دوازدهمین دوسالانه ملی نگاره های چوبی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هنرمندان صنایع دستی بخش چوب آذربایجان غربی و کشور در ارومیه آغاز به‌کار کرد.
کد خبر: ۱۸۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱ 14 February 2016

مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

به گزارش خبرنگار مهر، در این نمایشگاه که به مدت ۱۰ روز در محل سالن نمایشگاهی مجتمع فرهنگی ـ هنری اداره کل ارشاد اسلامی آذربایجان غربی برگزار می شود هنرمندان صنایع دستی چوب ۲۳ استان کشور حضور دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در آیین آغاز به کار این دوسالانه ملی اظهارداشت: پس از هماهنگیهای انجام شده با معاونت های صنایع دستی استانهای سراسر کشور و وصول آثار فاخر چوبی دوازدهمین دوسالانه ملی نگاره های چوبی کشور امروز در ارومیه آغاز بکار کرد.

جلیل جباری با قدردانی از مساعدتهای معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: حمایتها و پیگیریهای معاونت صنایع دستی کشور استان را در برگزاری این رویداد مهم هنری مصمم کرد و امیدواریم بتوانیم با برپایی این نمایشگاه، هرچه بیشتر آثار هنری و محصولات صنایع دستی رشته چوب را به جامعه بشناسانیم.

وی در خصوص آثار موجود در این دو سالانه اظهار داشت: با اطلاع رسانی های انجام شده از ماههای گذشته و اعلام فراخوان برای حضور تمام هنرمندان صنایع دستی چوب کشور از بین ۵۰۰ اثر ارسالی به صورت عکس به دبیرخانه این جشنواره در ارومیه و داوری اولیه تعداد ۲۴۰ اثر فاخر و ارزشمند چوبی از ۲۳ استان کشور به دبیرخانه این دوسالانه وصول شد که امروز در معرض نمایش قرار گرفته اند.

جباری ایجاد تعامل و ارتباط بین هنرمندان صنایع دستی کشور با یکدیگر، ایجاد فرصت تعامل و انتقال تجربیات و آخرین تکنیک های هنری، معرفی هر چه بهتر و بیشتر صنایع دستی به ویژه در بخش چوب به مردم و فراهم کردن زمینه صیانت و حفظ آثار بومی و اصیل صنایع دستی کشور را از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.

آذربایجان غربی و ارومیه مهد صنایع دستی چوب کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این اولین دوسالانه نگاره های چوبی کشور است که به میزبانی ارومیه برگزار می شود گفت: از دیر باز به دلیل وجود منابع چوبی با کیفیت دراستان آذربایجان غربی به خصوص ارومیه علاقه مندان به هنرهای چوبی در ارومیه و دیگر شهرهای استان فراوان بوده و هنرمندان و کارگاههای فعالی در این زمینه وجود دارند که همکاری های خوبی در برپایی این نمایشگاه با اداره کل داشته اند.

جباری همچنین با اشاره به سوابق ارومیه و استان در زمینه هنرهای چوبی گفت: از گذشته های دور این استان و بویژه ارومیه در زمینه هنرهای چوبی سرآمد دیگر استانها بوده و همه هنرمندان سراسر کشور ارومیه را بعنوان مرکز هنرهای چوبی می شناسند.

وی میزبانی برای این جشنواره ملی را برای ارومیه بسیار حائز اهمیت دانست و افزود : باوجود آمادگی چندین استان برای برگزاری این همایش با تلاش و تعامل موفق به کسب موافقت معاونت صنایع دستی کشور برای میزبانی ارومیه شدیم که امیدواریم بتوانیم میزبان خوبی برای این رویداد فرهنگی باشیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این آیین با بیان اینکه در این نمایشگاه بیش از ۲۴۰ اثر فاخر در بخش صنایع دستی چوبی از ۲۳ استان کشور به نمایش درآمده است افزود: این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز در ارومیه برای بازدید عموم علاقمندان دایر است.


۱۲ اثر فاخر در دوسالانه ملی نگاره های چوبی کشور تجلیل می شوند

افسانه رنجبر با بیان اینکه سوم اسفندماه سالجاری در مراسمی از ۱۲ اثر برتر از بین این آثار فاخر توسط داوران برجسته صنایع دستی چوب کشور انتخاب و تجلیل می شود عنوان کرد: از این افراد با اهدای لوح تقدیر، تندیس ویژه جشنواره و نیز هدایای نفیس قدردانی می شود.

وی، زمینه سازی برای تعامل، تبادل و انتقال تجربه ملی و حمایت از استعدادها، ارتقای همه جانبه و توسعه پایدار هنرهای سنتی از رویکردهای برگزاری این رویداد ملی است که بررسی تحول هنرهای چوبی معاصر و تولید محصولات چوب از رویکردهای این دو سالانه برشمرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون دو هزار و ۵۰۰ هنرمند در بخش صنایع دستی استان فعالیت می کنند که از این تعداد دو هزار و ۱۰۰ نفر بیمه شده اند.

رنجبر افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از این هنرمندان در قالب بیمه و اعطای تسهیلات حمایت می کند و در برگزاری نمایشگاه ها نیز تسهیلات و امتیازهای ویژه ای به این افراد ارائه می شود.

هدف از اجرای این دو سالانه را اعتلای و توسعه هنرهای چوبی عنوان کرد و افزود: میزبانی این رویداد فرهنگی فرصتی مناسب برای ارائه آثار هنری و معرفی هر چه بهتر هنر اصیل صنایع چوبی استان و جلوگیری از فراموشی و غفلت از این هنر اصیل است.

صنایع چوبی از جمله صنایعی است که از گستردگی زیادی در سطح کشور برخوردار است و یکی از زیباترین محصولات صنعت چوب، هنرهای چوبی است که شامل خراطی، منبت کاری، معرق کاری، ریزه کاری، دکوراسیون داخلی، پیکره سازی وغیره است که در نهایت زیبایی توسط اساتید متبحر کار می شوند و محصولات آنها زینت بخش زندگی مردم است.

تاریخچه منبت کاری وسایر هنرهای چوبی در آذربایجان غربی مانند اکثر مناطق کشور به درستی روشن نیست وفقط از طریق آثاری که در مساجد ودیگر بناهای تاریخی و یا آثار مکتوب موجوداست می توان راجع به تاریخ آنها حدس هایی زد، ولی آنچه امروزه ما در این استان مشاهده می کنیم فعالیت درخور توجه هنرمندان و صنعتگران در زمینه هنرهای چوبی و خصوصا منبت کاری است.

به گفته هنرمندان، استادکاران و پیشکسوتان این هنر میتوان گفت که در منطقه آذربایجان غربی خصوصا شهر ارومیه هنر منبت کاری بیش از ۲۰۰ سال در این شهرستان قدمت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار