبان در نوع نگاه و حمایت از کاندیداهاست چراکه مجمع اصلاحات دو کاندیدای موردحمایت در همدان و فامنین را که از طیف اصولگرایان بوده را قبول ندارد و معتقد است آنها از جریان رقیب می‌آیند و کاندیدای تویسرکان نیز در لیست اصولگرایان است و نمی‌توان از یک فرد در هر دو جناح حمایت کرد.

گویا مجمع اصلاح ‌طلبان می‌خواهد با معرفی دو چهره جوان و ناشناخته از حوزه همدان و فامنین برای دوره‌های آینده کادر سازی کند.

اختلاف بین این دو گروه درون جریان اصلاح‌طلبان به‌ قدری بالاگرفته که جوانان و طرفداران هریک در گروه‌های مختلف و فضای مجازی به یکدیگر حمله کرده و مجمع اصلاح‌ طلبان به شورای راهبردی با چشم فرصت‌طلب و معامله‌گر می‌نگرد.

از سویی دیگر یکی از رسانه‌های نزدیک به جریان تند اصولگرایی نیز از آب گل‌آلود دنبال ماهی گیری خود بوده و بر گل‌آلود شدن فضا سعی داشته که بیفزاید چراکه این رسانه از چهره‌های تندرو و نزدیک به دولت‌های نهم و دهم حمایت می‌کند.

با افزایش دامنه و گستره اختلافات بین جریان اصلاح ‌طلبی در چهار روز باقیمانده با انتخابات چیزی جز ایجاد فضای ناامیدی و تشتت آرای بیشتر را به دنبال ندارد و مردم از این اختلاف ‌نظرها خسته شده‌اند و به این باور رسیدند وقتی آقایان نمی‌توانند اختلافات را کنار گذاشته و در یک جریان سیاسی ۲ لیست متفاوت و جداگانه ارائه می‌شود نمی‌توان به چنین تفکر سیاسی دل بست و امیدوار بود که مشکل ‌گشای مسائل باشند.

ریشه اختلافات هرچه که باشد نتیجه‌ای جز خسران برای تفکر اصلاحات که بعد از انتخابات سال ۹۲ جانی تازه در کالبد آن دمیده شده ندارد و این اختلافات و فاصله نگرش سیاسی بین فعالین این جریان سیاسی درواقع درس نگرفتن از گذشته است که به نظر می‌رسد که مجمع اصلاح ‌طلبان که از تجربه مجلس ششم عبرت نگرفته و لیدر این جریان که خود در دوران نمایندگی اشتباهات بسیار بزرگی مرتکب شده بر سر خواست‌های خود تأکید دارد.

امید می روند دایه داران اصلاحات درهمدان با درک وضعیت و شرایط موجود باهم مذاکره کرده و اختلافات را کنار بگذارند و در آستانه انتخابات هفتم اسفندماه برافزایش مشارکت حداکثری شهروندان تلاش کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار